Thursday, June 14, 2012

PAFF-017/EU-038 Schiermonnikoog Island report

Better late then never, here is my recent activation report. Never trust the weather forecast. As the forecast for our region last weekend was reasonable. But when I woke up Saturdaymorning and took a look outside it was storm and rain. Temperature 14 degrees C maximum, too cold for the time of the year. Anyway, preparations and appointments were made and I had to go to Schiermonnikoog Island. We didn't take the ferry but chartered a small boat. A lot more adventure you would think. But actually it wasn't that rough on the sea, only rain a lot of rain. After a lunch in the famous Hotel v/d Werf on the Island I rented a bike and cycled to the center part of the Island where it is very quiet. I couldn't choose a ideal location as there was too much wind. I found a good place behind a dune and out of the wind. I set up the antenna and took the radio and SWR meter as far out of the rain as possible. Now a problem occured that I did not count on, the Superantenna MP-1 is not rain resistant. Whatever I tried I could not get the SWR any lower as 2,1:1. So my QRP station was even more QRP because of some loss. Still I could make some QSOs on 20m and even one on 17m. At the end I had 14 QSOs in my log. I tried on 15m 10, and 40m as well but although I heard a lot of stations I was not heard by any of these. Especially Japanese stations like JE7YSS were a real 58 without QSB on 15m, I shot a small video of his signal. Unfortenately I had no 3G internet connection at that location so I couldn't make a spot on the cluster. I couldn't reach any repeater as well, sorry for the local stations that probabely tried. Although I the intention was to work a lot more I'm satisfied with the 14 QSOs. I think the way I did it, QRP with a small antenna that didn't work, it is still a miracle that I made any QSO.





Beter laat dan nooit, hier is het verslag van de activatie. Vertrouw nooit op het weerbericht! De weersvoorspelling voor afgelopen zaterdag was de hele week redelijk. Maar toen ik zaterdagmorgen opstond en naar buiten keek was het allemaal regen en een hele harde wind. Temperatuur max. 14 graden, veel te koud voor de tijd van het jaar. Helaas, all voorbereidingen en afspraken waren al gemaakt en ik moest naar Schiermonnikoog. We gingen niet met de veerboot maar met een gehuurde kleine boot, meer avontuur zou je denken. maar de zee was nog vrij kalm, alleen veel regen erg veel regen. Na de lunch in het beroemde Hotel v/d Werf heb ik een fiets gehuurd en ben ik naar het midden van het eiland gereden om daar een plekje achter een duin te vinden uit de wind. Erg rustig daar, maar niet de ideale plek natuurlijk. De radio en SWR meter zo droog mogelijk neergezet en de antenne opgezet. Helaas blijkt de MP-1 een mooi weer antenne, daar had ik eigenlijk geen rekening mee gehouden. SWR kreeg ik niet onder de 2.1:1, dus was ik wel heel QRP door het verlies. Toch nog QSO's kunnen maken op 20m en één op17m, 14 in totaal. Ik heb nog geprobeerd op 10, 15 en 40m maar kreeg geen respons alhoewel de stations wel met zeer goede signalen binnen kwamen. Speciaal de Japanse stations waren erg hard, zie de video van hoe het signaal van JE7YSS binnenkwam. Helaas had ik op die plek geen 3G internet verbinding en kon ik dus geen spot plaatsen voor mezelf, ook repeaters waren onbereikbaar dus geen lokale stations kunnen werken. Alhoewel de bedoeling was dat ik veel meer QSO's zou maken ben ik toch nog tevreden met de 14 QSO's. Gezien het QRP gebruik met een antenne die niet werkte is het zo ie zo een wonder dat ik toch nog QSO's maakte.







18 comments:

Dick said...

Hi Bas, I have the same SWR moisture-effect with my MP-1 and Buddistick. Water on the coil and whip shoots up my readings. One of the reasons a small tuner comes in handy, if needed. You enjoyed your outing which is the essential. 73 Dick

Hans said...

Hallo Bas,

Mooi verlag en helaas had de regen invloed op je antenne.
Probeer maar eens de volgende keer een (multiband)EndFed (zelf effe maken, voorbeelden op jouw bekende forum)i.c.m een telescoophengel. Zowel verticaal en als sloper op te hangen. Dit gebruik ik zelf ook, ook op vakantie en werkt altijd. Simpel en doeltreffend.

73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hello Dick, yes I can imagine you have the same problems. The coil is in the open and so far that is fine if the weather is good. I have a small tuner that fits with the WELZ SWR meter but the back-pack was allready fully loaded and heavy enough to take the whole day. I think I'll try the bring a cover for the coil with me next time I use it in rain :-) 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, zelf ff maken. Nou zo een monoband zal nog lukken maar een multiband met spoelen gaat me een beetje te ver. Ik heb al eerder eens getracht een combinatie 40/80m antenne met spoelen te maken, dat werd 1 grote ramp. Verder is een telescoop hengel nog niet zo compact als een MP-1. Weet niet hoe lang zo een ding is ingeschoven, maar de MP-1 past in zijn geheel in een kartonnen koker van 35cm. Als er bomen in de buurt zijn heb ik natuurlijk geen hengel nodig. Verder had ik wel het aanbod van PD9R op Schiermonnikoog om zijn telescoopmast te lenen. Dus opties waren er wel. Zal er eens naar kijken...73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik wel eens mijn oog laten vallen op zo'n telescopische uitschuif mast, maar wel een beetje prijzig. Een end fed voor 20 meter is maar 10 meter lang. Als je een boom hebt in de buurt gooi je het er zo in. Een vishengel is inderdaad de 'goedkoopste' optie, er vast wel iemand op Marktplaats die het vissen heeft opgegeven (en terecht) en zoiets te koop aanbiedt. End fed eraan bevestigen en klaar is kees. Ik denk dat de resultaten daarmee stukken beter zullen zijn dan met de MP-1 en Buddistick. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ja wat is duur. Een mastje van 11 Mtr hoog heb je bij Elektrodump al voor 50 euro ex verzenden. Een gewone hengel kost wel wat meer, heb ik al eens naar geïnformeerd. Misschien moet ik toch eens zo een end fed gaan testen. 73, Bas

Ton Rijnen - PA1PXL said...

Hoi Bas,

Schiermonnikoog is mijn favoriete eiland! We gaan er dit jaar ook weer naar toe. Jammer van het weer, daar staat of valt alles bij. 73'Ton

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, oh, dat valt mee erg mee. Met 11 meter kun je mooi een end fed voor 20 meter (10 meter lang) aan bevestigen. Succes verzekerd. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Ton, wij hebben ook nog nooit zulk slecht weer gehad op Schier. Voor ons is het het dichtstbijzijnde Nederlandse waddeneiland. Veel plezier als jullie er weer heen gaan. 73, Bas

PH0NO said...

Hallo Bas,

End fed is wel ideaal. Antenne zelf is natuurlijk super compact. Prestatie is goed. Je zit alleen met het ophangen. Een boom is prima als de eigenaar of beheerder (die mannen in die groene 4x4's) er geen problemen mee heeft. Ik heb daarvoor een prettig gewicht bal en een lang stuk visdraad bij me. Kan daarmee ongeveer 15m hoog komen en nog een beetje mikken ook (handig om juiste die ene tak te halen).

Een beetje stevige glasfibermast is ingeschoven al gauw een meter lang. Op de fiets geen issue overigens. Ben wel eens met mijn ATB op pad gegaan over de Veluwe en heb de mast vastgemaakt aan de bovenbuis van mijn fiets. Fietste prima.

Opzetten van de mast vereist of een paaltje ergens (anderhalve meter is zat - vastzetten op twee punten met spanbanden) of anders tuidraden. Bij tuien moet je wat meer meenemen (haringen, hamer) en moet je in je eentje wat handigheid krijgen om 'm op te kunnen zetten. Het kan wel. Op mijn qrz pagina staat een plaatje van mijn Spieth mast + extenties (plm. 12m) die ik getuid op de Veluwe opgezet had. Ik was op de fiets en had die tas bij me die op de foto staat.

Met zo'n setup werk je met 5w (had de 817 mee) zonder problemen UA9 en oostkust N-Amerika.

Succes bij de volgende /P actie!

73,
Lars / PH0NO

PE4BAS, Bas said...

Hallo Lars, Zo een glasfiber mast meenemen in een rugzak is geen optie dus. Op de fiets zou het nog gaan. Nu kreeg ik wel een tip via het bekende forum over een mastje van 6m, ingeschoven 57cm. Dat lijkt al beter! Als er bomen zijn is het natuurlijk geen probleem. Toch werkt die MP-1 ook niet gek hoor als de SWR en condities goed zijn. 73, Bas

PH0NO said...

57cm klinkt mooi. 6m is alleen wat kort. Tenzij je met spoel gaat werken of draad schuin wegspant.
Ik vind het wel prettig om een antenne te hebben die ook bij mindere condities nog wat doet (zodat je niet voor niets onderweg bent geweest naar 1 of andere uithoek). Ik weet niet hoe de MP-1 zich tot een end fed verhoudt bij droog weer. Als je de kans hebt zou je een keer een vergelijkingstestje moeten doen.
73,
Lars / PH0NO

Huttentocht Stubaier Hohenweg said...

Hi,

Ik heb ze onlangs naast elkaar gehad, MP-1 en 10M verticaal aan een glasfiber mast met tuner. Sets waren wel verschillend. MP1 zat aan mijn FT-897 en de vertical wire aan mijn K1. Tot mijn verbazing was ontvangst op de MP-1 zo op het oor iets beter. Zenden niet geprobeerd. Slecht vergelijk overigens want de radialen waren en lagen verschillend. Ik ga dit nog een keer iets uitgebreider doen.

73
Wil PA3Q

Huttentocht Stubaier Hohenweg said...

Ik kocht mijn glasfiber van 11M bij Classic voor 90 Euro. Als ik met de fiets ben is dit een mooie oplossing mits ik ergens heen ga waar er paaltjes of iets van een tafel oid is om de glasfiber aan te bevestigen. Een MP-1 is dan wel veel handiger. Zeker qua vervoer.

PE4BAS, Bas said...

Hallo Wil, ik ga dit weekend een vergelijk doen met dezelfde radio met analoge meter. De endfed onder radialen, en de MP-1 uiteraard met. Ik ben benieuwd! 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Qua vervoer is de MP-1 een stuk handiger als een endfed. Behalve als je alleen draad gebruikt en bomen om het op te hangen. Maar die waren op Schier niet in de buurt. 73, Bas

Huttentocht Stubaier Hohenweg said...

Ah, dit weekend leuk, waar zit je dan? Ik ben zaterdagochtend in de Meinweg (PAFF-008). Alleen heb ik nog geen accu (niet gedacht dat ik van mijn vrouw een hele ochtend vrijaf zou krijgen :-) dus heb hem niet meegenomen). Dus even kijken of ik iets kan regelen.

Cheers,
Wil

PE4BAS, Bas said...

Gewoon thuis in de achtertuin Wil, zo kan het ook ;-). Met accu, FT817 en MP-1 + 10m endfed. Doe mee in de velddag contest in de QRP/P klasse. 73, Bas