Saturday, September 20, 2014

What's going on?

What's going on? With JT9 and JT65A I was heard worldwide, see the map. But it was hard to make some contacts even within Europe. In the end I answered some Russian stations.  Most of the russians have a very dirty signal. RT3A for example was decoded 5 times in one timeslot on 5 different frequencies in the waterfall. I wonder how much power he used? 
Earlier in the evening I had a short QSO with PY2CX from Brazil on 12m. Of course I used 100W at that time. I guess propagation is too good for QRP ;-) Or JT9 and JT65A are getting too populair which cause overcrowded frequencies. I was also spotted by K1JT and that reminds me of something I read last week. There is a plan for a beta release of a new WSJT-X 1.4. This will be out in October.

Wat is hier aan de hand? Met JT9 en JT65A werd ik wereldwijd gespot zoals te zien op het kaartje. Maar het was nog steeds moeilijk om wat QSO's te maken zelf binnen Europa. Uiteindelijk maar een paar russen gewerkt. De meeste russen hebben een erg smerig signaal zo decodeer ik RT3A wel 5 keer op verschillende frequenties in the waterval op 1 tijdslot! Ik vraagme af hoeveel vermogen hij gebruikte? Eerder op de avond maakte ik nog een kort QSO met PY2CX uit Brazilië op 12m. Uiteraad gebruikte ik toen wel 100W. Ik denk dat de propagatie gewoon te goed is voor QRP ;-) Of de JT9 en JT65A frequenties worden gewoon te populair met als gevolg overpopulatie van de frequenties. Ik werd ook nog gespot door K1JT en dat herinnerd me aan iets dat ik afgelopen week las. Er is een plan om in Oktober een beta release uit te geven van een nieuwe WSJT-X 1.4.



4 comments:

Hans said...

Hallo Bas, ik zag je sactiviteiten gisteren op PSK reporter. Ik zelf werd, vanaf mijn vakantie QTH en eenvoudige draadantenne met 5W ook gespot in de K/N en in VK. Wat jij schrijft is waarschijnlijk helaas de bittere waarheid. Het wordt te populair, te veel gebruikers, te druk, dus wil men er nog door komen dan gaat het vermogen omhoog met alle nare neveneffecten vandien. JT65 en JT9 zijn bedoeld voor WSJT ofwel Weak Signal (van Joe Taylor). Jammer dat men zich daar niet aan kan houden. 73 Hans, PE1BVQ

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, de QRO mensen hebben ook JT65 en JT9 ontdekt. Die indruk heb ik al een tijdje. Er worden soms veel te grote vermogens gebruikt. Of in combinatie met Yagi's en veel gain. Natuurlijk niet nodig, maar ja, sommige hebben nog nooit van QRP gehoord Ik zie soms ook splatter van signalen die 4 x voorkomen in mij screen. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, ik zag jou ook werken met RT3A. Had alleen moeite met die 5 decodes om zijn zendfrequentie te vinden. Ben later naar 30m gegaan, daar ging het iets beter. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, vermogen is wel een probleem. Een Yagi mag in principe met QRP geen problemen opleveren. Misschien is het beter in de toekomst een `watering hole´ te maken. Ofwel een QRP JT frequentie. Of het helpt weet ik niet want het is dan maar een kwestie van tijd tot er weer QRO stations voorbij komen. Op het moment is 30-70W digimode heel normaal. Gisteren heb ik diverse malen op stations gereageerd die hier -5dB tot 0dB binnenkwamen. Helaas geen respons!!! Dan hebben ze of te veel vermogen of te slechte ontvangst. 73, Bas