Saturday, April 19, 2014

SAT AO-51 receiving & circulair polarised 70cm beam

I was searching in my old archives on a separate harddisk I have. I found a very nice video from the last satellite experiments I did in 2006. It was at the time I decided to sell my 2x20 element 70cm circulair polarised beam but had to repair it first. This are the results. I sold it a week later in the same year. I was very active on sats in 2001-2003 and used a program called satscape for tracking. I did like working on the sats a lot as it came close to DXing on HF which we were not allowed to do without CW till 2003. At this experiment I used HRD with CAT control. The nice thing is that the doppler is automatically corrected as you can see in the video. 



Ik was aan het zoeken in mijn oude archieven op een externe harde schijf en vond een leuke video van de laatste satelliet experimenten die ik deed in 2006. Op dat moment had ik net besloten om mijn circulair 2x20 elements 70cm beam te verkopen, alleen moest er nog wat aan gerepareerd worden. Dit waren de uiteindelijke resulaten. Een week later heb ik de beam verkocht. Ik was in 2001-2003 best wel aktief op diverse sats en gebruikte toen het programma satscape voor tracking. Het werken op de sats vond ik vergelijkbaar met DXen op HF wat we toen nog niet konden zonder CW. In de video gebruikte ik HRD + CAT besturing. Het leuke hiervan is dat de doppler automatisch gecorrigeerd word.




2 comments:

PA2RF said...

Interessant Bas, werken met een satelliet staat nog steeds om m'n verlanglijst. ISS ontvangen is niet moeilijk. Maar een sat-qso maken is andere koek. 73 Ron PA2RF

Hans said...

Hallo Bas, leuk dat je die oude video nog hebt bewaard. AO-51 was een van de sats die ik werkte toen ik begin 2004 serieus met de hamsats begon. AO-51 was een gemakkelijke FM satelliet. Jammer dat hij defect is gegaan na jaren trouwe dienst. Soms was het net een kippenhok met een hoop gekakel en elkaar wegdrukken, vooral in de avond. Iets wat nu nog gebeurt op SO-50,
Sinds ik niet meer werk, ben ik bijna dagelijks te vinden op de lineare transponders AO-7, FO-29 en VO-52. Ook over de nieuwe sats, al is het daar wel erg rustig. En wist je dat ik nog steeds Satscape gebruik, de Classic uitvoering. Een prachtig mooi programma. Alleen voor de milsats e.d. gebruik ik Orbitron of HRD. En elevatie, azimuth en doppler weer met het handje hi.
Het blijft, zoals je weet, mijn favoriete mode, maar na ruim 20 sat-QSO's op een dag vind ik het ook erg prettig om lekker QRP op HF te zitten. Effe wat anders hi. Wat hebben we toch een prachtige hobby met zoveel mogelijkheden.
73 Hans, PE1BVQ