Friday, May 9, 2014

CQ DX (Thursday)

Time for searching DX on the bands. Chasing DX has been a long time for me. Most of the time it's pure luck when I work DX. And most of the time new DXCC are worked in the few contests I take part in. Now, due to the circumstances I have 2 evenings completely for the radiohobby only.

Thursday:
Unfortenately Thursday evening the propagation was not that good, 12m/10m completely closed and lots of noise and weak signals on other bands. I managed to work HL3AKL (South Korea) on 20m SSB as ATNO DXCC. I came across ZD7FT (Saint Helena) on 17m SSB again. Moved to RTTY 17m for a while chasing PY0F/UA4WHX but could not hear him at all. Worked W100AW on RTTY 17m with 5W QRP though, that was not bad. When almost nothing was heard on phone on 20m and 15m was closed I moved to 30m JT modes. 30m and JT is a good combination, there is almost all the time DX that can be worked easily with QRP power and a simple antenna like my vertical. When 30m was out of signals I moved up to 20m again which was surpringly heavy loaded with JT signals at midnight. I chose JT9-1 for DX and found a lot of strong signals. However after one QSO with KK4ISJ I decided to go for my bed as I have to go to the job again tomorrow.

Friday:
To be continued! Watch this channel later....


Tijd voor het zoeken naar DX op de amateurbanden. DX jagen is voor mij alweer een hele tijd geleden. Meestal is het gewoon mazzel hebben als ik DX werk. Ik werk nieuwe DXCC dan ook over het algemeen in de paar contesten die ik per jaar mee doe. Door omstandigheden heb ik 2 avonden compleet en alleen voor de hobby.

Donderdag:
Helaas donderdag avond lijken de condities niet best. 10 en 12m zijn dicht en op andere banden hoor ik alleen zwakke signalen en een hoop ruis. Toch is het me nog gelukt noord Korea te werken HL2AKL op 20m SSB als nieuwe DXCC. Op 17m kwam ik in SSB ZD7FT vanaf St. Helena eiland weer tegen. Heb hem al eens eerder gewerkt hier. Overgeschakeld naar RTTY op 17m om te kijken of ik PY0F/UA4WHX zou kunnen werken, maar er is hier niets van hem te zien. Wel werkte ik met QRP 5W W100AW op RTTY en dat is natuurlijk ook niet gek. Toen alles op 15 en 20m zo een beetje weg was maar eens gaan proberen op 30m JT-mode. Een goede combinatie want de band is bijna altijd open en DX is makkelijk te werken met QRP en eenvoudige antenne zoals mijn vertical. Toen 30m wat rustiger werd maar eens op 20m JT-mode gaan kijken rond middernacht en tot mijn verassing waren er diverse signalen te zien in JT9-1. Ik maakte een QSO met KK4ISJ en besloot daarna naar bed te gaan, morgen weer aan het werk.

Vrijdag:
Word vervolgd....

4 comments:

VE9KK said...

Good morning Bas, two evenings just for radio sounds great! As you said having propagation on your side would be a big plus but thanks to JT the evening was not a bust. Looking forward to seeing how Friday works out for you.
Mike

PE4BAS, Bas said...

Hello Mike, propagation is not to good today as well with a A-index of 20. Let's make the best of it. I was up early and already made some contacts this morning on SSB. I guess it will be a digital mode evening again. 73, Bas

VE9KK said...

Hello Bas, in the past I have been surprised with the contacts I made even with poor propagation conditions. Sometimes it's better not to pay attention to the reports and just give the radio a go.
Mike

VE9KK said...

Hello Bas, in the past I have been surprised with the contacts I made even with poor propagation conditions. Sometimes it's better not to pay attention to the reports and just give the radio a go.
Mike