Thursday, September 8, 2011

WSPR Data and what could be done with it

For a while ago I was involved in a discussion about WSPR at a dutch ham radio forum. I went to the point that I had a wish to have a program that would analyse the WSPR CSV files that can be downloaded. I wish I wouldn't have to manually input the data in my log to see in how many DXCC I was heard with my 1W output. The WSPR CSV data can be downloaded at the wsprnet.org site and contains all received signals ever that were uploaded to the internet. Unfortenately no one has made a decent program yet. 


Now Lars PD0RLH (PH0NO currently, nice call!) jumped in the discussion telling that he could put the data in a SQL database and run some queries (whatever that means?). He would filter the output with excel and make some nice diagrams with it. I don't know how he did it, but he managed to get the data filtered. I tried it myself but loading it in access is not working as the files are too large and I really don't know anything about SQL. Lars sent me a excel file to play which includes the data till 31 dec. 2011. I've tried to import the data from 2011 in it, but my database and excel knowledge is not sufficient enough to get it working. I made some diagrams from 3,7 and 10MHz  WSPR stations that transmitted with 1W recieved by me and stations that received my 1W signal in north america just to give you all a impression. Added also the DXCC table that was included in the excel file. I'm most interested in how to extract those DXCC data from the CSV files. It would be nice to have a (free) program for that.


Een tijdje terug kwam ik terecht in een discussie over WSPR op zendamateur.com. Over mijn wens van het analyseren van de WSPR CSV files die gedownload kunnen worden en dan met name het aantal DXCC dat mijn WSPR signaal gehoord had. Nu kijk ik gewoon nog in de online database en voer ik met de hand de nieuwe DXCC in mijn logbook in. Maar dat vergt veel tijd. Er zijn CSV bestanden beschikbaar van alle data ooit ontvangen met WSPR, daar zou wat mee gedaan kunnen worden. Toch is er helaas nog niemand die daar echt een programma voor heeft geschreven. 


Nou kwam ik in die discussie PD0RLH nu PH0NO (mooie call!) tegen die voorstelde het één en ander in een SQL database te importeren er wat queries (geen idee hoe dat werkt?) op los te laten. Daarna de boel in excel filteren en zie dan het resultaat. Hoe hij het precies deed is mij niet bekend, want het probleem is dat de CSV files groot zijn en ze bijvoorbeeld niet in access geladen kunnen worden. Lars heeft mij een excel file gestuurd om mee te spelen met daarin alle data tot 31 dec 2010. Ik heb geprobeerd om de data van 2011 daarna er ook in te importeren, maar mijn kennis van databases en excel is wat dat betreft te beperkt. Zie de plaatjes van de geselecteerde data voor 3, 7 en 10 MHz de ontvangen stations die met 1W uitzonden en de stations die mijn 1W signaal hoorden uit/in noord amerika. Ook een tabel van de aantallen DXCC door mij ontvangen en het aantal waar mijn signaal gehoord is werd geanalyseerd, met name dit laatst ben ik geïnteresseerd in. Juist om het zelf te kunnen doen met liefst een gratis programma.

2 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, bijzonder interessant. Ik zou ook wel meer willen doen met WSPR data. Kan je mij dat voorbeeld Excel bestand van Lars willen doorsturen? 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, heb het bestand naar je hotmail gestuurt. Ben benieuwd of je er wat mee kan. 73, Bas