Saturday, July 6, 2013

Poor propagation

Todays mobile radio activity at lunchbreak showed me poor propagation on 20m. Normally 20m is always alive herebut today you had to search for a signal. Nevertheless with some persuasion I made 4 QSO's. SV3GLL, HG7T, LY0Q and DL/HB9EUI/M were the lucky ones. HG7T was the only one in the Venezuelan contest  heard today, I gave him a 59 001 and heard he got that from many others as well. I had a nice chat with André DL/HB9EUI/M who was working from Nordeich on the German coast. He was also mobile and using 10W. No propagation needed, there was only some water between our stations and signals were 5/7 5/5 both sides very well readable. The map shows were I was located.

De mobiele radio activiteit in de pauze vandaag liet me een bijna uitgestorven 20m band horen. Het was echt zoeken naar signalen op een anders zo drukke band. Maar hoe dan ook met een beetje overtuiging en doorzetten toch nog 4 QSO's gemaakt. De gelukkigen dit keer waren: SV3GLL, HG7T, LY0Q en DL/HB9EUI/M. HG7T was vandaag de enige die ik hoorde in de Venezuela contest. Ik gaf hem 59 001 en hoorde dat hij dat van de meesten kreeg. Ik had een leuk gespek mt André DL/HB9EUI/M die ook mobiel werkte met 10W vanuit Nordeich aan de Duitse kust. Geen propagatie nodig er zat alleen wat water tussen ons in. De signalen waren met 5/5 5/7 dan ook prima in orde en goed te beluisteren. The kaart geeft aan waar ik stond.




4 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, het is de laatste tijd een beetje aan modderen op de banden, weinig te beleven. Vandaag weer een RTTY contest. De boel maar weer uitgezet. Veel te mooi weer om binnen te zitten. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ja condities zijn niet best. Ben normaal in het weekend ook niet bezig maar moest werken. Aangezien ik met de auto was kon ik mooi nog wat aan de hobby doen tussen de middag. Vorig jaar heb ik in Juli helemaal geen contacten gemaakt, dit jaar dus wel weer. 73, Bas

Hans said...

Hallo Bas,

Toch nog mooie verbindingen met je mobiele spriet. Ik neem aan de gemod. DV-27.
Condities zijn inderdaad erg slecht. Gezien het mooie weer had ik afgelopen weekend ook nog /P willen gaan, maar gezien de slechte propagaties maar weer thuis gebleven. Ik heb me wel nuttig vermaakt, een 5 el. DK7ZB crossyagi 145Mhz gebouwd.
73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, ja soms kun je beter wat anders gaan doen als de condities slecht zijn. Maar zoals al eens eerder vermeld ga ik daar zelf niet op letten. Als ik tijd heb ga ik proberen om wat contacten te maken ongeacht de propagatie...73, Bas