Monday, January 6, 2014

L/C meter LC200A display repair

You probabely can't remember but in July 2012 I wrote about the new L/C meter I purchased from a seller in Hong Kong. The problem was that I got a kind of inverted display after a few days. I don't use the meter that much, but the difficult to read display really annoyed me. I don't have the knowledge to find a fault on a tiny SMD electronic print and there was no option to alter the display with a potentiometer inside. I tried to find a electronic diagram of the thing but nothing could be found. So I asked the question how to repair this on a alternative dutch hamradio forum. Luckely the advice came in, but till now I didn't know what to do exactly as I do not have the tools for SMD soldering. Someone came up with the idea to solder a wire to pin 3 of the display which is in most cases the contrast control and then experiment. I took a piece of wire today with a potentiometer of 5KOhm and set it on half, soldered it to pin 3 and then touched pin 1, 2 and 4 with the other end. Pin 1 did nothing, I expected that as it is the - or ground. Touching pin 2 made the display worse and turning the potentiometer didn't alter that. Then I touched pin 4 and the inversion disappeared, I could only see dim letters though. Turning the potentiometer to 5KOhm did make it like it should. A quick soldering of a 4K7 resistor on pin 3 (V0) and 4 (RS) did the trick at the end. Problem solved...

Je kunt het je vast niet meer herinneren maar in Juli 2012 schreef ik over een nieuwe L/C meter die ik gekocht had via eBay in Hong Kong. Ik kreeg het probleem dat het display ineens raar deed na een paar dagen. Het leek wel een probleem met het contrast omdat het display haas omgekeerd weergaf witte vage tekens op zwarte blokjes. Nou gebruik ik het ding niet zo veel, maar het display irriteerde me wel mateloos. Ik heb niet de kennis en de benodigdheden om een fout te kunnen opsporen op een print die geheel opgebouwd is uit SMD onderdelen en ik had geen mogelijkheid om de display bij te stellen met een potmetertje op de print of zo. Ik heb geprobeerd om een schema te vinden van het ding maar helaas geen resultaat. Dus de vraag hoe dit ding te repareren maar op een alternatief radioamateur forum gesteld, ik kreeg vrij snel wat advies maar kon er eigenlijk weinig mee en heb ook geen gereedschap om SMD te solderen. Nu kwam René met het idee om een draadje te solderen aan pin 3 van de display om zo wat te experimenteren, pin 3 is schijnbaar bij de meeste displays de contrastregeling. Ik soldeerde voor de zekerheid er maar een potmetertje van 5KOhm aan om niet geheel kortsluiting te krijgen bij het experimenteren, de potmeter op de helft gezet en op pin 3 gesoldeerd met een draadje er aan en toen maar wat proberen. Eerst pin 0 aangeraakt, er gebeurde niks en dat was te verwachten omdat het de massa was. Daarna pin 2, het display werd donkerder en nog minder leesbaar maar draaien aan de potmeter gaf geen verandering behalve bij complete kortsluiting ging de meter compleet uit. Verder naar pin 4, de zwarte blokjes verdwenen en heel vaag waren de tekens leesbaar. Draaien van de potmeter naar volledig 5KOhm gaf prima beeld. Dus snel een 4K7 weerstand gesoldeerd tussen pin 3 (V0) en 4 (RS) en het display was weer 100%.  Probleem opgelost...

2 comments:

Hans said...

Hallo Bas, leuk verhaal met een mooie oplossing. Er zal intern wel iets fout zijn maar dat maakt niet uit. Zo heb je toch mooi het probleem opgelost.
73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, dat SMD spul is allemaal zo klein daar kun je haast niet aan meten. Wat er fout is weet ik niet? Misschien ergens een spanningsdelertje of regelaartje? Geen idee, maar het werkt wel weer zo en het heeft geen invloed op de meting. 73, Bas