Thursday, May 29, 2014

Radio rally Jutberg (Laag-Soeren)

PE1BVQ Hans, my most loyal blog reader invited me to join him on a trip to a radio rally in the center of the Netherlands. Hans is having a vacation with his XYL here in the north so I could easily reach him and we could make the trip together. It was a nice drive and we had enough to talk about so the distanced seemed to be a bit shorter. Unfortunately the weather was not to good and we arrived in a bit of rain and cold wind. Of course that didn't bother us too much and we enjoyed the market a lot. It had been a long time that I attended a radio rally. It was not my intention to buy anything. Hans bought me a very small SWR meter (future mW meter project?), thanks Hans. Of course I couldn'r resist, I have a weakness for CB radios. I bought a 1979 Universum CB handheld, it has 6 channels AM. It was sold for the price of the build on telescopic antenna and surprisingly had good AA batteries in it so it was usable! I also bought a set 2 Stabo BETA NL handhelds in mint condition, that brings my BETA NL collection total at 4 ;-). After a good cup of warm coffee and some dutch frites we made the trip back. Thanks for the nice day Hans. I hope I can do something for you in return some day!

PE1BVQ Hans, mijn meest trouwe blog lezer nodigde mij uit om met hem mee te gaan naar de radiomarkt
op de Jutberg in Laag-Soeren (midden Nederland). Hans is op vakantie met zijn XYL bij mij in de buurt en ik kon zo mooi met hem mee rijden. Het was een leuke trip en omdat we genoeg te bespreken hadden leek de reis een stuk korter. Helaas was het weer wat minder op de lokatie, regen en koude wind. Uiteraard hadden wij er weinig last van en weerhield het ons niet om lekker de markt af te struinen. Uiteraard was ik niet echt van plan iets te kopen. Hans kocht me voor een prikkie een mini SWR metertje (toekomstig mW meter project?) bedankt Hans. Helaas kon ik me niet bedwingen, ik heb een zwak voor 27MC apparatuur. Ik kocht een Universum CB portofoon uit 1979 met 6 kanalen AM voor de prijs van de telescoopantenne die er op zat. Het apparaat was voorzien van batterijen en ik kon er dus direct gebruik van maken! Verder kocht ik nog een setje van 2 Stabo BETA NL porto's in goede conditie, mijn BETA NL verzameling komt nu op 4 stuks ;-) Na een warme kop koffie en een bakje friet gingen we weer richting het noorden. Bedankt voor de leuke dag Hans. Ik hoop dat ik weer eens wat terug kan doen!



4 comments:

Hans said...

Hallo Bas, niet gemerkt dat jij mij fotografeerde maar ik had het kunnen weten hi.
Leuk verslag van een oergezellig dagje Jutberg. Wie weet volgend jaar weer. Bedankt voor de gezelligheid.
73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Een beetje onduidelijke foto, m'n lens is een beetje beschadigd helaas. Maar goed het was ondanks het slechte weer toch gezellig. Ik kan nog geen jaar voor uit kijken, maar we proberen weer wat af te spreken. De markt is zeker de moeite waard. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, de Jutberg is een begrip, echter, ik ben er nog nooit geweest. ja, die 27 mc spullen blijven boeien. Toch iets van nostalgie. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Absoluut nostalgie Paul. Achteraf weet ik niet waarom ik ze gekocht heb, meer het gevoel denk ik. Kan ze altijd weer op marktplaats zetten. Misschien is het wat voor een verzamelaar. De telescoop antenne had ik eigenlijk nodig voor de MP-1 antenne. Maar vind het eigenlijk zonde om zo een apparaat er voor te slopen. Ik was ook nooit op de Jutberg geweest en als Hans me niet uitgenodigd had zou ik er nooit geweest zijn. 73, Bas