Sunday, September 12, 2010

QSO via the Balloon transponder

QSL from the 2008 event
Actually this is the only event that I'm doing on UHF/VHF. The yearly balloon fox hunt. I already made a QSO around 10 UTC with the PI4VRZ info station on 80m. The balloon went up in the air at 11:35 UTC and I could hear a weak signal from both beacon as the repeater around 11:45 UTC. The signals:  the repeater S9 and beacon S4 with strong QSB around 12:00 UTC. A QSO with PA3BCI was made at 12:45 UTC. It was difficult to get my signal on,  like usual it was very busy on the repeater. For this special occasion I got the Alinco HT from my car and found a MX2000 triplexer somewere on the attic (from long time ago satellite work). I was now able to connect the Icom and the Alinco to the W2000 antenna. The picture shows my unique UHF/VHF duplex setup for one day. The QSO was made with 20W when the balloon reached 32 Km height. The balloon was travelling north-east towards me and landed near Staphorst, you can call that unique as well as most of the balloon foxhunts it went south-east. Others made QSOs with Denmark, Duitsland, England and Belgium. I made a small film of PD5DP with G4RUL which is made with my phone, so it's bad quality but overall it's about the audio. PD5DP was very clear via the balloon repeater and made a lot of QSO. I think this balloon event is a fascinating aspect of the amateurradio hobby. What I like most is the technique and that it's possible for everyone to take part.




Dit is eigenlijk het enige waar ik voor naar UHF/VHF kom. De jaarlijkse ballonvossenjacht. Rond 10 UTC al even kort contact gemaakt op 80m met het PI4VRZ info station. Om 11:35 UTC werd de ballon opgelaten en om 11:45 UTC kon ik het baken en de repeater al zwak opnemen. Rond 12:00 was de repeater hier S9 en het baken S4 met veel QSB. Een QSO met PA3BCI werd gemaakt om 12:45 UTC. Het viel niet mee om een gaatje te vinden want het was zoals altijd weer erg  druk op de ballonrepeater. Voor deze dag had ik de portofoon maar weer uit de auto gehaald en vond ik nog een MX2000 triplexer (van het satellietwerk lang geleden) op zolder om beide sets op de W2000 aan te sluiten. Hierbij dus een foto van mijn UHF/VHF duplex setup voor 1 dag, dat mag toch wel uniek genoemd worden. Het QSO werd gemaakt met 20W op de W2000. De ballon bereikte een hoogte van ongeveer 32 Km en is uiteindelijk neergekomen in richting van Staphorst. Dat is ook uniek want meestal gaat de ballon richting zuid of oost, dit keer mijn richting op noord-oost. Overigens werden ook QSO's gemaakt met Denemarken, Duitsland, Engeland en België. Een klein filmpje van het QSO tussen PD5DP en G4RUL kon ik maken met mijn telefoon, dus slechte kwaliteit maar het gaat uiteindelijk om het geluid. PD5DP kwam geruime tijd prima over de repeater en kon heel wat QSO's maken. Dit was een leuk stukje amateurradio en ik blijf het fascinerend vinden zo een stukje techniek aan een ballon en dat iedereen gewoon mee kan doen. Volgend jaar ben ik er zeker weer bij...








4 comments:

Tjeerd, PA3GNZ said...

Leuk filmpje Bas. Ik vond het alleen een grote puinhoop.

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik hoop dat het nu lukt om commentaar te geven, Blogger geeft veel problemen de laatste 2 dagen. Maar een leuk experiment, heel bijzonder. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Tjeerd, inderdaad het was een puinhoop, dat wist ik al van te voren. Dan moet je dus extra je best doen om er tussendoor te komen. Doet me een beetje denken aan satelliet verkeer op de amateurbanden. Het zou beter zijn als de organisatie een station officieel zou aanstellen als netcontroller.

Hallo Paul, commentaar is gelukt. Jammer dat je zoveel problemen hebt met blogger. Heb je geen last van malware of spyware...probeer ccleaner eens te draaien, wie weet of het helpt. Een algehele virusscan kan ook nooit kwaad...

73, Bas

Henk Pit said...

Hallo,

Ja, het is elk jaar een puinhoop. Het recht van de sterkste blijkbaar. Helaas. Iemand had zichzekf netcontroller gemaakt... alleen kreeg ik eerst de indruk dat hij hiermee zelf de meeste QSO's kon draaien.

Mijn setup: Kenwood TS-2000 25 Watt, X-Yagi 2m. 6 elements 10dbd., 9 elements X-yagi 12dbd., beide op 4m. hoogte op een el./az. rotor van Alphaspid

Nog bedankt Bas. Het filmpje staat ook op mijn website.

73 de Henk [pd5dp]
www.pd5dp.nl