Friday, November 2, 2012

Remote Antenna Tuner


While cleaning my Garage, part of the new timemanagement project too, I came across some homebrew equipment from the past. Now, I need to throw things away. I had a lot of fun with this project and learned a lot, but probabely never use it again.
I made this antennatuner about 25 years ago from some old parts, the housing was from my grandmas Philips electrical heater that was broken.
So before I will dismantle the thing I will post it here to live in eternity. Short description of how it worked. I had a variable capacitor at the antenna driven by a small cassetteplayer motor. No reduction gear. So a press on the button would swing the thing around completely. I solved the problem with a small NE555 timer, it would give a pulsated voltage to the motor. I could make short pulses and long pulses with the boost button. The whole thing worked fine actually. But only used it for half a year or so. 



Toen ik mijn garage aan het opruimen was, deel van het timemanagement project, kwam ik wat oude zelfgemaakte spullen tegen. Van sommige dingen moet je op gegeven moment afscheid gaan nemen. heb hier wel veel plezier van gehad en er een hoop van geleerd, maar zal het ding waarschijnlijk nooit meer gebruiken. Ik heb deze antennetuner ongeveer 25 jaar geleden gemaakt van wat sloop onderdelen, de behuizing was van mijn oma's electrische Philips kacheltje die het niet meer deed.

Voordat ik het ding sloop zet ik maar wat foto's op dit blog om het voor de eeuwigheid te bewaren. Een korte beschrijving hoe dit werkte. Ik had een variabele condensator direct onder de antenne aangedreven door een kleine cassetterecorder motor zonder reductie. Hierdoor was het 1 druk op de knop en de condensator was helemaal rond. Ik heb het probleem toen opgelost doormiddel van een kleine NE555 timer die een pulserende spanning afgaf. Ik kon lange en korte pulsen geven met de boost knop. Het werkte allemaal prima maar heb het toch maar een half jaartje gebruikt.

10 comments:

NJ2X said...

Bas,

Excellent website. Keep up the good work.

PE4BAS, Bas said...

Tnx!, I keep an eye on your site as well. 73, Bas

VE9KK said...

Looks great and it's nice to take some pictures of it and post it up on the blog as well. I take shots of my radios and radio gear if they are being sole. I like to have a record of the radios that I have owned in the past.

PE4BAS, Bas said...

Hello Mike, I really have problems with throwing away things that I made or used in the past. Selling radios is the same thing here, that's why I still have my 14 years old Icom 706. I regret selling my first CB radio long time ago. But in the end I have to look forward. Nothing is for eternity. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ja mooi die oude spullen. Goed om er een foto van te maken. Ik zit een beetje in de lappenmand. Bronchitis na een verkoudheid. Maar het gaat alweer iets beter. Mijn harde schijf van mijn PC is gecrasht. Hij gaf al een tijdje aan dat er problemen waren met de harde schijf. Ook de processor gaf steeds een overload aan waardoor de boel vast liep. Dus de PC is in reparatie, nu werk ik op een kleine notebook van mijn zoon. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, nou sterkt dan maar met je gezondheid. Hoop dat je er snel weer van af bent. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met een harde schijf gelukkig, maar lijkt me erg vervelend. Zou jou computer "over clocked" geweest zijn? M.a.w. dat de kloksnelheid te hoog is gezet om zo een bepaalde snelheidswinst te maken. Dat is meestal funest voor de processor uiteindelijk. Tja, tegenwoordig gaan computers ook maar een jaar of 4 mee en dan is het wel zo een beetje gedaan. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik weet niet of ie over clocked is, althans niet door mij. Dus ik denk het niet. Mijn computer is alweer een paar jaar oud en staat bij de hele dag aan. En wordt veel gebruikt. Dus ja, het houdt een keertje op. Ik heb een goede service bij mijn computer winkel om de hoek. Het duurt alleen altijd een paar dagen tot weken voordat ie gemaakt is. 73 Paul

Hans PD0AC said...

Ha, geweldig!

Casey Bahr said...

Well, I hope you don't literally throw it away and can find someone who could use it still. Great project!

73, Casey

PE4BAS, Bas said...

Oops, Casey, it's too late. I said goodbye to the old thing and dismantled it. Parts are in the partsbox. I can probabely use them for other projects. 73, Bas