Friday, February 13, 2015

More PACC preparations

Hoewel ik niet de hele contest mee ga doen zoals de laatste jaren zal ik wel proberen er hier en daar in te duiken voor een paar uurtjes is de verwachting. Mijn log programma is sinds jaren N1MM en dit jaar voor het eerst N1MM+. Natuurlijk moet je voor het contest het programma updaten en er zijn een aantal toevoegingen die je in het programma kan laden. Je kan ze hier vinden samen met een duidelijke Nederlandse uitleg: http://www.contestkalender.nl/pacc.php.

Uiteraard zijn er ook nog andere dingen belangrijk. Een goede nacht rust voor het contestweekend bijvoorbeeld en een goede maaltijd voor de start. Besteed niet teveel tijd aan eten en drinken tijdens de contest, je zal het echt wel overleven en buiten dat als je veel eet word je moe. Test van te voren je radio apparatuur en computer. Laad batterijen als je die ergens voor nodig hebt. Ga niet tijdens de contest updaten, ook geen windows updates.

Denk ook na over de sectie waar je in mee gaat doen. Het kan een strategische keuze zijn. Zelf denk ik er over om mee te gaan doen in de QRP 5W sectie. De QRP sectie is gemixt, je kan dus hetzelfde station CW/SSB werken op een band voor extra punten/multipliers. Maar QRP is wel een stuk moeilijker in een contest, CQ geven werkt niet altijd hetzelfde als met een 100W of QRO station. Het zou een uitdaging voor mij zijn om CW te gaan werken in de PACC contest en ook de eerste keer dat ik dat dan zou gaan doen.



Although I will not participate the entire contest like the last couple of years I will be diving into the contest for several hours I expect. My log program for years now is N1MM and this year for the first time N1MM+. Of course you need to update the software before the contest and there are some additions for the PACC contest you can use. They can be found here:http://www.contestkalender.nl/pacc.php together with a dutch description of the rules.

Of course there are some other things that are important. A good night sleep before the contest weekend. And a good meal before you start. Don't waste too much time on eating and drinking when the contest is going on, you will survive and besides that if eating too much you will get tired.
Be shure you got your radio equipment right, batteries if needed charged and run tests on all bands.
The same counts for the computer. Don't update when the contest is going on, that includes windows updates.

Finally think about the section you are going for. It could be a strategic choice. I'm still thinking of taking part in the QRP section myself. The QRP section is always mixed, so I can work a station SSB/CW on the same band for extra points. But QRP is most difficult in a contest as running will not always work like a 100W or QRO station. It would be a challenge to do CW in this contest and also the first time I do CW in the PACC.


4 comments:

Joop van der Does said...

Dag Bas, hoop je te werken in dezelfde categorie. Gebruik de Kenwood TS130v en de FT897. Succes in de contest.73 de Joop, PA3JD Dedemsvaart.

Hans said...

Hallo Bas, QRP lijkt mij strategisch gezien best wel een goede zet, maar ze moeten je CQ wel horen........... Moeilijk.
Ik zal kijken of ik af en toe wat kan werken. Maar ik wens jou heel veel succes in de contest. 73 Hans, PE1BVQ

Bert, PA1B said...

Hallo Bas en Joop, Bij elke windvlaag kraakt mijn Inverted V. Dat gaat nog net met S&P, maar CQ geven is geen doen. De SWR verandert steeds. Toch nog twee QSO's gemaakt met kr...k. hi. Succes in contest. 73, Bert

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bert, 2 is meer dan niets. Als het beter weer is toch de antenne maar weer repareren. 73, Bas