Friday, February 8, 2013

PACC 2013 preparations

Here we are in february 2013. Time for the national PACC contest. I always try to improve my station just to get a little better each year. But the time you participate is important as well. I'm lucky enough to have a understanding XYL and I think I will even have some more time to participate this year. Well, on the side of radio equipment there is not much to improve, I simply haven't got the money for a nice new Kenwood, Icom, Yaesu or Elecraft with all those fancy narrow filters, superb DSP and splatter surpression. I have to do with my own filtering ears and listen on my Icom IC-706MK2G equipped with 1,9KHz SSB filter and some early DSP which helps a lot in contest. On the side of antennas there is always something to improve. The best improvement would be my versatower getting up with a nice beam in it. But for now something simpler has to come out of my box of tricks. One idea is to get a extra antenna up in the air suitable for DX on 40m. Why? Well, last year I didn't work much DX on 40m. Although it would be possible as the local contest station PI4H used a 1/4 wave vertical and made several contacts to the USA. So I bought a 12m GFK pole a while ago and made some wires and preparations to get the 1/4 wave 40m pole with 2 elevated radials on air. I've planned that for Saturdaymorning, so I hope the weather will coorporate. Another idea never occured to me before, why not using the 80m horizontal loop as a endfed for 160m? I always use the vertical, but inside Europe I think the loop wire could be better. I can't tune the loop, but if I lift a wire....yes I can tune it now. To test I made some QSOs with JT65/PSK on 160m with 10W. I got reasonable reports actually, so I'll give it a try saturdaynight/sundaymorning in the contest.

Daar zijn we dan weer aangekomen in februari 2013, tijd voor de PACC contest. Ik probeer indien mogelijk altijd mijn station iets te verbeteren om elk jaar toch weer een hogere score te halen. Maar de tijd die je aan een contest besteed is minstens net zo belangrijk. Gelukkig heb ik een XYL die daar wel begrip voor op kan brengen en ik denk dat ik dit jaar zelfs nog net iets meer tijd heb voor de PACC dit jaar. Op het radio gebied kan ik op dit moment niets verbeteren, ik heb gewoon geen geld voor een mooie moderne Kenwood, Icom, Yaesu of Elecraft met scherpe filters en DSP. Ik zal met m'n eigen gefilterde oren moeten luisteren op de nu 14 jaar oude Icom IC-706MK2G waarin dan wel een 1,9KHz smal SSB filter zit en enige vorm van DSP. Dit laatste heeft dan ook wel nut in een contest. Maar op het antenne vlak kun je altijd wat verbeteren. De beste verbetering zou natuurlijk het opzetten van de versatower zijn met daarin een richtantenne. Maar voor nu zal er wat eenvoudigers uit de trukendoos moeten komen. Een idee is het opzetten van een antenne geschikt voor 40m DX. Waarom? Nou het lokale conteststation PI4H gebruikte vorig jaar een 40m vertikale antenne en heeft toen wel wat USA gewerkt, terwijl ik eigenlijk helemaal geen DX gewerkt heb op 40m. Dus een tijdje terug een 12m GFK mast gekocht en wat draden geknipt om een 1/4 golf vertikale antenne met 2 radialen boven de grond op te bouwen. Als alles goed gaat kan ik dat nog net redden op zaterdagmorgen. Een ander idee is het gebruiken van de 80m horizontale loop op 160m, ik gebruik normaal altijd de veel te korte vertikale antenne. Het was nog nooit in me opgekomen dat ik het ding natuurlijk ook als endfed kan gebruiken, dus 1 pootje losgemaakt.....en ja hoor tunen geen probleem. Om het te testen even snel wat QSO's gemaakt met JT65/PSK en 10W, dat ging prima en met redelijke rapporten. Ik ga het zeker testen in de contest zaterdagnacht/zondagmorgen.


3 comments:

Hans said...

Hallo Bas,

Denk je nou echt dat je betere resultaten zou krijgen met spiksplinter nieuwe apparatuur?
Ik denk het niet. Goede antennes en ervaring zullen doorslaggevend zijn.
Ik hoop dat je endfed goede resultaten gaat geven.
Erg veel succes morgen met de PACC contest!

73 de Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, het gaat geen endfed worden maar een 1/4 golf met 2 radialen op 2m boven de grond. Ik ga er nog wel een endfed voor maken (20m) voor portabel gebruik. Ja je hebt gelijk hoor met ervaring en antenne's, maar toch...als de antenne's goed zijn, de ervaring er is en je werkt met een iets betere radio.....kan dat een verschil maken? Ik weet het niet want ik heb er geen ervaring mee. Maar moet met de Icom af en toe toch een station laten gaan omdat ik ze door splatter en QRM echt niet kan nemen. Dan denk ik wel eens, zou het met een betere radio wel geluk zijn?

Doe je ook nog een roepje tijdens de PACC?

73, Bas

Bert, PA1B said...

Hallo Bas, propagatie doet veel meer, dan welke antenne dan ook. Dus kies je band en antenne zoals de propagatie zich aandient. hi. Veel succes en vooral veel plezier in de PACC. 73, Bert