Saturday, July 16, 2011

Technology is nice....when it works.

It's so easy when technology does what it should do. But when it fails it could be a large point of irritation. Sometimes devices just suddenly fail without warning and beyond your control. I work as technician in a shop that repaires all kind of devices and notice that manufacturers stop supporting their product already after 8 years. No parts available. Just explain that to a customer! Overall I don't have much trouble myself  with strange faults or fails. But last month things went out of control. Our TV system digitenne had trouble to decode signals from one day to the other. I tried all kind of antenna configurations including a vertical polarized 28 element TV yagi. Great signal, but still a lot of trouble to decode. After calling the TV provider they sent me a new decoder. It seems that they use a new compression mode on the digital signal. Don't tell anyone....cause that's will cost the provider a lot of money sending every customer a new decoder. Then the phone, same provider. Suddenly we had to reset our combined internet/phone modem every day otherwise it wouldn't work. Again a call to the provider, they had to reset their server. Till now we have had no problems again, and again it was something beyond our control. Last but not least my shack computer got troubles after   a windows update. Whatever I did, the computer locked in 5 minutes even in safe mode. So, back to the last restore point? Well they all disappeared! So I made a back up from the most important files, took my recovery CD and brought the computer back to factory default. The main advantage is the fresh start again, but I lost all my HAM radio programs. I have to install everything again. And because we're still busy in the garden that will be a wintertime project I guess. Technology is nice....when it works.


Het is altijd makkelijk en leuk als de techniek van tegenwoordig werkt. Maar als dat het niet doet, oei wat een irritatie. Soms kan een apparaat het zomaar begeven of is de technologie van de 1 op de andere dag verouderd. Zelf werk ik als reparateur van allerlei apparaten en machines en kom ik vaak genoeg tegen dat een fabrikant zijn product na een jaar of 8 niet meer ondersteund. Geen onderdelen meer leverbaar is dan het vaste antwoord. Leg dat een klant maar eens uit! Over het algemeen heb ik niet zoveel last van rare defecten aan telefoons, computers, modems of andere apparaten. Maar afgelopen maand leek alles wel helemaal ontregelt. Digitenne werkte van de 1 op de andere dag ineens zeer slecht. Van alles geprobeerd met antenne's, zelfs een 28 elements oude Duitsland antenne verticaal opgesteld. Een dijk van een signaal, maar het beeld nog steeds slecht. Uiteindelijk hebben we van KPN een nieuw digitenne kastje gekregen en alles was weer klaar. Het bleek dat KPN van de 1 op andere dag een nieuw digitale compressie gebruikt dat het oude kastje niet aankon. Lekker, ook niet even vertellen of zo. Tja, het kost geld als je alle klanten een nieuw kastje moet sturen uiteraard. Ook de telefoon hield er elke dag ineens  mee op. KPN bellen+ internetten. Modem moesten we elke dag resetten en niet zomaar een knopje indrukken, nee het ding moest elke keer 10 minuten helemaal van het elektra af. Dan deed ie het weer een dag. KPN gebeld en daar werd geregeld dat blijkbaar de server gereset werd. Daarna nog geen problemen meer gehad....weer lag het probleem niet bij mij. Ernstiger was dat mijn computer in de shack problemen kreeg na de zoveelste windows update. Welk programma ik ook startte het ding liep na 5 minuten vast. Zelfs in veilige modus was het helemaal mis. Terug naar een herstelpunt? Niet te geloven, alle herstelpunten waren ineens weg!!! Zoveel mogelijk back-ups gemaakt van gegevens. Toen de fabrieks instellingen weer teruggezet. Daarna was ik alle radio programma's uiteraard wel kwijt. Jammer, maar goed dan begin je weer met een frisse computer. Overigens doet mijn DVD speler/brander in de computer het ineens ook niet meer. Gek genoeg kan ik wel een Windows CD opstarten en mijn recovery CD ook. Maar in Windows of Linux doet de speler niets. Dit probleem heb ik met andere computers ook wel vaker gehad. Ik vermoed eigenlijk dat een aantal fabrikanten een soort software crash in hun apparaat bouwen die zoiets  veroorzaakt na de garantie periode. Dan kan je de computer nog wel gebruiken, maar moet je wel een nieuwe DVD brander/speler kopen als je nog andere software wilt installeren of een DVD wil branden. Gelukkig heb ik van de vorige keer nog 1 in de oude computer zitten en sloop ik die er wel uit om in de huidige computer te bouwen. Hopelijk is deze nog wel goed? Ondertussen zijn wij nog steeds buiten druk doende dus heb ik eerst geen tijd om alles weer klaar te maken. Leuk klusje voor in de winter hoop ik. Technologie is mooi.....als het werkt.


4 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, soms word ik helemaal gek van dingen die het opeens niet meer doen. Zo ben ik van de week 6 uur bezig geweest om de nieuwe recorder/ decoder van Ziggo te plaatsen om HD televisie te kunnen ontvangen. Ik moest ook de versterker in de meter kast vervangen. geklooi met de modem omdat ik ook telefoneer via de kabel. etc etc. eenvoudig te doen volgens Ziggo. Ja, ja. De volgende keer laat ik een monteur komen. Soms met de computer werkt opeens een bepaald programma niet meer. Waarom? Geen flauw idee. Zo werkte Firefox 5 niet meer en crashte Explorer 9 elke 5 minuten. Nu dus gewoon Google Chrome in gebruik. Prettig weekend. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Ja ik weet het Paul, jij word ook vaak geplaagt met dat soort dingen. Inderdaad, laat die monteur maar komen volgende keer, want zo gemakkelijk is het niet altijd. Ziggo is hier ook populair in de buurt, maar zeker niet altijd zonder problemen. Ik geef helemaal niets om TV, maar ja de XYL wil nog wel eens wat kijken en het is ook wel handig om het 8 uur nieuws een beetje te kunnen volgen. Maar zelfs dat ging dus op gegeven moment niet meer. Gelukkig zitten we niet om de TV toren van Smilde ;-) Laten we hopen dat alles nu een beetje goed gaat met het technisch gebeuren. 73, Bas

VE9KK said...

Good morning Bas, I think we all have been there before. We too have just had some troubles with our TV in the living room. For some reason it just did not want to receive a signal. Nothing seemed to work even calling the provider did not fix the problem......then without any reason again it just came back and all is well. Oh and don't get me started on the computer stuff!!!!!

PE4BAS, Bas said...

Hello Mike, it's nice when something works again suddenly and without notice. But I guess that was more luck then wisdom. Computers are actually another story, since they are most time connected to the internet there are so many influences that is has to get wrong sometime.
73, Bas