Saturday, August 3, 2013

Radioshack update 6 -Electricity-

Electrical diagram by estimation
Well, I was struggling to get a diagram on paper. The whole thing is in my head as usual but I wanted it on paper for future reference. Now everything is ready it shows that theory is different from practice, so the drawing at the left is by estimation. I was able to buy a second hand safety transformer that will feed the shack with mains electricity without the need for additional netfiltering and it's safe. In case of faulty equipment I got less chance to get electrocuted, not that it will happen but it's just the idea. The mains lights are already installed they are LED TL tubes which give light for about 40W but use only 18W of power, I was able to buy 2 for a reasonable price one for the shack and one for the storage room behind it. These are the ones with powerfactor correction, to find out about it just google around. For LED TL it's important to buy the expensive ones and not the cheap chinese crap, it's all about the current/power you really use with these so called economical lights.
Inside the safety transformer

The 12V solar system will be in progress. Building a new shack costs some money and there is nothing left for the solarpanels I thought about. Besides that I need at least a deep cycle battery to hold the 12V power and a solar chargercontroller capable of about 30A. If I want to heat the shack in winter via this system I need kind of a 12V electrical heater something I'm still looking for. For now I made a connection for a 220V heater. At least I will count in on wiring and switches and 12V LED lights(strips) so things could be easily installed as soon as I'm able to buy it. Actually I'm shure some people will scratch their heads why on earth am I doing it that difficult. It's very populair these days to get yourself a complete solar system installed that feeds power into the mains net. But there are disadvantages for us hobby minded people. First it does cost a fortune, at least for me. And second it is not a autonomous system. If you got a power breakdown you will not be able to feed your house and equipment by your expensive solar system. My dream is to make my shack completely independent.

Green switches for 12V lights,
 red for mains wall sockets

Het viel niet mee om even een schema op papier te krijgen. Vroeger wel electrische installaties getekend, maar ik ben er echt helemaal uit. Het zit zoals gewoonlijk wel in mijn hoofd maar wil het voor referentie toch wel op papier hebben. Nu alles klaar is blijkt al wel dat theorie niet helemaal klopt met de praktijk en daarom is het schema bij benadering. Ik kon een tweede hands veiligheidstrafo kopen die nu de radioshack gaat voeden met 220V via het net. Hierdoor heb ik geen speciale filters meer nodig en het is veiliger. Als apparatuur kapot gaat heb ik minder kans om onder spanning te komen staan. Niet dat het gebeurd, maar het is toch wel een veilig idee. De verlichting op 220V is reeds geïnstalleerd, hiervoor gebruik ik 2 LED-TL buizen. Deze passen gewoon in een standaard TL armatuur die ik nog had liggen. Het enige wat je moet doen is de trafo en starter er tussen weg halen en klaar. De LED-TL's die ik voor een redelijke prijs heb kunnen krijgen verbruiken 18W en geven licht voor 40W, 1 hangt in de shack en 1 hangt in het berghok er achter. Dit zijn de LED-TL buizen met powerfactor correctie, hoe dat zit kan men googlen. Het is belangrijk dat je in dit geval de wat duurdere kwaliteits buizen koopt en niet de chinese rommel. Dit i.v.m. het werkelijke stroom/vermogen dat deze zogenaamde economische verlichting verbruikt.

Het 12V zonnepaneel systeem is even uitgesteld. Het bouwen van een nieuwe shack kost nou eenmaal geld en er is niets meer over voor dure zonnepanelen. Buiten dat heb ik ook nog een flinke diep ontlaad accu nodig om de electriciteit op te slaan plus een laadsysteem dat zo een 30A kan verwerken. Als ik de shack ook nog wil verwarmen in de winter via dit systeem zal ik ook nog een 12V kacheltje kunnen gebruiken, hier ben ik eigenlijk nog naar op zoek. Voor het zo ver is heb ik alvast eerst een aanlsuiting gemaakt voor een kleine 220V verwarming mocht het nodig zijn. Als laatste heb ik rekening gehouden met 12V LED verlichting doormiddel van strips en dergelijke, de schakelaars zijn aangebracht en als het zover is kan het allemaal zo aangesloten worden. Eigenlijk denk ik dat sommige mensen nu wel even op een achterhoofd zullen krabben, waarom zo moeilijk doen met zonnepanelen en een 12V systeem? Het is tegenwoordig erg populair om een compleet zonnepaneelsysteem te kopen dat je door middel van een controller op je lichtnet aansluit. Echter er zijn een aantal nadelen aan verbonden met het oog op de hobby. Ten eerste kost zo een systeem een fortuin, tenminste voor mij. En ten tweede het werkt niet autonoom. Als je een stroomstoring hebt leveren de zonnepanelen stroom aan niets en heb je er ook niks aan. Mijn droom is juist om een radioshack te maken die compleet onafhankelijk werkt van lichtnet en gas.

4 comments:

aartw said...

Met LED in de shack moet je oppassen, per LED zit vaak een schakelende voeding ingebouwd die vreselijke rommel op HF/6m/2m kunnen maken. Ook die in NL worden verkocht. Dus eerst even checken!

Voor verwarming ook eens aan een lucht/lucht warmtepomp die zijn 5* zo efficient als straalkacheltjes

PE4BAS, Bas said...

Hallo Aart, dat van die schakelende voeding klopt. Er zit een 30V schakelende voeding in. Heb een defecte uit elkaar gehaald en zag dat deze wel ontstoord zijn. Overigens is de bedoeling dat ik over het algemeen 12V LED ga verlichten. De TL zal ik waarschijnlijk weinig gebruiken. Zal wel zien wat de hoeveelheid storing zal zijn.

Die verwarming die je aangeeft heb ik nog nooit van gehoord. Ga ik eens even googlen.

73, Bas

Hans said...

Hallo Bas,

Leuk om te lezen hoe de vorderingen zijn en het doel waar je naar toe streeft.
Ik ben heel benieuwd hoe je de verwarming gaat oplossen.
Het zijn dure investeringen, maar wel erg leuk om je eigen stroomvoorziening te hebben.
Succes en 73,
Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, ik doe het ook om een soort archief te hebben. Ik denk eigenlijk niet zoveel verwarming nodig te hebben. Afgelopen winter kwam het kwik niet onder de 12 graden op die plek na het isoleren. Nu is de isolatiewaarde nog beter zelfs na de afwerking. Persoonlijk denk ik dat de warmte van de apparatuur al voldoende is. Maar voor de zekerheid heb ik nog een oude infrarood straler achter de hand. We zullen het zien. Voorlopig hoeven we nog niet aan verwarming te denken. 73, Bas