Thursday, 20 February 2014

Home brew QRP(p) power meter

I was a day off the job today. Time to do some chores and time for home brewing. First of all I wanted to investigate why the coax cable between the radio and tuner did give me a lot of RF in the shack at the PACC contest. Well I think I found it. I forgot to solder the braid at one side and it was corroded as you can see on the photo. It probabely did not connect well with the tuner or radio causing excessive RFI.




I discussed a QRP(p) meter a couple of times by e-mail with Hans PE1BVQ. The main advantage with this kind of meter is that you can actually read QRPp power levels. When using a power attenuator it's just guessing and I'm afraid you loose some receive capability when not using a TRX switch. I prefer to adjust the power with my audio from the computer. Well, searching for a very simple QRPp power meter or indicator didn't bring me much. Too difficult, too complicated. I wanted a 10 minute job as I'm always running out of time. Now I had a book from G3BDQ called "practical antennas for novices". A very usefull book....for novices and most of the subjects are known already now. I sold it via the dutch internet marketplace, but just before I wrapped it before posting to the new owner my eye felt on a page with a very simple QRP power meter. Just what I searched and I made a copy for my own use. I took my old SWR/pwr meter and soldered some wires and components like advertised. To calibrate I first tried on 1W and adjusted the meter full scale, did check 0,5W and the meter was reasonable accurate. Then I lowered my power to 100mW and set the meter to full scale. I'm now able to read 10-100mW very reasonable. QRPp meter ready, my first homebrew project of 2014 ;-). I'm using a 100 microA meter instead of a 1 mA meter as that is what is in my old SWR meter, the diode is a germanium type that was in the meter already and not the 1N4148 diode. The 22K potmeter is a 50K potmeter in my meter as that is what was already in there. 

Results so far with 10mW WSPR:



On 10m I used the HB9CV beaming 150 degrees. On 80m of course the horizontal loop.


A bit foggy...notice the 2K2 resistor.
Ik was vandaag vrij van het werk. Tijd voor wat klusjes en tijd voor knutselen. Allereerst onderzocht ik de coax kabel die mij tijdens de PACC zoveel problemen gaf. Snel onderzoek gaf aan dat aan 1 kant van de coax de buitenkant van de plug niet aan de mantel was gesoldeerd. Daarnaast lijkt de mantel aardig gecorrodeerd. Zeker weten dat er geen goede verbinding was met de radio of tuner waardoor het RF inslag veroorzaakte op de mike en voicekeyer.




As before, only full scale is now 100mW instead of  10W
Ik heb met Hans PE1BVQ een paar keer e-mail uitgewisseld over het maken van een simpele QRP(p) meter. Het voordeel van zo een meter is dat je kan zien wat je uitzend aan vermogen. Als je een verzwakker gebruikt is het ook maar gokken en daarbij heb je ook nog verzwakking van je ontvangstsignaal als je geen zend/ontvangst omschakeling gebruikt. Ik stel dus mijn vermogen liever af met de audio van de computer. Op internet is weinig te vinden over QRPp meters, te moeilijk, te ingewikkeld. Het moet gewoon een 10 minuten projectje zijn omdat ik altijd gebrek aan tijd heb. Nu had ik een boek van G3BDQ "practical antennas for novices" (praktische antennes voor beginners), een heel mooi boek met wat eenvoudige antennetechniek die mij uiteraard al bekend is. Ik had het verkocht via marktplaats maar net voordat ik het boek inpakte om te verzenden viel mijn oog op een schema van een QRP powermeter. Aha, net wat ik zocht en maar snel even een scan van gemaakt. Dus pakte ik vandaag mijn oude SWR/power meter en soldeerde volgens schema wat draadjes en componenten. Om het geheel te calibreren eerst afgesteld op 1W volle schaal, daarna terug op 0,5W om te zien of de meter een beetje accuraat was. Dat was wel het geval, dus terug gedraaid naar 100mW en de meter op volle schaal gezet. Nu kon ik mooi 10-100mW aflezen. QRPp meter klaar, mijn eerste knutsel van 2014 ;-). Ik gebruik een meter van 100 microA i.p.v. 1 mA en de diode is een germanium type verder gebruik ik de potmeter op het front en die is 50K. Alles zat al in de SWR meter behalve de 2K2 weerstand. Dus een mooi stukje hergebruik.

2 comments:

  1. Hallo Bas, vooral de mantel aan de connector solderen is erg belangrijk.
    Netjes rondom recht afknippen en via de 2 gaten doorsolderen. Voorkom je een hoop problemen. De mantel omslaan en "vastschroeven" geeft toch problemen, zeker buitenshuis.

    Mooi dat jij je QRP wattmeter al klaar hebt. Ik had ook nog een oude SWR/PWR meter liggen maar vond het zonde om deze daar voor te gaan gebruiken. Deze zit standaard in mij FT817 tas/go-bag. Dus toch maar een nieuwe bouwen hi.
    Toevallig had ik gisteren de onderdelen bij elkaar gezocht van het ontwerp van http://www.qsl.net/sp5ddj/wattmeter.htm en de koppelspoel reeds gemaakt.
    Het wachten is nu nog op de 1mA paneelmeter en dan is die ook klaar.
    Ik ben benieuwd hoe die gaat werken en uiteraard hoe die van jou je bevalt.
    Maak je die van jou nog in een mooi kastje?
    73 Hans, PE1BVQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Hans, officieel moet de mantel inderdaad door de gaatjes gesoldeerd worden. Echter als je de plug er dan weer af wilt halen geeft dat veel problemen. Ik soldeer altijd de mantel aan de onderkant van de plug zie de achterste plug op de foto.

      Ik vind het ontwerp met zo een koppelspoel erg omslachtig. Vond dit een prima simpele oplossing zo en snel te maken. En het werkt! Je zou het met een extra schakelaar zo in een bestaande SWR meter kunnen maken. De meter van mij zit dus al in een kastje want het is een bestaande SWR meter. Voor veldwerk heb ik geen power meter nodig, dat is puur en alleen voor WSPR.

      73, Bas

      Delete

Thanks for your comment. Bedankt voor je reactie. 73, Bas