Tuesday, August 22, 2017

6T9 (promoting JT9)

Henk PA2S has mentioned it at the start of this year. The JT65 frequencies are going to be overcrowded. Strangely enough I still see few on the even more sensitive mode JT9. Did you know for instance that it is possible to receive JT65 and JT9 on the same frequency, especially important because there is no JT9 allocation on 60m and 6m. Besides that, on 60m, british stations are not allowed above 1000Hz in the waterfall and do call/listen with JT9.

Hopefully this post will contribute to the migration from JT65 to JT9. Henk PA2S and Steve GM0HUU contributed with the invention of 6T9. Henk wrote a nice article about it and posted a 6T9 logo on his site. You are free to use this logo anywhere you want to promote JT65 to JT9.

Now, with the new mode FT8 this all sounds a little silly. However, don't forget that FT8 would only decode till -20dB. It is not nearly as sensitive as JT9. When propagation is really bad JT9 can still save your QSO.

If you like to be more active on JT9 an finally meet more stations there as activity has been lower since the introduction of FT8, you can spend this weekend in the JT9 activity days. See for more info on the website of the Russian Digital Radio Club (RDRC):

http://www.rdrclub.ru/dni-aktivnosti-rtsrk/825-jt9-activity


5 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, mooie actie. JT9 is nog steeds het beste onder de digi modes, echter men is massaal overgestapt op FT8. Erg jammer. Nu is het zaak om de OM's te overtuigen dat JT9 toch beter is. Al een jaar of 2 vind ik de JT65 frequentie te druk geworden. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er met meer vermogen wordt gewerkt dan nodig is. Bovendien hebben veel OM's grote yagi's waarmee ze groter afstanden kunnen werken. Dan ben ik met mijn QRP of low power en een draadje kansloos. Maar goed, ik heb hier voor gekozen en vind het zelf prima zo. Ik zal het weekend eens aandacht geven aan JT9 73 Paul PC4T

PE9DX said...

People should stop making Q's via weak signal modes who are S9 or more. This is really stupid to do. Some digital modes are for weak signal use but not what happens nowaday's.

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ik heb al weken geen radio meer gezien. Ik kreeg op facebook reacties dat de JT65/JT9 frequenties vrijwel verlaten zijn en dat ik beter had kunnen schrijven over de migratie van JT65/9 naar FT8. Ben ik het natuurlijk niet mee eens. FT8 is vergelijkbaar denk ik met PSK alleen een stuk sneller en robuuster, maar ja het zijn ook standaard dingen die je zend dus wat wil je. Verder is het niet zo geschikt voor QRP omdat bijna iedereen er QRO mee zend. Dat zijn juist de JT65/JT9 modes wel. Dit weekend is een uitgelezen kans om te kijken wat je kan doen met JT9. Ben ook van plan niet hoger te gaan dan 10W output. Wil wat gaan testen met antennes o.a. weer een andere magnetic loop. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Ja Johan, het is ook belachelijk. Het is juist veel mooier om een QSO te maken met iemand waarvan je het signaal net of niet ziet. Maar iedereen beleeft zijn hobby weer anders. FT8 werkt mooi maar heeft ook zijn nadelen. Geef mij maar JT9. We zullen zien dit weekend. 73, Bas

Hans said...

Ik ben het volledig met Johan eens. Het is te zot voor woorden dat men zo omspringt met Weak Signals programma's. 5W JT65 is meer dan genoeg. Bij meer vermogen verziek je het bij je medegebruikers en je komt echt niet zo veel verder. 73 Hans, PE1BVQ