Friday, May 10, 2013

Clicking noise in JT-9

Last time I wrote about the digital JT9 mode I was a little disappointed. It seems I was not decoded by the stations I wanted to contact. Julian G4ILO did comment that it could be my modulation. So, I monitored my modulation both on the FT817 as the IC-706. Indeed I sensed I kind of clicking noise on both rigs. Well, installing directX did solve my problem. It sounds much better now. Just look out if you install directX, it wants to install a toolbar and you have to check it off. But although modulation is a lot better now my efforts to contact the strong signal of PJ2MI this evening on 20m didn't work out at all. It seems he did see my signal on the waterfall, but the message is clear. Although spotted numerous times on the cluster it still is not easy to make a QSO in this mode.

De laatste keer dat ik over de digitale mode JT9 schreef was ik een beetje teleurgesteld. Het leek wel of ik niet gedecodeerd werd door de stations waar ik graag een contact mee wou maken. Julian G4ILO reageerde dat het misschien aan mijn modulatie ligt. Dus heb ik vanavond even geluisterd naar het signaal van de FT817 en de IC-706. En inderdaad ik hoorde een soort klik geluid in de modulatie. Het installeren van directX gaf een stuk verbetering, het geluid is veel zuiverder nu. Kijk wel uit als je directX installeerd, je krijgt de keuze om zo een vevelende toolbar in je browser te installeren dus uitvinken dat ding. Maar ondanks dat mijn modulatie nu goed is en ik weet ik veel hoe veel keer gespot word op het cluster krijg ik geen verbinding. Zie het commentaar van PJ2MI die blijkbaar mijn signaal wel ziet in de waterval op 20m. Het blijft voor mij moeilijk om met laag vermogen (5W) een QSO te maken in deze mode.


4 comments:

Joop van der Does said...

Dag Bas,
Interessant om te lezen. Misschien dat je naar 1 watt of nog minder moet gaan. 73 Joop

PE4BAS, Bas said...

Hallo Joop, misschien is dat het wel. Nog lager gaan met het vermogen. Misschien is m'n signaal gewoon nog te sterk en denken ze dat ik QRO werk...Zal het eens proberen. 73, Bas

Earthquakedetector Appingedam said...

Bedankt voor de info Bas.

Peter - PA1SDB

PE4BAS, Bas said...

Graag gedaan Peter....73, Bas