Sunday, November 21, 2021

Friese 11 steden contest 2021 review

 This is a dutch language contest, open for international traffic. But since the content is only interesting for the dutch I'll write it in dutch for archive purposes. Main target is working the 12 multipliers and as many stations as possible during this 3 hour contest.

Event: Friese 11 steden contest 2021
Section: Outside R14
Logger: N1MM+ 
Station: Icom IC-7300 100W
Antenna: Inverted-V apex 12m

Dit is een erg leuke contest zoals altijd. Het is natuurlijk gaaf om direct te horen waar iemand vandaan komt. Soms kom je ook rare plaatsnamen tegen waar je nog nooit eerder van gehoord hebt. Net als vorig jaar kwam ook "oude zeug" weer voorbij. Zoek dat maar eens op...

Ik ben dit jaar wat anders te werk gegaan. Eerst maar eens gelezen waarom ik vorig jaar maar 10 multipliers heb gewerkt. Ja, dat kwam omdat ik lui was. Ik ging eigenlijk niet op zoek maar alleen maar roepen. Dit jaar ben ik begonnen met 15 minuten roepen, daarna 15 minuten zoeken en daarna weer 15 minuten roepen etc. etc. dat werkte prima. Vandaar ook denk ik dat de 12 multipliers weer gewerkt zijn dit jaar. Alleen maar "runnen" is dus in deze contest zeker niet de strategie.

Voor mij waren het moeilijkst te werken PA3DTY uit Bolsward en PA6VB uit Stavoren. Vooral PA6VB was erg zwak en soms helemaal niet te ontvangen. Ik heb het idee dat de meeste stations hem helemaal niet gehoord hebben. In de video hoor je hoe zwak het signaal was, het is het laatste station van de video. En dan heb ik vergeleken met de meeste stations een erg lage ruis op 80m.

Wat erg leuk is in deze contest is dat het er eigenlijk niet toe doet wie wint. Althans die indruk heb ik. Men wisselt gewoon zoveel mogelijk info met elkaar uit waar de multipliers zitten en welke stations daar zitten. Winnen is leuk maar meedoen is veel leuker.

Nu nog even het log nakijken en alle punten optellen, daarna kan het weer naar de organisatie gestuurd en dan wachten op de uitslag...

En volgend jaar.....dan doen we gewoon weer mee!



3 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, helaas kan ik niet meer op 80m uitkomen. Maar wel om leuk om het zo weer te horen. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Erg jammer Paul, maar waar een wil is....
Wel eens gedacht aan een magnetische loop? Makkelijk te maken en voor 80m zou het een oplossing kunnen zijn. Zoiets hoeft ook niet permanent opgesteld te zijn natuurlijk. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik ga de EndFed weghalen, hangt er 11 jaar. Ik denk ook vocht in het kastje of coax. Ik ga weer een ground plane antenne neerzetten. En ik ga de coax vervangen. Ik wacht een beetje op droog en rustig weer. 73 Paul