Sunday, November 15, 2020

PA-beker contest 2020

This is a dutch language contest, however open for international traffic. But since the content is only interesting for the dutch I'll write it in dutch for archive purposes.


Event: PA-beker contest SSB 2020
Section: high power
Logger: N1MM+ 
Station: Icom IC-7300 100W
Antenna: Inverted-V apex 12m

Dit jaar geen antenne experiment. Ik heb de antenne nog wel liggen. Maar gezien de resultaten van vorig jaar heb ik mijn twijfels of het echt veel uitmaakt voor de uiteindelijke score. De 40m MUF moet gewoon boven de 7,1 MHz liggen voor 100-400km. Zo niet dan maakt vermogen of een speciale antenne niet veel uit. En ligt de MUF wel hoger dan doet de 2x20m inverted-V het ook prima.

Strategie

Een vrije frequentie zoeken op een rustig deel van de 80m band. Dat is dus in het gedeelte tussen 3,600 en 3,650 MHz. Dan gewoon een uur CQ roepen (runnen) daarna de band afzoeken of er nog stations zijn die ik niet gewerkt heb. De MUF goed in de gaten houden en dan rond 11 uur lokale tijd een rondje 40m doen. Daar bij voorkeur onder de 7,1 MHz blijven vanwege de novice station die meedoen. Als er dan stations gehoord worden bij voorkeur zelf weer gaan roepen en dan maar hopen dat er wat stations reageren. Rond 12 uur lokale tijd beslissen om op 40 te blijven of om weer terug te gaan naar 80, dat is de moeilijkste keuze en kan beslissend zijn voor de eindscore.

De contest

Ik begon niet precies om 10 uur maar wat later. Dat maakt op zich niet zoveel uit denk ik. Wel als je een half uur later begint. Maar dit was hooguit een 10 minuten late start. Ik ben eerst maar eens op zoek gegaan naar een rustige plek ondertussen een paar stations gewerkt. Daarna een uur zitten roepen met best redelijk aanbod. Heb een deel opgenomen via de webSDR van Twente om later te evalueren. Rond een uur of 11 even snel de hele 80m band gezocht naar stations die ik nog niet gewerkt had, dat waren er weinig. Ik zag ondertussen de MUF al omhoog gaan en dus maar naar 40m gegaan. Daar hoorde ik heel zwak een paar stations waarvan ik sommigen met moeite kon werken. Op gegeven moment toch maar tegen wil en dank een plek gezocht om te roepen. Daar kwamen verrassend genoeg wel een stuk of wat stations op terug. Ik dacht dat de MUF maar rond de 6,4 MHz was....maar toen ik nog een keer keek was het plaatje net ververst en zag ik dat de MUF zeer gunstig was.

Maar helaas had ik het idee dat veel stations het niet door hadden. Want veel respons kreeg ik daarna niet meer op mijn roepen. Dus maar weer de band op en neer om te zoeken met wisselend resultaat. Het ene moment hoor je stations sterk en het ander moment zijn ze weer weg. Een aantal stations had blijkbaar ook veel last van QRM want ik werd echt niet gehoord. Alles bij elkaar heb ik misschien te lang op 40m door blijven roepen met als resultaat wel 25 QSO's en 18 multies. 10 minuten voor de contest afliep ben ik weer gaan zoeken en roepen op 80m, dat bracht nog wel wat QSO's op. Ik had denk ik beter wat vroeger terug moeten keren naar 80m. De vraag is of ik dan nog wat extra multipliers en station's had kunnen werken, meer als op 40m? Het blijft natuurlijk een uitdaging. Jammer is ook dat je met 100W gelijk in de high power sectie terecht komt. De stations die boven aan de scorelijst staan werken naar alle waarschijnlijkheid alle met 400W (of meer ;-) ).

Doelen

Doelen stellen in deze contest is moeilijk. Het geheel hangt af van de condities op 40m. En die zijn moeilijk te voorspellen. Het klinkt gek maar mijn doel was om PA0Q Hans te werken op beide banden. Ik weet dat Hans verhuist is en had hem na zijn verhuizing niet meer gesproken. Ik vernam al dat hij een horizontale loop had hangen, zoiets heb ik ook jaren gebruikt. Ik heb Hans op beide banden kunnen werken, dus doel gehaald. Voor de rest heb ik natuurlijk genoten van alle nederlandse signalen, sommige hard en sommige wat zwakker. Helaas heb ik één station gemist en ook niet gehoord, dat was PA3JD Joop uit Dedemsvaart die ik eigenlijk altijd wel werk in deze contest. Helaas....volgend jaar beter... Het was een gezellige contest, tot volgend jaar...

4 comments:

Peter pa4o said...

Mooi verhaal Bas.
Ik heb niet serieus meegedaan en heb maar een paar qso's gemaakt. Zal de beide logs opsturen als checklog.

PE4BAS, Bas said...

Weet niet of je ook mee deed in de SSB sectie Peter aar heb je niet gehoord. 73 Bas

Joop van der Does said...

Dag Bas,
Helaas heb ik je dit jaar niet gehoord. Heb nog wel gezocht op 80 maar het zat er niet in. Heb zelf aan beide contesten meegedaan. Hoop je volgend jaar weer te werken.
73 Joop

pa4m said...

Hallo Bas,

Als telegrafie liefhebber heb ik alleen op zaterdag meegedaan. Ondanks wat technische problemen heb ik mijn score van vorige jaar kunnen verbeteren. Dat kwam met name ook door de betere condities op 40 meter. Je conclusie dat je QRO nodig hebt om hoog te eindigen klopt helemaal. In het verleden heb ik diverse keren meegedaan met 100W en een windom en ook een paar keer in de QRP klasse met 5W in een G5RV. En de afgelopen 2 jaar met 400W en een dipool vanaf een gunstige locatie met heel weinig QRM. 100W maximaal zou de competitie misschien eerlijker maken, het probleem is daarbij wel dat er altijd mensen zijn die dan toch QRO werken wat het juist weer oneerlijk maakt uiteraard. Anyway het was weer leuk om mee te doen en ik kijk nu al uit naar de volgende editie. Ben je ook te horen in de 11-steden test zondag?