Friday, July 11, 2014

Feeling like a amateurradio LID

Lid...a term used in amateur radio to denote a poor operator; one who is inept at the practice of the art.

I was up early this morning. That gave me some time for radio. With sleep in my eyes I tuned the Icom-706 and received a lot of USA stations on 20m, all ragchewing no one calling CQ. 17m was complete dead and on 15m there was a booming signal from A41KJ. Although his signal was almost S9 he could not copy me, strange! Probabely he had a lot of QRM on his side? But I did not care about that, there will be another A41 station that does hear me. So I came across the 40m band and encountered a almost continue CQ DX from a swedish station. Finally someone that was calling CQ with a decent signal on a band that was very quiet. So a give him my call, no reaction. Give him my call the second time. He came back telling me he is calling for DX and that means no stations from the same continent. This morning, after being a radio operator for 35 years a was feeling like a complete amateurradio LID.

For those unaware, a "lid" in ham radio speak means someone with very poor operating technique. As in an inept, newbie ham. Or an experienced op that comes across like a newbie. According to multiple ham radio sources, speculation is that the term originated from wired telegraphy.


LID...is een term gebruikt in amateurradio taal om een iemand te benoemen die compleet ongeschikt is als amateur radio operator.

Ik was vroeg op vanmorgen. Dat gaf me wat tijd voor de radio. Met slaap in mijn ogen de Icom-706 aangezet en rond gedraait. Op 20m hoorde ik veel Amerikanen en een enkele VK. Allemaal met elkaar gezellig aan het praten niemand riep CQ. 17m was compleet dood op dat moment en op 15m was maar 1 keihard signaal van A41KJ. Alhoewel zijn signaal bijna S9 was kreeg hij mij niet mee, vreemd! Waarschijnlijk veel last van QRM aan zijn zijde? Maakt niet uit, er zijn meer A41 stations die me wel kunnen horen. Dus uiteindelijk beland op de 40m band. Daar kwam ik een bijna continu CQ DX van een zweeds station tegen. Eindelijk een station die CQ roept op een zeer rustige band met een goed signaal, dus ik geef mijn call maar geen reactie. Nog maar een keer roepen en ja reactie, ik moest ophouden met roepen wat hij riep DX en dat betekend dus stations buiten zijn eigen continent kreeg ik te horen. Deze morgen voelde ik mij na 35 jaar radio operator te zijn een complete amateurradio LID.


Voor iemand die het nog niet weet. Een "LID" in amateurradio taal is iemand die een heel slechte operator is. Vaak een nieuwe operator of iemand met weinig ervaring. Soms ook moedwillig. Volgens meerder bronnen komt het woord uit de tijd van de oude telegrafie met draden.


4 comments:

Hans said...

Hallo Bas, met jouw opmerking dat jij een LID bent, ben ik het absoluut niet mee eens. Als er iemand is, die zendamateur is in hart en nieren, dan bij jij dat wel. Maar al te vaak geef je blijk van je goede kennis en blink je uit in tomeloze inzet en enthousiasme. Nee, die Zweed, die CQ DX lag te gillen, die is in mijn ogen een LID. Die kent de omgangsvormen onder ons zendamateur nog niet. Die moet nog een hele hoop leren. 73 en een goed weekend, Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, bedankt voor je reactie, ik voel me nu weer een stuk beter ;-). Het stukje is ook een beetje ironisch bedoeld. Iedereen maakt fouten. Het is jammer dat radioamateurs vaak zo arrogant doen. Dat zul je bijvoorbeeld op de 11m SSB band niet tegenkomen, daar heerst veel meer kameraadschap. 73, Bas

Unknown said...

Hoi Bas...ja die vraag kom je op het radio examen vaak tegen...CQ DX....De zweedse station had natuurlijk wel gelijk,maar had je ook wel even snel een rapport kunnen geven.Ik hoor ook wel eens een station CQ DX roepen...en wacht dan even of hij respons krijgt.Komt dat er niet na een paar keer roepen,roep ik hem ook aan.Op die manier heb ik nog nooit geen commentaar gekregen en wel een rapport van de station....En ja..op 11M gaat het soms wat anders en beter aan toe....maar ook daar heb je de rotte appels zitten hi.Succes,

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bernard, als ik CQ-DX zou geven, wat ik eigenlijk zelden doe, is iedereen welkom om mij aan te roepen. Al is het m'n buurman zo te zeggen. Het is wat anders als je gericht naar een DX station zit te roepen. Maar dit zweedse station had gewoon een callgever aan staan volgens mij. En ja op 11m zitten ook vreemde lieden, toch is het daar over het algemeen iets beter met de operating practise. 73, Bas