Sunday, January 15, 2017

FSQ (Fast Simple QSO) mode experiment

Remembering my V4 chat efforts back in 2010 experimental chat mode software I tested with Kees  PE2KM? Well, ZL2AFP made another experimental chat mode software called FSQ or Fast Simple QSO in 2014. It is available as standalone program and you will find it implemented in FLDigi. I installed the software half a year ago but was never able to test it on air as I simply did not receive anyone to test and experiment with. Now, I came across a message on OH8STN Julian's blog that he organized a experimental weekend for FSQ mode this weekend and so I was eager to participate in this event. Unfortenately I had only some time at Sunday and kept the radio on 10.144 MHz FSQ to monitor and to send so called "sounding" beacons every 10 minutes. I was actually happy to see that I received OH8STN and OH5KUY. The chat with Julian went very difficult but I actually had a nice chat with Ari OH5KUY (see screenshot above).

I received a image from Julian in which you can see the logo from his weblog Survival Tech North. I send out 2 images personally but don't know if anyone received them...Anyway, the first experimental FSQ digimode contacts have been made and overall I liked it a lot more as V4 chat back in 2010. The advantage is that it is implemented in FLDigi and that program can be installed on alternative operating systems as well.


Link to FSQ software and documentation: http://www.qsl.net/zl1bpu/MFSK/FSQweb.htm

Thanks Julian OH8STN for letting us know that this event was on. I know for many it was the first time on FSQ and a lot of first were made. FSQ seems to be very interesting especially when you have a couple of friends on the air.


7 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik had dat bericht ook zien staan. Had nog even gekeken met Fldigi op 30 meter, maar ik hoorde niets en snapte ook niet goed wat ik moest doen met Fldigi. Eerst maar eens bestuderen. Wel goed dat het jou gelukt is. 73 Paul

Hans said...

Leuk Bas dat je vorderingen hebt gemaakt met FSQ en dat het gelukt is. Ik had het programma gedownload van ZL2AFP en kon alleen maar ontvangen vanwege CAT problemen tussen mijn FT817 en de PC. Helaas heb ik geen calls kunnen ontdekken. Maar dat zal geheid aan de instellingen liggen. Ik zal FLdigi eens proberen. Leuk dat je aan deze digimode aandacht aan besteed. Ga door!
73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ik heb het standalone programma gebruikt. FLDigi heb ik nog niet naar gekeken. In het standalone programma zit een help. Ik ahd het al eerder geïnstalleerd met de bedoeling er een stukje over te schrijven een half jaar geleden dus ik had er al wat mee gespeeld. Misschien kunnen we eens afspreken voor een sked met meerdere stations op 40m. Ik had het idee dat Julian het nog eens wou doen en dan op 40m. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, ik had dat programma ook gedownload. Gebruikte wel een oudere versie, die had ik al op mijn PC. Ik gebruikte geen CAT. Mijn modem werkt met VOX. Werkte prima. Instellingen zijn er niet zoveel. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ja lijkt me leuk. Ik zal dat standalone programma ook even downloaden. 73 Paul PC4T

Paul Prinz said...

Beste Bas,
Dit is Paul, PC0P. Ik ben geinteresserd in FSQ, maar zie ook dat er weinig is gebeurd in de afgelopen jaren. Kan jij daar iets over zeggen?
'73 de Paul PC0P

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, FSQ is opgevolgd door JS8call en VarAC. In die programma's zitten veel van de ideeën die in FSQ zaten. Het was leuk om de experimenten te doen destijds. Maar het programma is niet meer up to date. De nieuwste versie kon ik laatst al niet eens meer vinden op internet. 73, Bas