Sunday, November 22, 2020

Friese 11 steden contest 2020

 This is a dutch language contest, however open for international traffic. But since the content is only interesting for the dutch I'll write it in dutch for archive purposes.



Event: Friese 11 steden contest 2020 
Section: Buiten regio 14
Logger: N1MM+ 
Station: Icom IC-7300 100W
Antenna: Inverted-V @ 12m


Foto rechts: Vanuit de radioshack. Dat grote gebouw op de achtergrond is de originele "rode" school. Er was een station die er aan twijfelde. Uiteraard word het gebouw niet meer als school gebruikt. Overigens is het maar de vraag of de naam "Roodeschool" van deze school afstamt.


Voor mij is dit de leukste nederlandstalige contest van het jaar. Het speelt zich alleen af op de 80m band en dus de bereikbaarheid van Nederland is meestal prima.

Het leukst is natuurlijk het speuren naar de 12 steden/dorpen die mee tellen als multiplier. Of dat lukt is altijd de vraag. Sommige multipliers zijn maar een korte tijd aanwezig. Als je ze mist heb je pech. En dat had ik deze keer. Ondanks dat alle 12 multipliers aanwezig waren heb ik Harlingen wel gehoord maar niet kunnen werken en Bolsward helemaal niet gehoord. Nou heb ik wel heel relaxed mee gedaan en hier en daar een praatje gemaakt, want daar is deze contest ook een beetje voor bedoeld. Maar misschien was ik wel een beetje te relaxed. Denk dat de beste strategie is om elke 15 minuten ook even de band over te draaien om multipliers te zoeken. Ik heb dat wel een paar keer gedaan maar ook best veel CQ geroepen. Dus maar 10 multipliers....nou ja het geeft niet. Ik heb een hoop plezier gehad en een hoop bekenden gehoord en gewerkt. De vreemdste plaatsnaam voor mij was toch wel de QTH van PE0JXA/P die bij het haventje van Oude Zeug stond. Ik hoorde een aantal andere stations ook worstelen met deze plaatsnaam en had er zelf ook nog nooit van gehoord. Tja, dat zijn leuke dingen die gebeuren vind ik en je leert ook nog wat. Even opzoeken, waar ligt dit plaatsje:

Als ik zelf in die situatie zou staan had ik toch gekozen voor de plaatsnaam Kreileroord. Maar goed, bijzonder is het wel.

Het was alles bij elkaar weer een bijzonder leuke en gezellige contest. Ik bedank de organisatie, want die krijgen het toch elk jaar weer voor elkaar. Tot volgend jaar!

Hierbij nog een korte video opname. Met o.a. PA2LO, PA3MM, PA7MM, PA0Q en PA3JD. Ik had nog meer op willen nemen maar achteraf waren het alleen foto's en geen video.


21 comments:

Unknown said...

Bedankt voor je verslagje en de mooie opname. De opname geeft goed weer hoe relaxed de deelnemers van deze contest met elkaar omgaan: tijd voor een praatje, elkaar helpen om de missende multipliers te vinden en over het algemeen prima signalen.

Oude Zeug staat niet in mijn log en ik denk dat ik me ook even verslikt had als iemand met die QTH terug zou zijn gekomen. Dus van je artikeltje ook nog weer iets geleerd.

Hou het gezond en tot de volgende contest!

73, Gert PA2LO

PA1AT said...

Moi Bas,

Ik heb gemerkt dat Yde ook een onbekende plaats is! Wel de 12 steden gewerkt. Niet alle verbindingen opgeschreven voor het log, dus heel relaxed meegedaan. Roodeschool is zeker elke dag zelfs op TV d.m.v. de weerman van het dorp. Fijne tijd,
73 Gerard PA1AT

Joop van der Does said...

Dag Bas,
Leuk je weer eens gewerkt te hebben. Valt me op in het filmpje dat je daar in het hoge noorden helemaal ruisvrij kan werken. Dat is hier wel anders. Had ook nog nooit gehoord van Oude Zeug en heb dat ook even opgezocht. Leuk initiatief van die OM. 73 de Joop.

PA1MP said...

Leuk verslag Bas. Jan (PE0JXA) en ik (Marc, PA1MP) hebben veel plezier beleefd aan deze contest. Tja, en onze lokatie 'Oude Zeug' vonden we toch te leuk omdat we ook echt bij die haven stonden. Als mensen het echt niet verstonden hielden we het op 'Wieringen'. Hopelijk tot volgend jaar Bas! Mvg. Marc PA1MP

PE4BAS, Bas said...

Hallo Gert, leuk om je te werken. Het was inderdaad best wel relaxed. Niet alleen 59 contacten. Jouw signaal was goed hard zoals je in het filmpje kon zien. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Moi Gerard, leuk je te werken. Yde is mij wel bekend natuurlijk. Had er een collega wonen dus ben er wel eens geweest. Ja die stukje op TV zie ik vaak genoeg. Vaak zien wij al voor het aangekondigd word dat het van Jannes komt. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Ik kan me niet herinneren dat ik je zo sterk mee kreeg. Het ruisniveau was dit keer ook uitzonderlijk laag. In de avond is dat wel anders hoor. Maar relatief gezien heb ik weinig last van storing inderdaad...73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Marc, ja onvergetelijk dit plaatsje. Kijk dat maakt deze contest zo leuk. Heb in het verleden wel vaker van die rare plaatsnamen gewerkt in deze contest. Als jullie volgend jaar op dezelfde plek staan weet ik alvast de plaatsnaam ;-). 73, Bas

Hans PA0Q said...

Bedankt Bas, voor het delen van je ervaringen en de verbinding op 80 meter! Ik heb alleen Bolsward gemist, maar verder was ik meer dan tevreden met de resultaten. Volgend jaar hopelijk weer! 73, Hans Q.

PA1MP said...

Nou, dan reserveer ik bij deze alvast dit plekje weer voor volgend jaar ;-) 73, Marc

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, toch jammer dat ik niet meer op 8o meter kan uitkomen. 73 Paul

Paul Stam PAØK said...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Roodeschool#:~:text=Roodeschool%20(Gronings%3A%20Roodschoul)%20is,een%20inwonertal%20van%20ruim%201100.&text=De%20naam%20Roodeschool%20zou%20ontleend,1830)%20die%20rode%20dakpannen%20bezat.

Unknown said...

Hoi Bas , nu vanuit Limmen , ook niet zo bekend hi ,of het moet van de hoogste Legotoren of het grootste kurkenschilderij zijn .
Het was mijn eerste contest , ik ben nog niet zolang zendamateur (grapje,1975) maar vond het erg leuk en net lang genoeg 73 pe0jxa

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, altijd leuk je te werken. Je horizontale loop doet het prima. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Jan, Limmen klinkt me ergens wel bekend in de oren. Voor een eerste contest deed je het prima. Je maakte het zelf moeilijk ;-) 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

"De naam Roodeschool zou ontleend zijn aan de oude dorpsschool (gebouwd in 1830) die rode dakpannen bezat. Kennelijk was dit iets bijzonders, omdat er een heel dorp naar is genoemd" Dus toch Paul....had die wiki pagina nog niet gelezen...73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Dat kan je wel maar dan moet je een iets andere antenne ophangen. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Ja, ik weet het, maar niet de ruimte er voor. 73 Paul

Paul Stam PAØK said...

Vlak bij mij in Heiloo. 73 Paul

Unknown said...

Leuk verslag!
Ik heb zelf meegedaan op 2 meter vanaf...."De Oude Zeug" maar heb voor het gemak als QTH Den Oever steeds doorgegeven. Dat is bij de meeste toch wat bekender.
'73 PD2MV

PE4BAS, Bas said...

Het was dus een hele drukte bij dat haventje. Goede radio plek zeker! Ik heb zelf nog nooit op 2m mee gedaan. Ik heb zelfs geen 2m antenne staan. Hoop dat het goed ging....73, Bas