Wednesday, October 9, 2013

PE4BAS/P WSPR analysis and visiting PD9R

PD9R setup
24 years ago to be exact at 10 Sept. 1989 I made a SSB QSO to Schiermonnikoog Island and spoke with PE6 Rob. Now, PE6 is not a official call but just a "skipname" which we used to have on CB. I spoke with Rob several times and also with a lot of other stations from the island. It was long before facebook and twitter that de CB "social media" was very populair. I never met Rob in real life but did contact him on facebook. Actually when I was on Schiermonnikoog last weekend this was the chance to finally meet him to have an eyeball QSO. Rob, who is currently PD9R, is the only licensed ham radio operator on the island these days. The problem only is that he hasn't got a transmitter yet, only an old Kenwood R1000 is operational. Of course he does receive some WSPR, but it is difficult as the old Kenwood drifts about 4-5 Hz every 2 minutes. Anyway, we met sunday afternoon and we had a nice cup of coffee when discussing hamradio matters. I really hope Rob will be on air this year. I gave him a tip to make a multiband vertical just like the one I use. As he is the only operator from the island he should be ready for some gigantic pile-ups ;-)



Well, it took some time but I finally sorted out the WSPR results. I didn't look at it much on the island, only noticed I was received in Alaska. But now, it seems I was also received in Australia. Not bad with 5W into a MP-1 on the balcony. I noticed that most signals went to and came from the USA, not surprised about that because there was only water between the 2 countries. I was about a km from the northsea. I was heard in 22 DXCC finally. Bert PA1B made me a lowest possible power analysis  report. What you can see in this report is the lowest possible power I could have been using. Nice to see that I could reach Alaska with only 200mW and Australia with only 500mW. In a perfect world it would be no problem to have worldwide contacts with this setup.

24 jaar geleden, om exact te zijn op 10 Sept. 1989 maakte ik een SSB QSO naar Schiermonnikoog en

sprak met Rob PE6. PE6 is natuurlijk geen officiële call maar een "skipnaam" zoals wij die gebruikten op 27MC. Ik sprak een aantal keren met Rob en ook nog met een hoop andere stations op het eiland. Dat was allemaal lang voor facebook en twitter en in de tijd dat 27MC de populaire "sociale media" was. Ik heb Rob nooit echt ontmoet maar kwam weer met hem in contact via facebook. Natuurlijk hebben we even afgeproken om elkaar te ontmoeten afgelopen weekend.  En zat ik dus bij Rob PD9R de enige officiële radioamateur van het eiland te koffiedrinken op zondagmiddag. Rob heeft helaas geen zendontvanger op dit moment en luistert alleen met een oude Kenwood R1000. Zo ook op WSPR, maar dat gaat al erg moeilijk omdat het apparaat 4-5Hz per 2 minuten afwijkt. Ik hoop dat ik Rob weer een beetje radio enthousiasme heb kunnen geven en hoop dat hij dit jaar weer in de lucht kan met een radiosignaal. Ik heb hem een tip gegeven om een multiband vertical te plaatsen zoals ik ook gebruik, vanaf het eiland zou dat prima moeten werken. Omdat hij de enige radio operator van het eiland is moet hij zich maar klaar maken voor de gigantische pile-ups ;-)

Nou, het duurde even maar ik heb eindelijk de WSPR resultaten. Ik heb het op het eiland allemaal even vluchtig bekeken en merkte dat ik gehoord werd in Alaska. Maar nu schijnt het dat ik ook werd gehoord in Australië. Niet gek voor 5W in een MP-1 antenne op het balkon. De meeste signalen kwamen overigens van Amerika, niet verassend er zat alleen maar water tussen. Ik zat ongeveer een km van de noordzee af. Ik werd gehoord in 22 DXCC uiteindelijk. Bert PA1B stuurde mij nog een analyse van het laagst mogelijke vermogen wat ik had kunnen gebruiken. Hieruit blijk dat ik met 200mW nog gehoord had kunnen worden in Alaska en met 500mW in Australië. In een perfecte wereld had ik met deze setup gewoon met gemak wereldwijd contacten kunnen maken.

7 comments:

Unknown said...

Hoi Bas.Ja jammer dat hij nog geen TRX bezit.Als enigste op het eiland gaat hij het druk krijgen,hi.
WSPR is echt leuk om te doen.Ik zet het soms ook aan met mijn MFJ Loop,en als je dan nog ziet waar men mij nog kan ontvangen met 5W.Dat is het minimum van mijn FT857.Mijn FT847 kan wel lager...
De FT817 heb ik niet meer in mijn bezit...daar is de MFJ Loop voor in de plaats gekomen,hi.
Afgelopen nacht heb ik JT65HF op de Loop op 40M aan gehad.Toch aardig wat stations uit de Oost kust van de US en ook een station uit de Philipijnen ontvangen.
WSPR vanuit het eiland is natuurlijk niet te vergelijken vanuit jouw eigen QTH.Met al dat water om hem heen reflecteert het wat beter allemaal he.Denk dat jij daar in jouw eigen QTH ook nog wel wat effekt van hebt.
73's Bernard PD7BZ

Bert, PA1B said...

Hallo Bas, I enjoyed to make the analysis. Thanks for publishing.
Most of the time I remove the stations on "zero" kilometers from the analysis, so you will not find PD9R. Sri Rob.
The Lowest possible power is the calculated power to be received with a SNR of -29 dB. This -29 dB is a solid copy in WSPR.
To be received in CW you should use 13 dB more power. (20 x)

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, WSPR blijft leuk, omdat je toch iets nuttigs kan doen met de hobby zonder echt achter de set te zitten. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bernard, wat het zenden vanaf het eiland betreft denk ik inderdaad dat Rob pile-ups kan verwachten. Het vermogen niet lager heb ik al vaker met je over gehad. Zet het volume maar zachter, dan zakt je vermogen vanzelf! Ook al kan je radio niet lager als 5W kan je zo nog wel op 100mW uitzenden in WSPR. Ja, die loop is best wel interessant, je staat er van te kijken wat zoiets toch nog kan. Weet wel zeker dat de zee hier veel invloed heeft. Ik heb bijv. nooit problemen met TF te bereiken ook al zit ie in een pile-up :-) 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bert, ja Rob zat hooguit een kilometer van me af. Dat is ook niet echt interessant. Viel ons nog tegen dat mijn signaal maar 10-11 dB was bij hem. Meter ging niet in de hoek zeg maar ;-) 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, zo is het toch. Vakantie is tenslotte vakantie en niet een full time radio DXpeditie. 73, Bas

Bert, PA1B said...

Hallo Bas, de twee "halve tabellen", verschoven tussen de tekst, zien er mooi uit. Bedankt voor het plaatsen.
Ik hoop binnenkort nog even verder "in te zoomen" op de analyse.
Je hoort nog van mij. hi. 73, Bert