Friday, March 6, 2015

JT9 map 5-March-2015


Had some time this evening to play JT mode again. Suprisingly 15,17 and 20m were still open after it became dark. Only digimode as I didn't hear a single SSB station on those bands. JT9 is a amazing mode that is able to pick a signal and decode it even when it is below the noise floor. Again there was the proof JT9 is better as JT65. WO4R tried first on JT65 but we didn't manage to make a complete QSO. He responded on my JT9 CQ a few minutes later and the QSO was completed. I was even heard on the other side of the rocky mountains, a hard to get place for radiosignals. I don't know if these spots might be on long path? JT9 wise I was transmitting QRO with 20W on my ALU tape vertical antenna which is fed by a CG3000 autotuner and has a base height of 9m. Although I was received by a lot I only managed a few QSO, I guess many are just monitoring to see how the propagation is evolving probabely for the upcoming ARRL DX SSB contest this weekend.


4 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik moet veel meer 's avonds gaan luisteren. eerst sluit de band (20m of hoger) maar kan dan opeens toch weer opengaan. Vroeger werkte ik 's avonds en 's nachts op 10 meter (eind zeventiger jaren) Zuid America. 73 Paul PC4T

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ik werkte in de vorige "piek" een keer op een nacht om 4 uur in de ochtend met Canberra Australië. Dat was op 11m dan (samen met PB7Z Bernard destijds hi). En inderdaad ook met Zuid Amerika tot 12 uur 's nachts ongeveer. Dat waren wel andere tijden. Maar ik had niet verwacht dat de band zo laat nog "open" zou zijn. Op SSB was er niets meer te horen en op gehoor ook niks en toch was met JT nog van alles te zien en te werken. Dat beloofd wat voor de komende jaren met slechtere condities. Dan laat JT pas zien wat er echt mogelijk is. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, absoluut. Ik kijk uit naar de tijd dat de zon minder actief is en wat nog kan worden bereikt met digi modes zoals JT9 of SIM31. 73 Paul PC4T

Hans said...

Hallo Bas, ik weet mij te herinneren dat wij vorig jaar zomer, toen ik in Midlaren op vakantie was, jij mij tipte om op 21Mhz in digimode te gaan. Toen bleek die band s 'avonds laat weer open te gaan. Het wordt toch maar weer eens tijd om te gaan luisteren in JT9 hi. 73 Hans, PE1BVQ