Wednesday, April 24, 2019

ES season ready!

It seems for now this was the last day with good weather this week. So I decided to get a day off the job to get ES season ready. It was a so called antennaday.

The HF5B beam was removed. I don't think I will have it in the mast again. I definitely need a 5 band beam that works a bit better. Although 10m and 15m does very reasonable the rest is not that good. Although I made QSOs on both 17m and 12m but could have done it on the inverted-V as well.



I decided to mount the 5 element ZX yagi on top and below the HB9CV for 10m. Actually I have been thinking about mounting the 4 element LFA yagi and I might do that later this year. But the HB9CV is a proven design that gave me many DX contacts in the past. Is the LFA that much better? Most antenna designers probabely say yes. But I want to test it. I have had several directional antennas in the past but the HB9CV always surprise me. It is definitely better as a 3 element beam but can it compete with the 4 element LFA yagi?

Well, everything went very well and all was mounted before the afternoon. Then other chores did take my time as usual. I was only able to test the antennas in the evening and didn't expect any propagation. But I was surprised by good ES and even some DX on 10m...I made I few contacts on both 10m and 6m to test the antennas and all looks well. Unfortunately I had to stop early since me daughter her clockradio can't handle to big signals, she like to listen some music in the evening. I think I have to find a solution for that...


Red markers are 6m, pink markers are 10m. I made the QSO with XT2AW in Burkina Faso on 10m CW. Was heard by 5T5PA in Mauritania but since I had to stop I couldn't make the QSO. I hope to meet 5T5PA this year on 6m. That would be a new one on 6 for me.

5 comments:

Hans said...

Leuk verslag Bas. Ja, je kunt eindeloos blijven experimenteren met antennes en steeds maar hopen op verbetering. Ik ken dat. Heb dat jaren lang gedaan op VHF en UHF. Het is maar goed dat mijn lijf en leeftijd het niet meer toelaat om steeds het dak op te gaan, maar ik heb ook eindeloos genoten en vind de huidige opstelling goed. Je moet eens stoppen. Maar ik zie jou nog vele jaren bezig zijn met je hf-antennes en terecht, er zijn nog zoveel verbeteringen en veranderingen in onze hobby, zeker op antenne gebied, die je moet uitproberen. Geniet er van! 73 Hans, PE1BVQ.

Peter pa4o said...

Als ik jou was Bas zou ik een fb13 in de mast erbij zetten voor 10,15 en 20m. Heb je in ieder wat voor 15 en 20m erbij. Werkt zeker niet slechter dat die antenne die je eruit hebt gehaald.

PE4BAS, Bas said...

1 van de dingen waarom ik zo een mast heb is dat ik kan experimenteren met antenne's. Het leukst is iets zelf te bouwen en daar verbindingen mee te maken. Gelukkig hoef ik daarvoor niet op het dak. Blijf dus inderdaad nog zeker jaren doorgaan. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Peter, ik heb geen FB13 en wil zo een ding ook niet hebben. Ik heb een Diamond CP-6 gehad in het verleden, dat was ook een antenne met spoelen. Voor mij geen traps/spoelen in een antenne, daar heb ik in principe een hekel aan. De HF5B heeft ook van die spoelen, SWR was ook twijfelachtig van het ding. Die spoelen kon je wat uitrekken en samen knijpen, had wel effect op SWR maar boven in de mast is het vaak toch weer anders. Het plan is eigenlijk een 5 band HF quad te fabriceren en die misschien te combineren met de 5 element 6m beam (zelfde boom). Moet in principe toch kunnen? 73, Bas

Photon said...

Very nice! I hope you have a very productive Es season!