Thursday, April 29, 2010

QSL de HT2N

Naar HT2N heb ik in de CQWW 2009 wel even zitten roepen op 15m. Uiteindelijk is het me dan toch gelukt en vandaag kreeg ik per post de bevestiging. Afgelopen week was mijn enige radioaktiviteit WSPR op 10m. Maar door gebrek aan propagatie zijn er geen spectalulaire dingen te vermelden. Hopelijk breekt komende week dan toch eindelijk het es-seizoen aan.

I've been calling HT2N in the CQWW 2009 for a long time before he finally heard me on 15m. The QSL arrived by post today. The only radio activity I did was WSPR on 10m last week. But since there is absolutely no propagation nothing spectaculair happened. Hopefully the es season will arrive next week.

6 comments:

Paul M0PCZ said...

Bas, keep listening on 10m around 28500 from 2130 BST for around an hour, worked another Canary Islander the other night.

73 good weekend,
Paul.

PS - Oddly heard nothing on the 555 ?

PA2RF said...

Hallo Bas,
Je vroeg of ik gisteren met wspr actief was op 10m. Dat klopt. Ik was ook verbaasd over de afstand. Mijn qth loc. is JO22gb (Zoetermeer) in het westen (4 meters below sea-level :-) ). Ik heb met 5 en 10 watt zitten wspr'en als ik me goed herinner. Ik gebruik hier een FT450 en een G5RV jr antenne. Blijft fascinerend wspr. Op 30m maak ik met 5 watt verbindingen met Australie VK en Nieuw-Zeeland alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
73 en bedankt voor je rapport!
PA2RF, Ron

PE4BAS, Bas said...

@Paul, just continue listening. 10m will open this month for shure. I think though that your QSOs with EA8 are rare at the moment. 10m is just like 6m, you never know what happens.
One moment you hear nothing, 5 minutes later you make a QSO. But of course I don't have to tell you as you already know by experience. Hope to meet you on 10 this summer ! 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

@Ron, Dus het klopt wel...ondanks dat ik net geschreven had dat er niets spectaculairs gebeurde op 10m WSPR. Ik vind deze afstand (215km) echt wel speciaal. Zal wel een soort groundwave propagatie geweest zijn. Overigens werk ik me een verticale antenne van aluminiumfolietape en een autotuner op 9m hoogte. Deze antenne is het beste op 30m, maar andere banden vallen me ook niet tegen. Die ervaring op 30m heb ik ook. Met WSPR 1W is het op 30m helemaal makkelijk. 10m is een stuk moeilijker en dus voor mij een stuk interessanter. Overigens heb je een leuke site, ik heb het allemaal en beetje bekeken/gelezen. Hoop je weer een keertje te spotten. 73, Bas

PA2RF said...

OK Bas, ja >200 km op 10m en zonder Es is wel speciaal. Backscatter, refelecties via een vliegtuig of heeft het IJsselmeer geholpen bij de verbinding? Ben ook aan het experimenteren op 6m met wspr. Nu het Es seizoen aanbreekt wordt dat hopelijk ook interessant. Jij ook complimenten voor je website. Ziet er profie uit. Heb mijn website al een paar jaar niet meer ge-update... 73 de Ron, PA2RF
Als je wilt kunnen we wel een wspr sked regelen (op welke band je maar wilt tot 50 MHz).
73
pa2rf@yahoo.com

PE4BAS, Bas said...

Hallo Ron, backscatter is haast onmogelijk. Er waren geen condities. Denk meer aan grondgolf o.i.d. Een WSPR sked is niet nodig, vind toeval veel leuker. Wil deze zomer ook zeker 6m WSPR gaan doen. 73, Bas