Sunday, November 17, 2019

Friese 11 steden contest verslag

This is a dutch language contest, however open for international traffic. But since the content is only interesting for the dutch I'll write it in dutch for archive purposes.


Event: Friese 11 steden contest 2019
Section: Outside region 14
Logger: N1MM+ 
Station: Icom IC-7300 100W
Antenna: Inverted-V apex 12m

Een gezellige contest met als multipliers de 11 steden van de beroemde schaatstocht + klunplaats Bartlehiem. Voor uitwisseling vermeld je het regionummer en plaatsnaam, waarbij de plaats bepalend is voor het regionummer. Nog steeds vind ik dit het leukste Nederlandse contest waarbij je de gekste plaatsnamen tegenkomt. Jammer genoeg is het aantal deelnemers beperkt. Vooral de echte contest stations kijken een beetje op deze contest neer en doen liever mee aan grotere contesten. Dit jaar werkte ik "maar" 71 stations en dat is dan weer beduidend minder als afgelopen jaar. Maar wel werden alle multipliers gewerkt en dat is dan wel weer erg leuk. Vooral de laatste 2 multipliers waren een uitdaging. PI4ADH die in Workum zat was erg zwak en kwam op mijn CQ terug, helaas kon ik hem maar net boven de ruis uithalen, uiteindelijk lukte het gelukkig wel. Als laatste had ik ( en ik niet alleen ) Dokkum nog nodig. Die kwam het laatste half uur toch nog opdagen en dus lukte het om alle 12 multipliers te noteren.

Toch was het af en toe wel erg rustig. Voor mij tijd om eens te kijken naar mijn eigen signaal over langere tijd via de webSDR van universiteit Twente. Interessant om te zien dat mijn signaal langere tijd heel erg hard is om dan voor een aantal minuten volledig te verdwijnen. Dit is ook te horen op mijn opname van de webSDR die ik ongeveer het eerste half uur van de contest heb gemaakt. Op deze opname verdwijn ik volledig en erg snel rond de 15 minuten, daarna ben ik er pas weer 5 minuten later maar erg zwak. Wel een mooie gelegenheid om mijn modulatie te beoordelen op leesbaarheid als het erg zwak is. Daarna verdwijn ik weer om rond de 22 minuten weer op te komen. Erg interessant om dit te zien en horen, ik ben dus niet constant in heel Nederland te horen al had ik die indruk soms wel...




Uiteraard heb ik op een willekeurig moment ook nog even over de band gedraait van 3,6-3,8 MHz om te zien wat er allemaal te beluisteren viel. Dat vond ik nog wel tegenvallen, maar oordeel zelf:


Van mij zou de contest wel wat korter mogen. Na het eerste uur is er weinig meer te beleven. Aan de andere kant is het altijd een verassing en best wel spannend of de 12 multipliers gewerkt gaan worden. En dat lukte nu pas na 2,5 uur. Alle bij elkaar heb ik er weer van genoten. Tot volgend jaar...

No comments: