Saturday, May 10, 2014

CQ DX (Friday)

Screenshot after the contact, I still find it hard to believe!
Hardly to believe, so I made a screenshot. Just tried my luck. 10m opened a little at 18:45 UTC and I saw PY0F/UA4WHX spotted. I could hardly read him. So what is so amazing. Well I do all digital modes including RTTY QRP this year. I just tried to call Vlad with 5W and didn't expect anything, but he responded immidiatly after my first call. Amazing, still hard to believe. One of those contacts you have to remember. Another ATNO DXCC to my list this year. I went on at 10m and made some nice DX to Brazil and Uruquay with the IC-706 set at 100W. DXing is listening and I did just that on 15m, worked PJ2/PF4T Tom from Curacao there. 17m seemed to be open and I had the opportunity to say hello to my old friend Odinn TF2MSN from Iceland. I discussed the first ever QSO to Iceland for me on 11m, it was with him a long time ago. At the moment I write this I still listen on 17m to NH0J (Marianas Isl.) on longpath. He's very weak and can barely hear him. Pile-up is not too dense so I might have a chance. Actually that is what I like most in chasing DX, the more difficult the better the QSO.

Bijna niet te geloven en voor de zekerheid maar en screenshot gemaakt. Heb het gewoon maar geprobeerd, niet geschoten is altijd mis! 10m ging op gegeven moment rond 18:45 uur toch nog open en ik zag dat PY0F/UA4WHX gespot werd op het DX cluster. Ik kon hem maar net meelezen. Wat is er dan bijna niet te geloven. Nou ik doe alle digimodes in 2014 inclusief RTTY met 5W of minder QRP. Ik probeerde maar een keer naar Vlad te roepen met 5W en verwacht eigenlijk niks terug. Gek genoeg kwam hij direct terug. Dat is nou een QSO dat je nog lange tijd herinnerd. Zo een toevalstreffer, een 1 malig geluks DX QSO. Weer een nieuwe DXCC in de lijst dit jaar. Ik ging maar even verder op 10m met de IC-706 en 100W en maakte nog even QSO met Brazilië en Uruquay. DXen is luisteren en dat deed ik op 15m, op deze band werd uiteindelijk gewerkt met PJ2/PF4T Tom uit Curacao. 17m scheen ook open te zijn en ik had de gelegenheid om even te praten met mijn oude vriend Odinn TF2MSN vanuit IJsland. Met hem had ik het nog over het eerste QSO dat ik maakte met IJsland jaren geleden op 11m, dat was dus met Odinn. Op het moment dat ik dit schrijf luister ik nog steeds op 17m naar NH0J (Marianen) op het lange pad. Hij is erg zwak en ik kan hem af en toe net horen. Pile-up is niet erg groot en misschien heb ik nog een kans. Eigenlijk vind ik dat nog wel een leukst van DX jagen, hoe moeilijker het gaat des te mooier het QSO.


6 comments:

Paul Stam PAØK said...

hallo Bas, dat zijn die mooie momenten. 73 Paul

Hans said...

Hallo Bas, een beetje geluk, een goede antenne, goede propagaties en goed luisteren dat zijn o.a. de ingrediënten voor mooie DX, dat blijkt wel weer.
En vlak die 5W niet uit. Tussen 5W en 100W zit maar 2 S-punten verschil.
Je weekend is weer goed begonnen. 73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Absoluut Paul. Zo zie je als je tijd hebt kun je van alles werken. Helaas of gelukkig (het is maar van welke kant je het bekijkt) hebben we dat niet altijd voor de hobby. Vanmorgen zag ik overigens nog T6MH op 10m PSK, maar helaas geen tijd meer om het te proberen. Zou voor mij een nieuwe DXCC zijn. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, antenne valt tegen hoor maar is beter dan de vertical. Propagatie was mager met een te hoge A-index. 10m ging net een beetje open van noord naar zuid. Luisteren is inderdaad het belangrijkste, maar in RTTY doet de computer dat voor mij. Dus blijft het gewoon een mazzel contact. Tussen 5W en 100W maar 2 S-punten verschil? In de praktijk is dit wel eens anders. Ik geloof dat een S-punt staat voor 6dB en zo is het in theorie maar 2 S-punten verschil. Maar de praktijk wijst uit dat een vermogens verdubbeling al vaak een S-punt verschil geeft. Dus dan kom je uit op een verschil van 4 S-punten. 73, Bas

Hans said...

Zomaar van internet:
QRP is 5w or less. So using the logarithms that define S-Units (double the power equals 3db or half an S-Unit) and such let's see what the difference is between QRp and 100w:

5x2 = 10w or 3db
10x2 = 20w or 6db 1 S-Unit
20X2 = 40w or 9db
40x2 = 80w or 12db 2 S-Units
80x2 = 160w or 15 db
The difference between 5w and 100w is about 2 S-Units

PE4BAS, Bas said...

Absoluut theorisch Hans. Meet maar eens in de praktijk met een huis tuin en keuken S-meter. Of al onze S-meters zijn bagger! Die 4 S-punten die ik aangeef zal ook niet helemaal kloppen hoor. De ene meter zal het wel goed aangeven en de ander niet. Misschien kunnen we eens een testje doen wat dit betreft? 73, Bas