Wednesday, January 5, 2011

A radioday again & FT817 modulation test

It has been een long time writing in this blog. So before I go on I wish all readers the best for 2011, may life be happy and above all healthy. Actually I was more interested what others had to write then to write something myself lately till today. Since our car had to go to the garage for a yearly check-up I took a day off and find myself in front of the radio in the afternoon for 1,5 hour. I thought it was a nice moment to install the newest version of HRD and to finally test the modulation of my FT817 since I did get some complaints about overmodulating the little radio.



I just want to know if you think my modulation sounds distorted when using my headset? Because I don't hear it myself. If so, any solution to the problem is welcome. My meaning is that the modulation could sound distorted if the receiver has a very small SSB filter.
Well, I've been thinking what I've been doing with my radiohobby last year. I think there was not that much progress, but I had fun. I decided to do less contests in 2011 and make more real QSO and if I have time search for real DX. So after that I made the modulation recording I started to listen to the bands. I discovered 9M6TMT Tom from East Malaysia on 20, he came in with 5/5 but was very busy talking to YB and fellow 9M6 stations. I did call, but no reply. Then I heard TJ3AY from Cameroon, but he was so weak I could barely hear him. And when his signal was covered by noise I decided to move to 17m. I did call DX for a while, but no reply. I heard another Dutch station on 18.135 probabely from my neigbourhood, he had some more luck. So I went up and down the frequency a bit and did a search on 20m, to go back to 17m again. 18.135 was now in use by K8CW and he did a nice pile-up. Then something happened that I really regret, I always thought Dutch operators were one of the most polite in the world. But this Dutch station, I don't write his call down here, just called CQ DX on that same frequency. Of course K8CW was pissed and told him the frequency was in use for a while, but it seems the operator claimed the frequency and told him he was using the frequency for 2 hours already (yes he was, I know but he left it as well!) This guy even turned his antenna to the US, so K8CW would clearly hear the frequency was in use. Of course K8CW called him a LID and moved a few Khz down, I gave him a call and we made the QSO. I didn't tell him I heard everything and really regret that a fellow Dutch operator was behaving that bad. I really feel bad about this and I can imagine operators are using CW and RTTY instead of SSB with this kind of behaviour. Luckely after that I made a very pleasant QSO with John 5B4AIN, he was in for a nice chat like it should on HAM radio.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik in dit blog geschreven heb. Allereerst wil ik alle lezers en heel plezierig en gezond 2011 wensen. Eigenlijk was ik de laatste tijd meer geïnteresseerd naar wat anderen te schrijven hadden De inspiratie om wat te schrijven ontbrak me gewoon. Tot vandaag dan, de auto moest naar de garage voor de jaarlijkse beurt en APK en dus heb ik een dag vrij genomen. Zo had ik 's middags dus even 1,5 uur tijd om rustig voor de radio te zitten. Direct een mooie gelegenheid om de nieuwe HRD software te installeren en eindelijk eens de modulatie van de headset op de FT817 op te nemen om te kijken of het echt zo slecht is. Ik wil eigenlijk wel eens weten wat men er van vind, want ik hoor het zelf niet. En klinkt het wel beroerd, dan zou ik wel een oplossing voor het probleem willen horen. Zelf denk ik dat als aan de ontvangstzijde een heel smal filter gebruikt wordt de modulatie best wel vervormd kan klinken.
Ik ben eens gaan denken over het afgelopen jaar, heb niet echt veel vooruitgang geboekt met de hobby en maar sporadisch een nieuw DXCC gewerkt. Maar ik had er wel lol in. In 2011 wil ik minder aan contesten doen en wat meer echte QSO's maken, als ik wat meer tijd heb wil ik dan ook nog serieus opzoek naar nieuwe DXCCs. Dus na het opnemen van de FT817 modulatie maar de daad bij het woord....op 20m hoorde ik 9M6TMT Tom uit Oost Maleisië met 5/5, helaas druk aan de praat met YB en 9M6 stations bij hem in de regio. Ik heb nog wel geroepen maar uiteraard geen reactie. Daarna op 15m hoorde ik TJ3AY heel erg zwak, roepen had dan ook weinig zin en toen zijn signaal verdween in de eeuwige ruisvelden ben ik eens op 17m gaan kijken. Eerst wat CQ geroepen, maar geen reactie. Op  18.135 zat een ander Nederlands station die meer succes had. Eerst maar weer eens verder gedraait en ook 20m nogmaals bezocht, om dan toch maar weer terug te keren naar 17m. Op 18.135 zat nu K8CW met een kleine pile-up. Wat er toen gebeurde spijt me heel erg, maar het Nederlandse station (ik ga geen call noemen) dacht maar even weer CQ DX te gaan roepen dwars over de frequentie heen. K8CW vertelde hem dat hij al een tijdje op de freqentie zat en dat meneer maar iets anders moest gaan zoeken, maar nee de nederlandse meneer zat volgens zijn eigen zeggen al 2 uur daar te roepen dus had hij meer rechten (ja inderdaad hij was daar eerder aan het roepen, maar blijkbaar had hij de freqentie of zijn shack ook een tijdje verlaten). Hij draaide zelfs zijn antenne maar even naar Amerika om ook even goed te laten horen dat hij zijn freqentie bezet hield. K8CW noemde hem toen maar een LID en ging een paar KHz omlaag alwaar ik hem nog even werkte. Ik dacht altijd dat Nederlandse radioamateurs toch wel 1 van de meest nette operators waren van de wereld, maar dat beeld valt hiermee wel in duigen. Ik kan er gewoon niet bij dat zo iemand uberhaupt een licentie mag hebben, dit was gewoon te gek voor woorden.
Buiten dat het niet netjes was, was het taalgebruik van de man ook nog om je voor te schamen. Vind het ook jammer dat een nederlandse amateur zich zo misdraagt, je zou je haast gaan schamen dat je een trotse bezitter bent van een nederlandse call. Maar goed daarna had ik nog een QSO met 5B4AIN John uit Cyprus, die was wel in voor een leuk QSO zoals het hoort op HAM radio.

5 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, de beste wensen voor 2011. We gaan er maar een mooi radio jaar van maken. Je modulatie klinkt prima, zowel met originele microfoon als de headset. De FT817 staat bekend om een mooi helder audio. Ik heb vaak complimenten gehad. Mijn SSB mic gain staat op 98% ;-) Met mijn FT450 heb ik wel eens klachten gehad over de modulatie. Die staat op neutraal ingesteld nu. Wat betreft gedrag op de banden: je staat versteld van de hufterigheid soms. Of brutaal. Laatst hoorde ik ook een Nederlands station die ook gewoon de zendfrequentie 'overneemt' dat noem ik spijkerhard. Maar ja, het gebeurt. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, bedankt voor je reactie. Ik hoor het zelf ook niet dat ik overmoduleer, of het moet zijn dat de headset iets minder verstaanbaar zou zijn als het signaal sterk is. Maar gezien het gedrag op de power meter lijkt me dat de headset bij zwakke signalen juist beter overkomt. Overigens staat de mic. gain op 65% hier, dan heb ik nog net pieken van 3 Watt in de modulatie. Bij 100% mic. gain heb ik ook pieken van 3 Watt. Ik snap niet waarom stations frequenties claimen, er is ruimte zat. Gelukkig was K8CW wel een gentlemen en ging hij gewoon QSY ondanks dat hij op die freq. zat te werken. Datzelfde zou ik ook doen, want het heeft geen zin om met dat soort aso stations in discussie te gaan. 73, Bas

VE9KK said...

Good morning Bas, ham radio has it's up's and down's regarding our gear and now then the operators.

HamRadioIreland said...

Bas, it's disappointing when you come across this sort of behaviour on the bands, but rest assured you get rude operators in every country. I guess the best thing to do is not to engage with them and to QSY!! Glad to see you're active though, keep it up.

PE4BAS, Bas said...

@Mike, I agree with you. But sometimes I really feel bad about it. Those are the things I don't like in the radiohobby.

@Anthony, indeed the best way is to QSY and forget about it. Just ignore those stations and do your own thing.