Sunday, January 8, 2012

Horizontal loop repaired & contesting 2012

The horizontal loop has been repaired. I lost 3 glasfiber mast parts, they are broken and cannot be repaired. I can probabely use them to make a tripod or so, I've seen that somewhere on the web. The loop is now at 7m and I got a better feeling about the mechanical strength this time. I decided not to repair the beam, it is too heavy for a aluminium mast and although I didn't test it I don't think it gives me an advantage in for example working DX in any direction at low height compared to my vertical. I really need to get my versa tower up again so I can install a beam for 10m like it should be. Well, in January it's time to have my agenda and that of my XYL filled with the upcoming contests I really want to take part in. This is my list:



  • 11/12-Feb:PACC contest
  • 24/25-Mar: CQWW WPX SSB contest
  • 1/2-Sept: Fieldday contest
  • 29/30-Sept: CQWW RTTY contest
  • 27/28-Okt: CQWW SSB contest
  • 11-Nov: PA-beker contest
  • 18-Nov: Friese 11 steden contest
  • 24/25-Nov: CQWW CW contest
  • 4-Dec: 10m RTTY contest
  • 10/11-Dec: ARRL 10m contest



In between I will be QRV in some other contests if time allows. But the above list gives me most of the contest fun. 


De horizontale loop is gerepareerd. 3 van de glasfiber mast delen zijn gebroken en kunnen niet gerepareerd. Mischien kan ik ze gebruiken om een tripod te maken, heb dat wel een ergens op het web gezien. De loop staat nu op 7m hoogte en ik heb nu een beter gevoel over de mechanische sterkte van het geheel. Uiteindelijk heb ik wel de oorzaak van het knappen van 1 van de masten gevonden. Omdat het hele zaakje door alle masten bij elkaar in evenwicht gehouden word is het belangrijk dat de masten evenveel aan elkaar trekken zeg maar. Helaas is 1 van de grondpennen waar de mast die het dichtst bij de sloot op staat weg gezakt door verzadigde klei. Hierdoor ging deze mast trekken aan een andere mast en ik heb wel gemerkt dat die masten wel iets kunnen buigen maar uiteindelijk knappen ze wel. Ik heb nog geluk dat de andere masten bleven staan, heb tijdens de storm de draad van de loop doorgeknipt om zo 2 extra tuidraden te maken voor de overgebleven 3 masten. Uiteindelijk heb ik besloten om de beam niet te repareren, het ding is gewoon te zwaar voor een Alu mast en alhoewel ik hem niet echt getest heb denk ik niet dat het veel voordeel zou geven om een DX QSO te maken op de hoogte waar ik hem had t.o.v. de vertikale antenne. Ik moet gewoon eerst de versa tower weer opzetten zodat ik er een beam in kan zetten voor 10m zoals het hoort. Januari is weer de tijd om de agenda en die van mijn XYL vol te zetten met de contesten die ik graag mee wil doen. Zie de lijst hierboven. Daarnaast wil ik proberen om ook wat in ander contesten aktief  te zijn als de tijd het toelaat. Maar bovenstaande lijst geeft mij het meeste contest plezier.


3 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, goed dat de loop weer heel is. Ja, de PACC contest wil ik in principe wel doen, alvast in mijn agenda gezet. Hopelijk leuk condities dan. 73 Paul

VE9KK said...

That's great news Bas!!

Anonymous said...

Hi Bas, Good to hear the loop is back ... Best antenna I had at my QTH was a 20m loop. When I get a new pole on side of the house I will put up a 40m loop... 73 Mark MW0MJB