Wednesday, February 1, 2012

PE4BAS goes QRO!

You're kiddin' PE4BAS goes QRO. No, it can't be. But a picture says more then a 1000 words! It has to be true. I just had the opportunity to buy this RM KL500 amplifier very cheap on the club evening last friday. I thought what the heck, I just like to experiment. This amp is rated 600W (!!) out with 30W SSB in. Well I don't recommend that at all, as it will get very hot. At first I connected everything to my FT817 and did a 5W input, the amp was not going to TX, was it broken? So I was a little angry about that. I wrote one of the clubmembers to get the call from the amateur that had sold it so I could get in contact with him. Then it strikes me that there was a extra connection made on the back side. The electronic diagrams were delivered with it and from that I understood the internal VOX circuit was bridged. I just had to connect this connection to earth or neutral via PTT to get it on TX. After looking inside it was clear to me the extra BIAS mods found on the internet were already made in this amp. Anyway, just to be shure I connected a old CB radio with 3W instead of my expensive FT817. With the KL500 on the dummy it did already 100W out full power. But it took 30A of current already. I don't want to test it any further as that was more then enough for me. I guess it does about +200W out with 10w in? Too much for my needs. So I will sell this one after I tidy it a little and make a proper connection for the large current supply. After that I will try to test it once more with 10W input and then sell it. 


So I've been to the local radioclub last friday and collected my QSLs from the bureau. They have a special PE4BAS tab in the QSL trunk now, so they were easy to find. 2 QSLs were special to me. The one from ON2PCO as I remember him well. He was using 10W with a FD4 dipole inside the house and was surprised to work me on 80m in the PACC. And the QSL from JW/PA0ZH from Spitsbergen, Svalbard. I didn't work them with EME but on 20m SSB. Although they were QRV with EME, I think they made a lot of operators very happy. 


Today I listened for HK0NA once again. I guess luck is not with me as I could only hear a very weak sometimes readable signal on 15m. The rest of Europe seems to have very good propagation as he worked one after the other. Same for TO4M who was just readable on 10m, he worked a lot of Europe but after calling for half a hour I just gave up. I tried for a Brazilian station who was RS58 here, but even he didn't hear me. Time to leave the radio then and do some other things. I hope propagation will be better with the PACC on......9 days to go.




PE4BAS QRO neeeee, onmogelijk. Maar je ziet het toch op de foto! Het kan niet anders, dit moet gewoon waar zijn. Stop de persen.....Ik had de kans om deze RM KL500 te kopen voor een zeer schappelijke prijs op de clubavond afgelopen vrijdag. Ach, wat maakt het uit dacht ik, leuk voor een experiment. Dit ding zou volgens de gegevens 600W (!!) kunnen doen met 30W SSB input. Denk wel dat je er dan een pannetje op kan zetten en water kan koken. Niet doen dus. De FT817 ervoor gezet en 5W input gegeven, maar de lineair ging niet op TX. Kapot ? Ik was een beetje geïrriteerd hierover en schreef een e-mail aan 1 van de clubleden om er achter te komen wat de call van de amateur was die het ding verkocht had om contact hierover op te nemen. Toen viel het me op dat er op de achterkant nog een aansluiting zat, deze zat zodanig met de print verbonden dat ik met een beetje logica en het bijgeleverde schema uit kon vogelen dat de interne VOX er uit gehaald was en dat men de TX schakelde via de PTT van de aangesloten set. Een kwestie dus van deze aansluiting verbinden met de massa of nul. Ook zag ik bij inspectie van het binnenste dat er al 1 en ander gemodificeerd was voor het gebruik op HF volgens een bouwbeschrijving op internet. Maar goed om er zeker van te zijn niets van waarde op te blazen stuurde ik de lineair dit keer maar aan met een oude 27MC set met 3W. Output op de dummyload was nu direct al 100W op de hoogste stand, met een stroomopname van dik 30A. Dat was al genoeg voor mij, het ding doet het dus prima. Ik denk dat het apparaat met 10W input ongeveer +200W doet met een stroom die je beter van een accu kan afhalen! Veel te veel voor mij, ik zal het allemaal een beetje netjes maken en er een fatsoenlijke stroomkabel aan solderen, daarna gaat het ding in de verkoop. Misschien dat ik hem nog 1x test met 10W insturen om te kijken wat he ding werkelijk kan.


Goed, ik was dus op de clubavond afgelopen vrijdag en heb daar o.a. mijn QSL's van het QSL bureau opgehaald. Deze zijn nu makkelijk te vinden omdat ze een speciale tab voor me hebben in de nieuwe QSL koffer. 2 QSL's vielen mij direct op. Die van ON6PCO, hij werkte mij vorig jaar in de PACC op 80m met maar 10W op een FD4 dipool binnenshuis en was daar zeer verrast over. Daarnaast nog de QSL van JW/PA0ZH die een EME expeditie deden op Spitsbergen, Svalbard. Ik heb ze natuurlijk niet op EME gewerkt maar op 20m SSB. Ik denk dat ze wel een hele hoop amateurs blij gemaakt hebben.


Vandaag nog even geluisterd naar HK0NA maar helaas geen geluk, dit keer waren ze alleen te horen op 15m met een erg zwak signaal. Schijnbaar is er in de rest van Europa wel propagatie want hij werkte de 1 na de ander vooral uit zuid europa. Datzelfde met TO4M op 10m, die waren hier iets sterker maar na een half uur roepen hield ik het maar voor gezien. Ook roepen naar een Braziliaans station dat hier RS58 aanbracht had geen zin. Dus de radio maar gelaten voor wat het was om andere dingen te doen. Hopelijk zijn de condities tijdens de PACC wat beter....nog 9 dagen te gaan...

5 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, mijn antennes kunnen zo'n groot vermogen niet aan, en maar niet spreken over TVI en RF instraling op diverse apparatuur etc. Nee, ik houd het gewoon bij QRP. Condities waren vandaag matig. 73 Paul

Tjeerd, PA3GNZ said...

Leuk verhaal Bas.

Ik ben bezig om met APRS vanuit de auto QRV te worden.
Als ik het kabeltje gemaakt heb schrijf ik erover. Eerst nog wat onderdelen afwachten.

73, Tjeerd

Hans said...

Hallo Bas,

Zoals je weet heb ik onlangs, naast mijn reeds bestaande FT817 een FT301 gekocht. Puur uit nostalgische overweging en hij paste zo leuk naast mijn FT221R voor 144MHz. Tja, ik kan ruim 180W maken op HF. Ik heb het een keer gedaan met BPSK31 en JT65. Ca. 100-120W.
Merkte ik verschil? Viel ik op tussen de rest? Nee, ik merkte geen verschil en was weer gauw terug bij mijn FT817. Alleen voor spraak en dan met minimaal vermogen zal ik hem gebruiken. Want ik wil "kicken" met een mooie verbinding met QRP vermogen. En dat gevoel ken jij vast ook wel.

73 de Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

@Paul, geloof me ik heb genoeg ellende meegemaakt met BCI, TVI, LFD en van dat soort ellende. Maar een leuk experiment is het wel. Ik heb nog nooit zo een grote lineair gehad in iedergeval.

@Tjeerd, leuk APRS. Heb ik vroeger ook wel gedaan me UIView. Ben benieuwd naar je experiment vanuit de auto.

@Hans, ja inderdaad. Het maakt niet veel uit hoor. Ik vind 100W wel mooi genoeg. Je moet allereerst een goede antenne en condities hebben. En de kick met QRP is veel mooier.

Zo een titel en plaatjes leveren wel gegarandeerd reacties op!

73, Bas

MØYKS Simon said...

Nice piece of equipment to have for portable use. I would like something to assist my FT-817 when I am out and about I probably would get something a bit less powerful. I am sure you will get a good price when you sell it. 73 Simon 2E0HTS