Sunday, November 20, 2022

Friese 11 steden contest 2022

 Since this is a primarily local contest I'll write this post in the Dutch language. If interested you're welcome to translate it with google in the language you prefer.

Vorige week was ik de PA-beker contest vergeten. De Friese 11 steden contest wou ik zeker niet missen. Dus toch maar in de agenda gezet en alles voorbereid. Voor degenen die het nog niet weten, de Friese 11 steden contest heeft natuurlijk te maken met de legendarische schaatstocht. Het doel in deze contest is zoveel mogelijk stations te werken waarbij rapport, QSL regio en plaatsnaam als uitwisseling geldt. De multipliers zijn de 11 steden van de beroemde schaatstocht en als 12e multiplier de kluunplaats Bartlehiem. 

Dit jaar werkte ik met de Icom IC-7300, 100W, Heil Proset Elite Ic headset en de antenne de inverted-V doublet.  Dit werkt al jaren prima en het was nu zeker niet anders. Wat mij opviel dit keer was dat er veel amateurs klaagden over veel storing en dan wel zo erg dat het hun ontvangst haast onmogelijk maakte. Zo hoorde ik PA1AT uit Yde die al na een paar QSO moest stoppen omdat hij gewoon niks meer ontving. Daarnaast was het aantal deelnemers gering, waarschijnlijk te wijten aan sport op TV? Het is maar wat je belangrijker vind. Zelf heb ik vrij snel 11 multipliers kunnen werken, alleen Hindelopen ontbrak. Waarschijnlijk was er geen amateur in of bij Hindelopen die aktief kon zijn op 80m, erg jammer, maar volgend jaar beter. Leuk om weer veel bekenden te werken, veel amateurs doen elk jaar mee. Het meest vreemde voorval deze contest was een PD amateur die mij zo nodig tot 2x toe een rapport moest geven. Voor alle duidelijkheid de amateur in kwestie is in overtreding en ik mag volgens de regels niet eens een QSO met hem maken wat ik ook niet gedaan heb. Ik ben niet van agentschap telecom en ook niet van de politie dus ik geef er verder geen commentaar op. Alles bij elkaar was het toch een leuke gezellige contest en kijk ik weer uit naar de volgende keer.


4 comments:

Anonymous said...

Wauw Bas, wat een fantastisch stille omgeving heb jij!! Prachtige signalen en een leuke contest. Volgend jaar die ik ook mee! 73 de PA8E, Jim

PE4BAS, Bas said...

Hallo Jim, ik denk dat velen jaloers op mij zijn qua ruis op 80m. Het ruisniveau ligt overdag erg laag op die band. Op 60m in tegen is het een drama, daar heb ik een heel erge brom op een S7-9 zodra de zon opkomt. Overduidelijk van zonnepanelen in de buurt. Hoop je volgend jaar te werken. 73, Bas

Peter pa4o said...

Wow wat een heerlijke ontvangst, prachtig, kan ik van dromen..

Peter PA4O

PE4BAS, Bas said...

Ja ik weet het Peter. Bij jou in de buurt is er weinig aan te doen. Jij woont in een woonwijk, alle buren dichtbij en ook nog overal allerlei soorten zonnepanelen en electronica om je heen. Voor zulke ontvangst moet je echt een beetje vrij wonen. 73, Bas