Monday, September 30, 2013

CQ WW DX RTTY contest 2013

Due to other obligations I only had some time to participate very early in the morning and late in the evening. Contest was made most on the low bands because of that. Luckely HRD and DM780 did work instantly but are not very good for contesting. Anyway, the time was ultimate for 40m of course, I made the best DX just before sunrise in the morning. I've got a lot of USA and Canada in the log on 40m, more then I ever worked on that band before in a contest. 10m was already closed in the evening and not open yet in the morning so I didn't make a single contact there. I managed to do a few on 15m, best DX was Aruba there. 80m was not good for me as well, the vertical is too small and not efficient there. At the end I had 152 QSOs in the log and that was enough for me.

Best DX on:
15m: P49X (Aruba)
20m: YW5T (Venezuela)
40m: HK1NA (Colombia), N6RO (CA, USA)

Equipment used: Icom IC-706MKIIG output 50W, homemade vertical on 9m AGL.

In verband met andere verplichtingen had ik alleen tijd om deel te nemen heel vroeg in de morgen en laat in de avond. De contest deed ik dan ook meest op de lage banden. Gelukkig deden HRD en DM780 het meteen maar is het programma niet echt geschikt voor contesten. Natuurlijk was het moment van de dag wel ultiem voor DX op 40m zo net voor het opkomen van de zon. Ik heb dan ook een gigantische hoeveelheid Amrikanen en Canadezen in mijn log, meer dan ik ooit gewerkt heb op die band in een contest. 10m was natuurlijk gesloten zo vroeg en 's avonds was die band al weer dicht, dus geen enkel contact daar. Wel wist ik nog wat te werken op 15m en beste DX was daar ook nog Aruba. 80m ging ook slecht, de vertical is te kort om daar efficiënt te zijn. Op het laatst had ik 152 QSO's in het log, ik vond het wel prima zo. Beste DX hierboven in het lijstje.

7 comments:

Unknown said...

Hi Bas,propagation was very good from time to time.Saturday was 10M very good open...sunday also open,but not that good.
Did hear from Jelle that you worked him on 40M.I wasn't calling CQ that much..mostly searching...My 40M Qso's are all made on my small MFJ 1788 Loop.Also about half of my 20M Qso are made on it.
In the late sunday afternoon i managed to work ZL with 5W on my 2elm Minibeam!!He was here real s9+10 that time..als YB and others i got with 5W.

I did try that because the neightbours still think that their trouble on TV and computer is my fault...

Still i managed to get little over 500 qso's logged..100 less then 2012.
But i had the fun...and that's what counts.

73's Bernard PD7BZ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bernard, je mag gerust nederlands schrijven hier hoor. Ja ik heb Jelle gewerkt op 40m. 40m gaat zo ie zo erg goed op het moment hier. Zal ook wel komen doordat ik op de juiste tijden voor de radio zit. Ik heb ZL hier wel gezien op 20m, maar die zat alleen maar te roepen en kwam niet terug, voor geen enkel station. Niet gek met 5W en YB natuurlijk ook. Dat je met RTTY heel hoog vermogen nodig hebt is een misverstand, maar het werkt wel makkelijker als je zo een 50W gebruikt. Wat betreft storingen op radio en TV dat is erg rottig als je buren dat hebben, vooral als ze ook al een hekel aan je antennes hebben. Ik heb hier gelukkig geen last, de antenne staat achter in de tuin. Heb je zelf ook last van RFI of zo in de shack?

73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, toch nog een behoorlijke score met 152 QSO's op 40m. 40m is toch ook een leuke band. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, heb niet alleen 40m gewerkt. Maar toch wel de meeste QSO's daar. 40m blijft interessant als je er een goede antenne voor hebt. 73, Bas

Peter pa4o said...

Moi Bas,
Mooi dat je ook 5puntjes hebt ingebracht in de afdeling klassement. Heb hier een 465qso's gemaakt. Op alle banden wel wat. Het is een beetje een relaxe contest. Gaat niet sneller dan zo snel..

73' Peter

PE4BAS, Bas said...

Ik zag het Peter, ja RTTY is geen snelle mode. De meeste punten haal je als je CQ gaat roepen, en hopelijk komen ze dan snel achter elkaar. Wil volgende keer ook weer N1MM/MMTTY gaan draaien, met DM780 is leuk maar gaat helemaal niet snel + problemen met een log te maken. Heb mijn log wel ingestuurd maar nog geen e-mail retour. 73, Bas

Unknown said...

Hoi Bas,Nee heb hier helemaal geen last in het hele huis.Ook de andere buren niet.Er is iets mis aan hun kant,alleen willen ze niet dat iemand daar naar kijkt..ik zend dus ik stoor..mijn schuld....Metingen van AT hebben aangetoont dat ik,zelfs met 100W,maar tot 2,8 V/m kom qua verldsterkte.Dat mag 5,5 V/m zijn...
Waarom gebruik je MixW niet voor de contesten dan?Dat is heel goed te gebruiken en Viktor,R3BB,maakt voor de meeste digi contesten een dll file voor de scores etc.Werkt echt goed hoor.
HRD+DM780 is eigenlijk niet gemaakt voor contesten he.
73's Bernard