Sunday, February 15, 2009

PACC 2009

De PACC zit er weer op dit jaar. Ondanks alle voorbereidingen was het resultaat toch een beetje teleurstellend. Vooral Zaterdag ging het erg moeilijk. Gelukkig nog veel kunnen goedmaken op 80m. Daar was genoeg te werken. Waarschijnlijk door de aanwezigheid van K5D en de RTTY contest waren er Zaterdag maar weinig stations te horen, laat staan dat ze terug riepen op CQ. Toch waren er 's avonds condities met de west kust van de USA en Canada. Ik werkte nog VE7WY uit de buurt van Vancouver en hoorde diverse QSO uit die richting, maar geen contesters. Later rond 18:45 was de 20m bijna helemaal dicht behalve PJ4NX was er verder niets te horen dan ruis. Toen maar gaan switchen tussen 160/80 en 40m. CQ roepen had weinig zin. In een kwartier roepen kwamen er hooguit 2 stations terug. Dus maar zoeken en werken. Zo werkte ik rond 22:20 op 40m DU4RG, maar ik heb mijn twijfels hierover. Zijn signaal was erg hard en zonder fading en zijn accent klonk erg Italiaans. Ook gaf hij diverse malen dubbele volgnummers uit. Zo kreeg ik nummer 6, maar de volgende 2 stations ook ?? Verder werkte ik op 40m PT7ZZ om 01:27 na vele malen roepen. Weer een nieuwe multi en een voor mij nieuwe DXCC voor 40m. Rond 02:30 op bed gegaan en om 07:45 na een goede nachtrust weer fris voor de radio. De banden tot en met 15m waren op dat moment al open. Dus maar switchen tussen 80/40/20 en 15m. Eigenlijk werkte ik bijna elk station wel dat ik kon horen, dat was vorig jaar wel anders ondanks dat ik toen een hogere score had. De enige die niet lukte was een JA station die hier redelijk hard doorkwam op 20m maar die te veel QRM had waarschijnlijk.

Wat viel mij op dit jaar:
* Nog slechtere condities als vorig jaar, en toen dachten we al dat het slecht was. Alhoewel ik wel de indruk had dat de condities beter waren in het zuiden van het land !
* Een aantal Nederlandse clubstations (PI4) die erg hard waren op 20m maar niets hoorden.
* Een aantal Nederlandse stations die dachten dat ze alleen op de frequentie zaten. Dus gewoon direct CQ roepen en niet even vragen of de frequentie in gebruik was. Ik noem geen calls maar het waren een aantal PA0 stations. Ik zie PA0 stations eigenlijk als OMs die beter zouden moeten weten !
* In verhouding tot vorige jaren minder buitenlandse stations die zaten te roepen, kan ook komen door de slechte condities.

Al met al was het toch weer een leuke contest met voor mij toch weer een aantal nieuwe band DXCC. Alhoewel mijn score van vorig jaar niet verbeterd werd mag ik toch niet klagen.

links:
http://www.dutchpacc.com/

3 comments:

Anonymous said...

Bas ik deel jouw ervaringen met de propagatie. Nog weer slechter dan vorig jaar. Alleen die JA's op 15 waren een opsteker heb jij toch ook gewerkt? ik heb ook maar een simpel dipooltje wel QRO . Vorig jaar was de nacht aanzienlijk beter door te komen en had ik geen VHF achtige situaties ... eindeloos roepen zonder tegenstations ... en was er nog redelijk met USA op 15 te werken.
How low can you go? is de bodem dan nog niet bereikt in de sunspot cycle? Ondanks dat was het toch de moeite waard om de hele nacht door te gaan. Dan maar die K5D aanroepen.... Tjonge wat zijn die doof op 80m ! onwaarschijnlijk ik roep exact op hun luister freq na een QSO en ze horen niets! terwijl ik ze ruim S9 hoor pfff Toch maar even Obama mailen dit kan echt niet! K5DEAF

PE4BAS, Bas said...

Hallo Jaap, geen JA en USA gehoord op 15m. Maar dit was misschien in CW ? En ik werkte uitsluitend SSB. K5D probeer ik wel in de laatste dagen van de DXpeditie. Die hoef ik nu echt niet te proberen. De pile-ups zijn groots. Over het algemeen was de deelname niet groot van buitenlandse stations volgens mij.
Volgend jaar beter....

PD7BZ said...

Hoi Bas,
Ja hier hetzelfde probleem.
Miet echt veel stations die aktief zijn,buitenlanders dan.
Beste band voor ons Novice was waarschijnlijk de 40M,maar die werd al vroeg in de nacht (of laat in de avond) met veel RTTY bestookt.Dus bleef er weinig over voor SSB.

Ook had ik de antenne's hier nog niet voor elkaar,iets waar ik dus binnenkort wel mee aan de gang ga.In ieder geval voor de PACC 2010 :)

We wachten wel weer af wat het dan gaat brengen.Gaan er van uit dat de propagatie dan wel wat beter is.
Ik vind de score die je hebt gehaald toch nog goed hoor.