Saturday, November 5, 2011

The start of the contest season

Plaque I received yesterday 
The CQWW SSB is as always the beginning of the small contest season for me. I did a lot of contests in the past but since family life keeps me busy I choose to participate only the important ones. Some of those are only important for me as a Dutchman like the PA-beker contest, Friese elfstedentocht contest and the PACC. I placed myself 2nd in the PA-beker and 4th in the Friese 11 steden last year and this month I'll try to improve myself, I guess it's going to get difficult. Next thing to do is to set up the horizontal loop again, after that I will see if there is time and room for any improvements on the station. Anyway, one thing is for shure I really want to have fun that's the most important thing. First contest coming now is the PA-beker contest which is purely a contest inside the Netherlands, I will participate again in the QRP section with my FT-817. Only this time I will use N1MM as contestlogger instead of the PA0FLE contestlogger I used in the past. Hopefully it will help to beat my score of last year.


Last years declare:
Place / Call  / Region  / QSO  / Multiplier  /  Score

1
PA1AT
19
118
61
7198
2
PE4BAS
19
73
48
3504
3
PA3DAT
49
69
47
3243


That means if I want to be at first place I need approx 120 QSO and 60 multipliers. Looks easy, but I can tell you it's difficult to make so much QSOs in 2,5 hours especially when QRP.

De CQWW SSB contest is voor mij altijd het begin van een kort contest seizoen. Een paar jaar geleden deed ik een stuk meer aan contesten, maar het drukkere gezinsleven neemt wat meer tijd in beslag dus kies ik alleen de belangrijkste contesten er uit. Sommige contesten zijn eigenlijk alleen voor mij persoonlijk belangrijk zoals de PA-beker contest, de Friese 11 steden contest en de PACC. Vorig jaar was ik 2e in de PA-beker (QRP) en 4e in de Friese 11 steden contest. Deze maand ga ik proberen dit te evenaren of te verbeteren, het zal zeker moeilijk gaan worden. Het eerste wat ik ga doen is de horizontale loop weer neerzetten., daarna zie ik wel of ik nog wat aan het station of antenne kan verbeteren. 1 ding is zeker en dat is dat ik er plezier in wil hebben, dat is het belangrijkste. Het eerste contest is nu de PA-beker op 13 nov. (SSB gedeelte). Ik zal weer meedoen in de QRP sectie met de FT-817. Dit keer ga ik N1MM gebruiken als logger in plaats van de PA0FLE contestlogger die ik voorheen altijd prima vond. Misschien helpt het om mijn score van vorg jaar te verbeteren. Zie overzicht hierboven. Als ik een eerste plaats zou willen behalen zou ik ongeveer 120 QSO's moeten maken met 60 multipliers. Dat lijkt makkelijk maar met QRP in 2,5 uur valt het echt niet mee.

4 comments:

Paul Stam PAØK said...

hallo Bas, gewoon er voor gaan, volgens mij gaat het je wel lukken. Ik weet niet of ik 13 nov mee doe, hangt een beetje van de omstandigheden af. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Zou leuk zijn om je tegen te komen in de contest. Maar de omstandigheden begrijp ik natuurijk ook. Of het gaat lukken weet ik niet. Ik ga er gewoon voor. 73, Bas

Tjeerd, PA3GNZ said...

Bas,

60 qso's per uur moet kunnen, als er maar aanbod is.

Ik doe op zaterdag mee, cw qrp sectie. Hoop je daar ook te ontmoeten.

73, Tjeerd

PE4BAS, Bas said...

Hallo Tjeerd, heb zaterdag geen tijd. Ten eerste moet ik eerst de loop antenne eer op zetten en ten tweede ben ik de badkamer nog aan het afwerken. Mag al blij zijn dat ik zondag mee kan doen. Veel succes in CW zaterdag. 73, Bas