Sunday, November 14, 2021

PA-beker contest 2021

This is a dutch language contest, not open for international traffic. Since the content is only interesting for the dutch I'll write it in dutch for archive purposes.

Event: PA-beker contest section: SSB 2021
Section: high power
Logger: N1MM+ 
Station: Icom IC-7300 100W
Antenna: Inverted-V apex 12m

Dit jaar weer geen experimenten. Eigenlijk doe ik gewoon mee voor de lol want een beker of een prijs hoef ik niet. Het gaat mij meer om het meedoen. Voor deze contest is het heel eenvoudig: de 40m MUF moet gewoon boven de 7,1 MHz liggen voor 100-400km. Zo niet dan maakt vermogen of een speciale antenne niet veel uit.

Strategie

Dat is eigenlijk hetzelfde gebleven als in 2020, met als uitzondering het werken van novice stations op 40m. Novice stations mogen nu ook met 100W en tot 7,2 MHz werken. Beginnen met een vrije frequentie zoeken op een rustig deel van de 80m band. Dat is dus meestal in het gedeelte tussen 3,600 en 3,650 MHz. Dit jaar had ik geluk en kon ik net boven 3,700 MHz een plekje vinden. Dan gewoon een uur CQ roepen (runnen) daarna de band afzoeken of er nog stations zijn die ik niet gewerkt heb (ben ik vergeten, volgend jaar beter op letten, eventueel opschrijven). De MUF goed in de gaten houden en dan rond 11 uur lokale tijd een rondje 40m doen.  Als er dan stations gehoord worden bij voorkeur zelf weer gaan roepen en dan maar hopen dat er wat stations reageren. Rond 12 uur lokale tijd beslissen om op 40 te blijven of om weer terug te gaan naar 80, dat is de moeilijkste keuze en kan beslissend zijn voor de eindscore. 

MUF aan het eind van de contest...
De contest

Net als vorig jaar begon ik niet precies om 10 uur maar wat later. Dat maakt op zich niet zoveel uit denk ik. Ik ben eerst maar eens op zoek gegaan naar een rustige plek ondertussen een paar stations gewerkt. Daarna een uur zitten roepen met best redelijk aanbod. Rond 11 uur zag ik de MUF snel stijgen tot 7,2 MHz. Ik dacht eerst even een rondje 40m te gaan doen en dan weer terug te keren naar 80m voor de ontbrekende stations/multies. Ik had alleen zoveel aanbod op 40m dat ik pas rond 12:15 even op 80m ben gaan kijken voor ontbrekende stations. Maar hoorde er eigenlijk geen stations. Heb nog wel 5 minuten geroepen maar geen enkele verbinding kunnen maken, weer snel terug naar 40m. De condities op 40m waren zo goed dat ik dit jaar meer QSO's maakte op 40m als op 80m. Dat is in de voorgaande jaren nog nooit gebeurd.


Doelen

Doelen stellen in deze contest is moeilijk. Het geheel hangt af van de condities op 40m. En die zijn moeilijk te voorspellen. Doelen had ik eigenlijk niet. Mijn doel was gewoon plezier hebben en zoveel mogelijk bekenden te werken. Achteraf heb ik het misschien nog niet eens zo gek gedaan. Immers doordat de novice amateurs nu meer ruimte en vermogen hebben op 40m is de kans dat je veel stations/multies kan werken op 40m ineens veel hoger geworden. Dat ik dus dit jaar meer stations op 40m gewerkt heb is dan misschien ook logisch.

Opvallend

Ik ben er zelf ook al eens mee de fout in gegaan. De organisatie van de contest kijkt streng naar de regels. Met name de gebruikte frequenties. Toch zag ik via het DXcluster diverse stations gemeld tussen 7,100-7,130 MHz, een verboden gebied volgens de regels. Helaas voor deze stations maar alle verbindingen in dit frequentie gebeid zijn ongeldig.

2 comments:

pa0o said...

Heel mooie score Bas je werkte stations die ik nauwelijks hoorde
Maar mijn 40m GP werkt niet zo goed voor de korte afstand. Dat kon ik goed merken Italiaanse en Franse stations veel sterker hier . Vrije frequenties waren er niet op 40 maar de NL signalen waren goed ook op 80
Veel beter dan in de voorgaande edities was mijn indruk. Jaap pa0o dus

PE4BAS, Bas said...

Ja, een vertical is niet zo goed voor lokaal verkeer. Al valt het soms nog wel eens mee. Ik moet eerlijk zeggen dat je modulatie ook wat zacht en benepen klonk. Misschien de compressor eens proberen? Ik vond nog wel wat vrije frequnties op 40 hoor. Overigens met behulp van N1MM, die heeft daar een heel makkelijke functie voor die uitstekend werkt. Misschien moet ik daar maar eens een blogpost over maken. 73, Bas