Friday, May 20, 2011

Searching the wideband Z-sensor

This WELZ SWR/Power meter was purchased by me at a  radio rally earlier this year. Of course I pay too much for it and when I tested it something seem to be broken. Anyway, I repaired it now (one of the germanium diodes was disconnected) and since I opened it I took a few pictures and searched for the so called wideband Z-sensor which is advertised on the original box. Since I don't know what I was looking for (a sensor can be many things, your hands are also sensors) I came across this article from XQ2FOD and this explaines a lot. A toroid bridge is the sensor, and I think they found some toroids that are wideband enough to get a constant measurement from 1,8-150 MHz. Well, since the article claims that precise measurement is almost impossible at low/hi freqencies I tested it with a dummyload which I can switch between 50 and 150 Ohm. Measured from 1,8-50 Mhz and the meter give me same results, so my conclusion is that the wideband Z (impedance)-sensor is working well. Don't know what it is doing on 145 MHz as I don't intent to use it there. What I like on this meter is that you can read the reflected power directly and so instantly know what the effective power is. A very nice and rugged meter for mobile and field radio work.


Behind the switches                wideband Z-sensor toroid bridge                 Germanium rectifiers
Deze prachtige WELZ SWR/Power meter kocht ik afgelopen jaar op het N.A.T. voor veel te veel geld natuurlijk. Thuis aangesloten kwam ik er ook nog achter dat de meter altijd een goede SWR aangaf ook al zat er geen antenne aan, waar vind je nog zoiets....Maar goed, een pootje van 1 van de germanium diodes was gebroken en snel weer gesoldeerd en het apparaat doet het weer. Omdat ik het toch open had liggen maar eens gezocht naar de wideband Z-sensor die volgens de originele doos in het ding moet zitten. Tja, waar zoek je dan naar, een sensor is een groot begrip tenslotte zijn je handen ook sensors en zo nog veel meer. Via Google kwam ik dit stukje van XQ2FOD tegen over de wideband SWR meter. Ik moest dus zoeken naar een ringkern brug en ik denk dat ze een ringkern hebben gevonden die genoeg bandbreedte heeft. Volgens dit stukje is het met dit ontwerp haast onmogelijk om precies te meten op lage en hoge frequenties m.a.w. de bandbreedte heeft een compromis. Maar een test met een dummyload die ik kan schakelen tussen 50 en150 Ohm gaf van 1,8 tot 50,2 MHz dezelfde waarde op de meter aan. De wideband Z (impedantie)-sensor werkt dus prima. Ik weet niet wat de waarde van de meting is op 145 Mhz, maar ik was ook niet van plan deze meter hiervoor te gebruiken. Het mooie van de meter is dat je direkt het gereflecteerde vermogen kan aflezen en zo dus ook direkt precies weet wat je effektieve vermogen is. Een mooie stevige meter voor mobiel en veld radio gebruik.

No comments: