Tuesday, November 22, 2011

Why do we need a radio...or, is this the end of amateurradio?

I had a little sked last Sunday morning with PA3GNZ. And although this sked didn't work out I had my HT on receive at the 70cm coversity channel. Now at a certain time I received 2 radioamateurs, the conversation went on and seems that one of them did not hear about the coversity channel before. He, like many others, thought he was being repeated by the PI2HVN repeater. It was the case as you can verify it at the internet and the other amateur told him that. It seems they had a chat before because the one mentioned earlier wishes to know more about coversity. Now, the other amateur told him to go back to skype so he could explain. And gone they were.


So what do we need radio for? Or is this the end of amateurradio (as we know it)?


Ik had afgelopen Zondagmorgen ook nog even een kleine sked met PA3GNZ. En alhoewel we elkaar helaas niet gehoord hebben had ik mijn porto wel aan staan op het 70cm coversity kanaal. Op gegeven moment hoorde ik een conversatie tussen 2 amateurs. Het scheen dat 1 van de amateurs nog niets wist over coversity en dacht zoals vele anderen, dat hij werd ontvangen en doorgegeven door PI2HVN. Dat was ook het geval en de andere amateur vertelde dat hij dat kon zien op internet. De 1e amateur wou hier toch wel meer van weten, de andere amateur kwam terug en vertelde hem terug te gaan naar Skype zodat hij het uit kon leggen. En weg waren ze.


Waar hebben we dan radio voor nodig? Of is dit het einde van amateurradio (zoals wij het kennen)?


8 comments:

Tjeerd, PA3GNZ said...

Bas,

Volgens mij zijn vel mensen binnen deze hobby de weg kwijt.

73, Tjeerd

PE4BAS, Bas said...

Ja, toen ik dit hoorde viel ik haast om van verbazing Tjeerd. Kijk als je iets van MSN of ICQ chat gebruikt terwijl je een QSO maakt is nog te begrijpen. Maar Skype is volgens mij ook gewoon met een mike en praten. Net als radio maar dan via internet. Geen antenne en geen radio nodig....

73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, die kunnen het beste CQ100 installeren. Geen antennes, geen TVI of BCI, gezeur van buren, etc. Overigens is er op 2 meter een hoop geouwe hoer en pesterijen te horen. Dat is de reden dat ik weinig op VHF te horen ben. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Het blijkt dan wel dat het zendamateur zijn niet meer de status heeft van vroeger. Men heeft niet alleen lak aan regels maar respect voor elkaar is ook ver te zoeken. Ik luiter zelf eigenlijk nooit op 2m/70cm. Hooguit naar het coversity kanaal omdat het zo een groot bereik heeft. Ben uiteindelijk ook meer een HF man. 73, Bas

Anonymous said...

Hi Bas,

I can't follow the responses in Dutch, so I'll risk repeating what others may have said.

I think that clearly, under normal circumstances (actually under almost all circumstances) amateur radio is not the most effective way to communicate. If it was, you would see the general public buy some sort of HT rather than cell phones, smart phones, Skype, and so on. Even military and emergency communication don't use simplex and normal repeater radios any more but trunked radios (TETRA, P25, etc, which manage FM channel allocation automatically).

It does not mean that it's not fun, but it's not surprising that when people actually want to get some message across, they use a cell phone or Skype or whatever, even if they are amateurs with working radios.

Sivan

Hans PD0AC said...

Zou dat de reden zijn waarom ik, toen ik vergunnung aanvroeg voor mijn antennes, ik getrakteerd werd op de vraag "Waarom gaat u niet MSN'en?"

Het verschil tussen communiceren en experimenteel radio-onderzoek blijkt voor buitenstaanders volkomen onduidelijk. Misschien zijn we inderdaad dinosaurussen die gedoemd zijn uit te sterven.

In de tussentijd koppelen we steeds meer aan elkaar via VoIP. We bereiden ons in ieder geval voor op een toekomst zonder antennes, hi.

Hans PD0AC

PE4BAS, Bas said...

Hello Sivan, well the others told in Dutch that they didn't understand such a thing. So you're the first one that actually does understand and have a explanation. Actually I don't agree with you as radio doesn't have to be effective in amateurradio. That's the fun part, you don't know if you're able to communicate. But if you do, do you need to go to a alternative on internet as a radioamateur to continue the communication. I guess that's the new way of HAM radio in the future....
Of course I respect your opinion as the title and story is open for any commen. I find it interesting to read different opinions about this subject and as a response on my blog. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hans, ik begrijp die reactie heel goed. Als buitenstaander zou ik ook zo reageren. Echter voor het aanvragen van de zendmast/antenne's vergunning zijn uiteraard een aantal trucjes om dit soort "verassingen" direct te voorkomen. Ik denk dat de komende 100 jaar er nog wel zendamateurs blijven bestaan. Daarna? Wie zal het zeggen. Ik kan niet in de toekomst kijken. 73, Bas