Tuesday, August 4, 2015

Welcome to the future 3

It has been 2013 that I wrote about future radio equipment. Slowly things are developing and both russian Expert Electronics with the SunSDR-MB1 and american Flexradio with the Maestro have been designed around a Software Defined Radio system. Both are equipped with touch screen and various gadgets and options. There are so many possebilities on both radios you cannot describe them all. And just when you think you've tried and found everything on it there will be shure enough a new upgrade firmware available.

I just discovered a new initiative which describe some standard specs for future radios. None of these specs state my idea for a universal mike connection. Though who cares. No one has a mike with cable and connector in the future as everything will be wireless.

Hamradio equipment will change in the near future. Does this affect the average radio operator? I don't know. Building new equipment and new modes will be easier in the future. Though you need to be more a computer programmer then a mechanic I guess.

Hamradio changed a lot in the last 10 years. Look at the WSPR, JT-modes use for HF, digital radio, Software Defined Radio, new antenna designs made with incredible smart software and so much more. I wonder what the Hamradio world will be in 10 years from now...


6 comments:

Hans said...

Hallo Bas,
Interessant artikeltje. Ziet erg gelikt uit deze moderne zendontvanger.
Tja, de ontwikkelingen gaan door en er zal een moment aanbreken dat ik ook afscheid zal (moeten) nemen van mijn geliefde FT-817.
De mogelijkheden worden steeds meer, digitale mogelijkheden worden uitgebreid en geavanceerder. Eens komt voor ons de tijd dat we praten over o.a. de FT-817, maar wel met weemoed, maar in dat nieuwe tijdperk zullen we wederom weer genieten van de nieuwe uitgebrachte apparatuur. Ach, alles went en over 10 jaar zien we wel wat er dan voor ons op de markt is verschenen. Ik wens jou en je familie een fijn en zonnig weekend en mogelijk met veel radio plezier. Mijn bedoeling is een korte velddag te houden achter in de tuin. Mits familie etc. wegblijft hi. 73 Hans, PE1BVQ

elly levering said...

Er hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan zoiets moois?

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans. ach zo een vaart zal het niet lopen. Mijn Icom IC-706MK2G was destijds zeer geavanceerd. Hij gaat al weer zijn 17e jaar in dit jaar. Nieuw worden ze niet meer gemaakt maar het blijven toch geliefde radio's. Ik denk dat de FT-817 nog wel een tijdje blijft want wat heb je aan al die snufjes buiten in het veld. Een radio moet gewoon doen wat hij doen moet en het liefst goed. Zenden en ontvangen dus met zo weinig mogelijk toeters en bellen. Ik zie echter nog wel een "verkleining" aankomen. Dus een SDR zender zonder display of dergelijke en dan besturing met een soort van smartphone. Of ben ik nu wel heel erg vooruitstrevend? 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Ach, een hobby mag wat kosten. Rond de 15000 euro ben je snel wel kwijt voor zoiets denk ik.

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ziet er strak uit. Echter ik val toch nog steeds voor retro look. En ja, de prijs. Had ik maar niet op vakantie naar Amerika moeten gaan. ;-) 73 Paul PC4T

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, van de oude stempel noem je zoiets. Maar we moeten ook vooruit kijken. Alles kan niet altijd retro blijven. Ach, wat had je liever, een reis naar Amerika met de familie of een radio waar jij alleen mee kan spelen. De keuze lijkt me snel gemaakt....73, Bas