Tuesday, February 5, 2013

Poor radioamateur's mobile antenna

After reading a article in the dutch VERON magazine Electron from PE1GUR about extending an old CB antenna I was just thinking. I still had one of these very populair DV27 antennas which I bought around 1986. At that time I had it mounted on my dad's car as I didn't have a drivers license myself yet. Now, according to the article it was an easy job, just extend the antenna with a piece of stainless steel, PE1GUR used bicycle spokes and welding wire. Luckely my antenna is even older as the one he got, mine has a top with M3 screw thread. I can get very cheap stainless steel M3 studs (I hope this is the right translation?) and so some extensions were made. Compared to the original article my extensions were shorter. I think my original DV27 is slightly longer as PE1GUR's one. I imidiatly noticed that the bandwidth and SWR is much better as my Multiranger 200 and my MP-1. In the end that gives some less loss which can be important when operating QRP. However a disadvantage is the length of the antenna on 20m. With a total length of about 2,38m it will snap for shure when driving.

Hard to make a picture of the complete antenna
Extensions
Why "poor radioamateur's mobile antenna"? Well you can buy the DV27 very often second hand, I even saw them on eBay for only 14 euro. A stainless steel M3 stud is cheap, I pay only 2-3 euro for 1 meter of it. Bicycle spokes are even cheaper I think? Foppe PD0FF heard me on air talking to a station from Italy, he wondered what antenne I used. After visiting me and observing the antenna he bought one for 27,70 euro at a local store. Cheap compared to a commercial made multiple band HF antenna which costs between 59-85 euro and 125 euro for a MP-1. I extended his DV27 with stainless steel M3 stud and a coil. As his license is only for 40/20 and 10m he will only use it on 20m or 10m. His extension uses a coil of 3 cm long and 1cm thick, I took 1 meter copper insulated wire from a old motor to wind it and so the extension could be limited to 82cm. Overall length of the antenna is now around 2,1 meter in total. Because of the coil bandwidth is 100KHz less, after measuring with the MFJ259 analyzer.

first experimental coil
Wound with 50cm wire.
Enough about building, what are the results. PE1GUR writes in his article he made QSOs with Australia, but probabely was using 100W. Well, I should make a test setup with a field strength meter to compare my mobile/portable antennas with this one, I will try that when time allows. I'll test my Multiranger 200 + MP-1 and compare it with this homemade DV27. But I got the idea that this is a winner. I already had that idea when receiving on 20m the first day I used it. I didn't even tuned it then and after I made those last 19 QSOs for the COTA activation I found the SWR was 1,9:1. This isn't a disaster of course, and DX was great. Now I had one hour to test on various bands last friday. I drove the car to the best  DX place to be at the top of a dike. On 17m I made QSOs with UZ5ZV, UR3IF and OH9QR with reasonable reports. I moved to 15m then and made a QSO with 7Z1TT Hamdi, he almost couldn't believe I was QRP and mobile as I peaked S7 at his radio, good copy!
I didn't have time yet do do more testing. It is only 3 days to the PACC contest and have to prepare myself for that as well. Hopefully I'll have the opportunity to test this great mobile antenna later.

Na het lezen van een artikel van PE1GUR in de electron over het ombouwen van de destijds populaire 27MC DV27 mobiele antenne ben ik eens gaan denken. Ik had zo een antenne nog liggen, gekocht in 1986 en ooit heeft deze antenne nog bij m'n vader op de auto gestaan toen ik zelf nog geen rijbewijs had. Volgens het artikel was het erg gemakkelijk om de antenne te verlengen met een stuk RVS draad. PE1GUR gebruikte hiervoor fietsspaak en lasdraad. Mijn antenne is waarschijnlijk nog ouder als die van hem en heeft M3 schroefdraad bovenin met een eindje M3 draadeind om het af te stellen. Nou kan ik toevallig heel goedkoop aan M3 RVS draadeind komen, een meter kost ongeveer 2-3 euro, een paar verlengstukken werden gemaakt en voor 20m moest ik zelfs nog wat zelf maken om de verlenging naar 1,1 Mtr te krijgen.
Mijn originele DV27 antenne schijnt toch nog wat langer te zijn dan die van PE1GUR want ik kom telkens een paar cm korter uit. Na meting met de MFJ259 viel het al direct op dat de bandbreedte veel groter is dan gewend en ook de SWR is een stuk beter. Enige nadeel op 20m is dat de antenne (2,38m) te lang is om mee te rijden, het ding zou krom gaan en misschien wel breken.

Waarom "antenne voor de arme radioamateur", tja ik heb natuurlijk geen centen, maar de reden is de goedkope aanschafprijs van een DV27. Ze worden redelijk 2e hands aangeboden en anders koop je ze al voor 15-30 euro. Op eBay vond ik ze zelfs voor 14 euro (ex verzenden waarschijnlijk). Voor de verlenging gebruik ik RVS M3 draadeind, maar fietsspaken zijn misschien nog wel goedkoper. Foppe PD0FF hoorde mij op 20m met een station uit Italië praten en was wel zo nieuwsgierig geworden dat hij even kwam kijken. Enthousiast geworden over de eenvoud heeft hij me dezelfde dag nog een gekochte DV27 (27,70 euro) gebracht voor ombouw naar 20m. Een mooie gelegenheid om te experimenteren en heb bij deze antenne een verlengspoel gewikkeld van 1 Mtr koperdraad uit een oude motor op een stukje POM van 3cm lang en 1cm doorsnede. Het verlengstuk heb ik zo weten te reduceren tot 82cm waarbij de totale lengte van de antenne dan op 2,1 Mtr komt. Vanwege de spoel is de bandbreedte zo een 100KHz smaller geworden, maar dat is gezien de N-licentie niet erg.

PD0FF's DV27 antenna with 20m extension and coil
Genoeg over het bouwen, hoe werkt het ding? Wat zijn de resultaten tot nu toe? PE1GUR schrijft in zijn artikel dat hij zelf QSO's maakte met Autralië, maar dat was dan waarschijnlijk met 100W. Voor een goede vergelijkingstest met de Multiranger 200 en de MP-1 zou ik een vergelijkende veldsterkte meting moeten doen. Ik zal dat ook gaan doen al ik wat meer tijd heb. Maar uiteindelijk denk ik wel dat deze antenne het gaat winnen. Dat idee had ik al de eerste dag dat ik hem gebruikte om de COTA activatie af te maken, ik had de maten van PE1GUR overgenomen en dus was de antenne niet eens in resonantie (SWR 1,9:1) bleek later. Maar dat maakt dus eigenlijk niet zo heel veel uit behalve dat de eindtrap misschien wat warmer word en de radio geen vol vermogen levert. De DX was geweldig. Afgelopen vrijdag had ik tussen de middag weer een uurtje om te testen. Hiervoor ben ik speciaal naar een goede DX lokatie gereden midden in de polder op een dijk. Op 17m maakt ik QSO's met  UZ5ZV, UR3IF en OH9QR waarvan ik heel redelijk rapporten ontving. Daarna het 15m verlengstuk gemonteerd en gewerkt met 7Z1TT Hamdi, hij kon werkelijk haast niet geloven dat ik QRP vanuit de auto werkte. Ik kreeg een RS5/7 bij hem op de meter, niet gek! Verder heb ik nog geen tijd gehad om te testen. De PACC is over 3 dagen en ik moet me daar ook op voorbereiden. Misschien later als ik kans heb weer een paar testjes met deze geweldige mobiele antenne.


8 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, een mooie oplossing om goedkoop op HF mobiel uit te komen. Met 1,9:1 verlies je ongeveer 10% van je vermogen, geen probleem lijkt me. 73 Paul

Hans said...

Hallo Bas,

Interessant verslag van je bouwactiviteiten. Ik ben heel benieuwd naar de vergelijkingstesten. In de tussentijd probeer ik ook een gebruikte DV-27 op de kop te tikken.

73 de Hans, PE1BVQ

Bert, PA1B said...

Hallo Bas, een verticale antenne heeft een lage opstraalhoek. Toen ik op vakantie was, heb ik eens mijn 14 MHz, dipool met lint voeding verticaal opgehangen. De stations uit Europa verdwenen (bijna) en de DX kwam redelijk door. Zo heb ik toen een paar DX verbindingen gemaakt. 73, Bert

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ja SWR onder de 2;1 zegt helemaal niets. Ondertussen heb ik de SWR natuurlijk 1,1:1 op 14.200 en naar de band uiteinden uitlopend naar 1,4:1. Dat is gewoon heel erg goed voor een mobiele antenne. Uiteindelijk scheelt het op 5W maar 500mW, dat hoor en zie je helemaal niet. Alleen misschien als het signaal net op het randje van onverstaanbaarheid zit misschien. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, er ging even wat tijd overheen maar eindelijk het stukje dat ik had beloofd. Ik had deze DV27 al op marktplaats staan samen met een voetje :-). Kreeg er nog een mail over wat het ding moest kosten. Snel maar even de advertentie aangepast. Ben benieuwd naar jouw bevindingen mocht je ook zo een antenne gaan proberen. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bert, dat klopt in theorie natuurlijk. Echter als ik wel eens schakel tussen mijn horizontale loop antenne op 20m en de verticale antenne zie ik weinig verschil. Ik ben nu bezig met een 1/4 golf 40m verticale antenne voor de PACC. Zal eens zien hoeveel verschil er in zit tussen DX/Europa. 73, Bas

VE9KK said...

Good morning Bas, very nice home brew antenna and as Paul said with the 1.9.1 SWR only 10 percent is going down the drain. Interesting when most try their best to get 1.1.1 SWR when in fact 1.9 is not all that bad.
Mike

PE4BAS, Bas said...

Hello Mike, that was just before tuning. I had limited time and wanted to be QRV. In the mean time I tuned the antenna 1,1:1 with 1,4:1 on the band edges. Not bad for a mobile antenna. Did I make the translation (see the text) correct? I couldn't find a translation for M3 "draadeind" which I think stud is correct? 73, Bas