Sunday, December 28, 2014

Digital modes with QRP 2014

One of my goals this year was to work all digimodes including CW QRP 5W or less. And I managed to do just that. I was surprised by the contacts I still made. Even new DXCC were worked. Actually I could almost work everything I received in JT65 or JT9 mode proving that these are absolutely QRP modes. I took part in the CQWW CW QRP with 5W on 80m and even managed to work the USA and Canada there. I can recommend working QRP on digital modes for everyone. I'm not shure if I will ever return to use more then 5W on digimode? Using the small Yaesu FT-817ND with only 5W or less does feel good. The only thing I miss is a small receive filter, an option that can be built into the 817.

Some stats: I made 296 QSOs with 279 unique stations, 9 different digimodes, 17 CQ zones, 26 ITU zones, 59 DXCC and 174 different locators.

Update 28-12-2014: It seems that I forgot one new digimode SIM31. I made 9 SIM31 QSOs all on 20m. It brings the total on 306 QSOs with on 10 different digimodes. And probabely 288 unique calls.






4 comments:

Hans said...

Zeer mooi resultaat Bas van je digimode verbindingen.
Helaas gaat de uitspraak "hetgeen ik ontvangen kan ik ook werken" bij mij niet op. Integendeel. En dat ligt dan niet aan de tegenstations maar ik vind het gewoon erg tegenvallen als ik b.v. PSKreporter raadpleeg. Toch gaat er gemiddeld zo'n 3W naar de antenne toe. Misschien dat ik de FT817 maar eens dichter bij de antenne moet zetten. Prettige jaarwisseling alvast, 73 Hans, PE1BVQ

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, dat zijn weer mooie overzichten. Over het geheel genomen heb ik ook veel qrp gewerkt. Soms ook low power (25-30W) vooral met PSK31 werk ik low power. Met JT65 en JT9 meestal 5 W
Ik kan ook niet altijd alles werken wat ik hoor. Was dat maar waar. Verliezen in de kabel vallen denk ik wel mee. Ik heb er 25 m RG213 tussen zitten. Als je dat uitrekend dan kan dat niet veel effect hebben op je vermogen. Een goede antenne en vooral goede condities zijn een voorwaarde. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans en Paul, ik schrijf ook dat ik bijna alles kan werken wat ik hoor. Er zijn altijd stations die ik niet heb kunnen werken. Maar ik betwijfel of dat met QRO (20-30W) wel gelukt zou zijn. Gisteren bijvoorbeeld heb ik diverse malen CQ gegeven op diverse banden maar werd niet gespot. Ik kon wel een aantal stations decoderen die al in QSO waren. Helaas had ik weinig tijd dus verder niets geprobeerd maar zo kan het ook wel eens gaan. De FT-817 dichter bij de antenne zetten helpt niets Hans dat heeft te weinig effect zoals Paul al schrijft. Een goede antenne, de omgeving (vergeet niet hoe ik woon) en condities zijn alles bepalend. 73, Bas

Unknown said...

Leuk verhaal Bas.Ik denk dat er weinig verschil is als je nu met 5 of 25W gaat zitten.Kan net zijn dat je dan over de qrm grens heen komt,maat eigenlijk is het maar iets meer dan 6db,dus 1 s-punt.Een goed stralende antenne en een goede omgeving gaat meer uitmaken denk ik.Hier heb ik op HF niet zoveel last,maar op de hogere banden wel,bijv 70cm.Ik zit omgeven door hogen bomen van 25 meter en hoger...Je staat er soms versteld van wat je kan werken op HF.Vooral de JT65.En zoals jij ook schreef,wat ik hoor kan ik ook werken,mits er niet te veel stations roepen rond die frequentie.73's Bernard