Sunday, November 18, 2018

Friese 11 steden contest review

Since this is a pure Dutch contest I will write the review in Dutch for archive purpose. If you're interested to read it you can try a translate with google translate to your desired language.


Event: Friese 11 steden contest 2019
Section: Outside region 14
Logger: N1MM+ 
Station: Icom IC-706 MK2G 100W
Antenna: Inverted-V apex 12m







De Friese 11 steden contest is weer over dit jaar. Persoonlijk vind ik dit de leukste Nederlandse contest. En dat komt met name door het gebruik van plaatsnamen als uitwisseling. Je hoort plaatsnamen voorbij komen waar je nog nooit van gehoord hebt. Ik bedoel maar een plaats als 'Aerdt', 'Chaam' of 'de Triemen'. Dit jaar heb ik 1 multiplier gemist en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat er een station uit Harlingen aktief is geweest op 80m. Maar aan de andere kant heb ik 84 stations gewerkt en dat is uitzonderlijk veel voor deze contest. Toch blijf ik het vreemd vinden dat vooral de aktiviteit van Friese stations niet groot is voor een Fries event! Zo tel ik maar 23 stations uit regio 14 in mijn log en dat zijn dan ook nog niet eens allemaal Friese stations. Voor een contest als deze zou ik eerder 40-50 deelnemers uit regio 14 verwachten?? Waar zijn al die stations, er zitten toch wel meer dan 50 zendamateurs in Friesland? Maar goed, uit de rest van Nederland en ook met name uit Duitsland, België en dit keer Noorwegen was ook deelname. Men klaagt wel eens over condities, maar hoeveel condities moet je hebben. Op 80m lukt het meestal wel binnen Nederland. Ik had eigenlijk alleen moeite met 1 station uit Dokkum en verder waren de signalen hier allemaal prima op wat QSB op signalen na misschien. Wat mij bij de PA-beker contest opviel en met deze contest weer, stations weten hun eigen regio nummer niet. Ze hebben echt geen flauw idee. Ik hoorde zelfs een station waarvan ik het idee had dat hij er zelfs nog nooit van gehoord had. In hoeverre is het nodig om het regionummer uit te wisselen vraag ik me af. Maar goed, ik zit niet in de organisatie dus,,,
Ben blij dat de contest dit keer weer op 80m was, al ben ik nog steeds voorstander van een combinatie tussen 80 en 40 om zo ook novice amateurs mee te kunnen laten doen. In iedergeval heb ik me weer vermaakt en zat ik het laatste half uur niet helemaal voor niks te roepen deze keer.

Tot volgend jaar !



3 comments:

Hans said...

Hallo Bas, leuk om je toch nog even wat punten te kunnen geven. Het was bijna op de valreep. Mijn klok in de shack is nodig aan vervanging toe dus had niet in de gaten dat het al bijna tijd was. Vreemd maar ook jammer dat Harlingen niet bezet was. Maar belangrijkste zijn je behaalde punten. Ik ben benieuwd naar de uitslag. 73 Hans, PE1BVQ

PA2LO said...

Leuke impressie weer Bas. Bedankt voor de punten! Gert PA2LO

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, is me helemaal ontgaan, maar dat komt omdat ik las dat het alleen 80 meter is en daar kan ik niet op uit komen. Alleen op een heel klein stukje bandbreedte rond de 3700 KHz. Leuk filmpje. Fijn weekend, 73 Paul PAØK