Sunday, September 18, 2022

Square halo SWR at rain and ATNO

  Reading some articles on the internet revealed that the halo (or cobwebb in general) could be sensitive for wet weather. I had to wait till we finally had some very wet weather. This evening I came back home and everything was very wet. Time to measure the SWR/resonance again.The prediction is that resonance frequency would shift downwards. The results:

12m best SWR 24.980MHz 1,1:1 R48 X3 shifted 20Khz down

15m best SWR 21.116MHz 1,8:1 R95 X0 shifted 4KHz down and SWR got worse

17m best SWR 17.840MHz 1,3:1 R60 X11 shifted 360KHz down

20m best SWR 14.272MHz 1,4:1 R60 X20 shifted 72KHz up!



The rain has a very good effect on 12m. But a dramatic effect on 17m and 15m. Strange enough best SWR on 20m shifted up. Next experiment would be installing the autotuner below the square halo to compensate for these SWR/resonance shifts. 

By the way the rain has also effect on my 4 element 10m band LFA. SWR/resonance shifts down about 100KHz.

After looking for ZL7 (Chatham Isl.) on 60m in the greyline without success this morning I decided to see if 10m would be open. At first I was already welcomed by solar panel QRM right at the bottom of 28.074 MHz the 10m FT8 frequency. Something that gets worse lately as more and more solarpanels showing up on the roofs of neighbouring homes.


Anyway turning the antenna away from the village towards Australia cleared things a little, It was just at the start of some extraordinary good propagation towards the east. Worked some Australian stations, Thailand, Egypt, Vietnam and much later Timor Leste on 28.088MHz FT8 F/H. I had to look for this country which is somewhere near Indonesia (in fact it was occupied by Indonesia till 2002). It is my first all band  ATNO of 2022.




Signal from 4W/JH2EUV was superstrong. I think a SSB QSO would certainly be possible. However the long callsign seems to give some issues in F/H mode. This is how the QSO went here:

4W/JH2EUV responded without the 4W/ prefix. Luckely JTDX still did understand it was the same station although displayed different. It responded automatically with the R -04 report. 4W/JH2EUV responded again without the 4W/ prefix and gave RR73 but also in the same sequence with another report and the complete 4W/JH4EUV call which was very confusing. Discussing the matter with DB6LL Hartmut did give me the confidence the QSO is valid. Though it seems to be a glitch in WSJT-X or in JTDX.

3 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, regen heeft altijd een flink effect op de SWR. Leuk dat je dit zo hebt onderzocht. Condities deze week weer erg goed. Dagelijks met WSPR gespot in VK maar ook LU en PY. Veel stations in de USA. En met 200 mW. Ik ga minder bloggen, ik SWL wel weer veel meer. Er zijn zoveel succesvolle Youtube kanalen van zendamateurs die echt veel bezoekers krijgen. Ook veel podcasts zijn er. Bloggen is een beetje uit denk ik. Ik laat mijn blog wel bestaan, al is het maar om oude berichten van 14 jaar bloggen te bewaren. Ik ben wel 24/7 in de lucht maar alleen met WSPR. Trouwens Timor is toch gewoon een onderdeel van Indonesië? 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, dat regen een effect heeft op de SWR heb ik nooit zo gemerkt. Ik gebruik vaak een antennetuner dus de werkelijke SWR zie ik dan eigenlijk niet. Maar hoe kleiner de antenne hoe meer effect het heeft denk ik. Wat betreft het bloggen....ja youtube is meer "in" tegenwoordig. Maar persoonlijk trekt me dat niet zo. Ben meer van het schrijven en lezen. Daarbij is mijn blog een deel van mijn hobby. Dus ik ga gewoon door. Net zoals jij heb ik natuurlijk ook een heel archief opgebouwd. Er staat zoveel in dat ik al eens ben begonnen om een PDF boek te maken van de belangrijkste items. Dus de experimenten en geschiedenis onderwerpen. WSPR blijft erg leuk. Ik gebruik zelf vaak de WSPR app op mijn iPhone, die ziet er erg mooi uit en geeft veel info. Een deel van Timor (west-Timor) is van Indonesië. Oost Timor heet sinds 2002 Timor Leste en is nu dus 20 jaar onafhankelijk. Het ligt ingewikkeld volgens mij. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hoi Bas, dat van Timor wist ik niet. Ben ik nu weer bij. Die WSPR app op de iPhone wist ik ook niet. Ik ga eens kijken. Wat betreft regen en de WSPR. ik gebruik nu ook een antenne tuner voor mijn antenne, maar daarvoor was mijn end fed afgestemd op 20-40 en 10 meter. Ik zag altijd bij regen en sneeuw dat de SWR slechter werd. Ik ben ook van de blo generatie. De podcast vind ik vaak te lang duren. Soms zijn die video's wel leuk. 73 Paul