Sunday, September 11, 2011

Balloon foxhunt 2011

It was balloon foxhunt day today. A yearly event I always try to participate in you can find some more information on http://www.ballonvossenjacht.nl. I always try to improve my station to connect via the balloon transponder. And as always try to get my call into the logbook on 80m. Well, the propagation was very low today on 80m I could hardly copy PI4VRZ/A who was this time on USB instead of the normal LSB. But I finally managed to get my call into the log. I wanted to improve a little since last year so I removed the rotor from below my vertical and placed it on a tripod with on top horizontally my dual band Maspro beam with about 5 degrees elevation. Overall I noriced about 3dB improvement in favor of the Maspro beam. Not bad considering it was on about 4 Mtr above ground behind the house and the vertical nearly 6 Mtr above ground with free sight to the south. Last year I recorded a QSO between PD5DP and G4RUL, this year I succeed to make a QSO via the transponder with G4RUL. So I made a improvement for shure. I did use both radios to see the difference between the two antennas instantly. I noticed that all radio equipment was covered by a pile of dust an the Icom gets very old it switched off twice without touching anything and FM output was only there after 30 minutes. But who cares, I've been radio active again.






Het was vandaag weer ballonvossenjachtdag.
Een jaarlijks terugkerend event waar ik altijd aan mee probeer te doen. Elk jaar probeer ik weer wat te verbeteren aan mijn station om iets beter te kunnen werken over de transponder of de ballon beter te kunnen ontvangen. Ook probeer ik op 80m altijd even mijn call in het logboek te krijgen. Dat laatste viel vandaag niet mee, ik kon PI4VRZ/A echt maar net waarnemen en hij zat ook nog op USB i.p.v. de gebruikelijke LSB, maar uiteindelijk lukte het wel. De verbetering dit jaar had nog wel wat voeten in aarde want zoals gebruikelijk had ik weer weinig tijd. De rotor snel onder de vertical weggehaald op zaterdagmorgen om 6:00 in het donker. Zondag de rotor om een tripod gezet met de Maspro dual band beam horizontaal en 5 graden elevatie er boven op. Om kwart over 1 was ik klaar en zat de ballon al op 6000m. Over het algemeen had de Mapro ongeveer 3dB meer signaal als de verticale antenne en dat is niet slecht gezien hij op ongeveer 4 Mtr hoogte achter het huis stond en de vertical op ongeveer 6 Mtr met vrij uitzicht op het zuiden. Afgelopen jaar maakte ik nog een filmpje van het QSO dat PD5DP met G4RUL had. Dit jaar is het me gelukt om zelf een QSO te maken via de ballon transponder met G4RUL. Dus toch zeker wel een verbetering. Ik gebruikt 2 radio's om het verschil goed te kunnen zien tussen de antenne's. Het viel me overigens op dat de radiospullen onder een dikke laag stof zaten en de Icom na jaren trouwe dienst kuren vertoont. De Icom viel 2x zomaar uit en FM power had ik pas na 30 minuten. Maar goed wat maakt het uit, ik was weer even radio aktief.

 

6 comments:

Tjeerd, PA3GNZ said...

Hallo Bas,

USB op 80M? Klunzige operator dan.

Ik kon de ballon bijna tot het eind waarnemen. Niet slecht voor mijn GP een paar meter boven de grond.

Naar de transponder heb ik niet geluisterd. Dit vond ik vorig jaar zo'n puinhoop.

73, Tjeerd

PD0JDF - Danny said...

Hé Bas,

goed om te zien dat iemand zoveel doet om te participeren in deze jacht. Ik denk dat dat het is waar de vele vrijwilligers het voor doen!

Door omstandigheden kon ik deze maal niet luisteren, volgend jaar wellicht weer van de partij.

PE4BAS, Bas said...

@Tjeerd, het kan zijn dat hij voor mij een tegenstation had dat oude scheeps apparatuur gebruikte? Die hebben vaak alleen USB. Maar na mij riep hij wel weer CQ. Tja...De transponder is altijd een puinhoop, zie het maar als een pile-up. Een plekje ertussen vinden is een kwestie van geluk.

@Danny, jammer dat je er niet was. Volgend jaar beter. Misschien horen we elkaar via de ballon?

73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, leuk om dat te zien hoe dat gaat, dat soort dingen ontgaan mij meestal, ik lees de clubbladen ook bijna niet. Ik heb overigens mijn lidmaatschap bij de VERON opgezegd. Ik doe toch niets met het QSL bureau en Electron vind ik niet de moeite waard. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, het is ook niet verplicht om lid ergens van te zijn. Persoonlijk vind ik onze vereniging wel gezellig al ben ik de jongste van allemaal. Daarbij gebruik ik het QSL bureau wel. Ik weet niet of dit gebeuren in de Electron stond, maar wel hier en daar op blogs en op forums. Op zich was het ook wel wat voor jou denk ik. Volgend jaar beter!
73, Bas

Tjeerd, PA3GNZ said...

Dat er een balloonvossenjacht was heb ik van internet gehaald.
Gezien de calls e.d. heb ik sterk het gevoel dat het een VRZA gebeuren was.

73, Tjeerd