Tuesday, January 10, 2012

The end of CoVersity?

The Dutch Telecom division (FCC) did publish about some rules that are there for unmanned operation of stations and repeaters. In the Netherlands it is possible and legal to leave your station as long as you can remote control it only by yourself. Very nice for instance for beacon stations like WSPR etc. But if anyone else can use the station as well you're a repeater and need a special license, that is the case for many stations that take part in the CoVersity project I think. So, is this the end of CoVersity? Time will tell.


Agentschap Telecom heeft vandaag dit bericht op hun website geplaatst. Ik vraag me af dit het einde van  het CoVersity netwerk betekend.


Originele link: http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/radiozendamateurs/Onbemand+frequentiegebruik/Gebruik+van+repeaters+door+radiozendamateurs


Gebruik van repeaters door radiozendamateurs

Agentschap Telecom neemt zaken waar die niet in overeenstemming zijn met de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008.

Repeaters: alleen met vergunning

Een aantal zendamateurs heeft een radiostation dat op afstand kan worden bediend. Dit is toegestaan zolang de betreffende zendamateur de enige is die het radiostation kan bedienen voor het maken van een verbinding. Is dit radiostation ook door andere registratiehouders te bedienen voor het maken van een verbinding, dan functioneert dit radiostation als een repeater. Als geen vergunning is verleend voor onbemand frequentiegebruik, dan is dit radiostation feitelijk een illegale repeater. Voor repeaters geldt namelijk dat deze alleen zijn toegestaan als een vergunning is verleend door het agentschap.

Overtreding

Zendamateurs die dit soort gebruik van hun radiostation toestaan, zijn in overtreding. Agentschap Telecom gaat strenger controleren op dit gebruik en zal bij het constateren van overtredingen passende maatregelen nemen.


3 comments:

PC1I said...

Hallo Bas, of dit meteen het einde van het coversity project zal zijn is maar de vraag maar ik denk wel dat dit 1 van de zaken is waar het artikel van Agentschap Telecom over gaat. Ik denk dat ook (sommige)internet relais hieronder vallen. Zolang de zendamateur zelf aanwezig is mag het, onbemand dus niet. Denk dat de projectgroep voor dit experiment inderdaad een BT moet gaan aanvragen. En ik geloof niet dat dat per definitie niet door AT toegestaan zal worden als die aanvraag er komt het is toch wel degelijk een groot en mooi experiment.

73, Kees

Anonymous said...

Het artikel dateert uit 2008, niets nieuws onder de zon. Ik begrijp alle ophef dan ook niet.

Hans

PE4BAS, Bas said...

@Kees, ik hoop dat je gelijk hebt. Ik denk dat het wel mogelijk is voor ieder repeaterstation apart een BT aan te vragen. Maar kosten a 154 euro per jaar is niet op te brengen voor iedereen denk ik.

@Hans, het artikel is recent. De regeling is ingegaan in 2008. Ik zeg er wel bij dat er ook een aanpassing is geweest en dat omvat een uitzondering dat men niet meer bij het station aanwezig hoeft te zijn mits het op afstand bedient kan worden. En dat is eenvoudig te realiseren met teamviewer o.d.

Het zou mooi zijn als er ook een aanpassing zou komenn t.b.v. het CoVersity project.

73, Bas