Thursday, June 7, 2012

More preparations and a 2nd "Greenday"

Prepared the equipment to get with me in the backpack. I made another radial system consisting of 4x 10m (33ft) radials and 1 shorter radial of about 3m. I made some tests and SWR is below 1:1,6 on all bands with reasonable bandwidth. Experimenting with the radials did make clear to me that it doesn't matter if the radials are stretched out or just in a pile, although it will have effect on the radiation pattern I presume. I will take the Welz SWR meter with me instead of a antenna analyzer as I want to monitor my SWR continuously taking the damage PA1B had on his FT-817 in mind. The Super Antenna MP-1 is stored in the carton case. I take a 7Ah gel battery with me. The battery inside the FT-817 is fully charged as back-up. Logging will be on paper. 


Now reading the contestcalendar by PG7V I discovered a second "Greenday" organized by some Romanian organisations called Green Party  2012 on Saturday. Since one of their rules forbid self spotting I'm not shure if I take part or in that case I will not announce my frequency on a DXcluster. I decide what to do when I'm actually on-air. Of course I will at least send a checklog and all contesters are invited to contact me when I'm on air.


I will take the little Baofeng HT with me as well and will monitor PI2DZL 70cm repeater for those stations nearby that want to try with me. We can arrange a simplex QSY frequency to make a valid QSO.


Vandaag de laatste voorbereidingen gedaan voor de spullen de ik meeneem in de rugzak. Ik heb een ander radialen systeem gemaakt omdat de antenne niet 1:1 te krijgen is met het origineel. Het nieuwe systeem bestaat uit 4 radialen van 10m en 1 korte radiaal van 3m. SWR blijft nu onder 1:1,6 op alle banden met redelijke bandbreedte. Al experimenterende kwam ik er overigens achter dat het niet uitmaakt of de radialen strak gespannen zijn of gewoon los neergegooid worden, SWR blijft hetzelfde het stralingspatroon zal wel iets wijzigen denk ik. Ik neem de Welz SWR meter mee om continu de SWR in de gaten te kunnen houden met de schade die PA1B had aan zijn FT-817 in gedachten. De Super Antenna MP-1 zit in de kartonnen koker. Ik neem een 7Ah gel accu mee e de accu in de FT-817 is vol geladen om te dienen als back-up. Loggen doe ik op papier.


Nu las ik vandaag de contestkalender van PG7V en ontdekte nog een "groene" dag. Green Party 2012 georganiseerd door Roemeense organisaties op zaterdag. 1 van hun regels verbied zelf spotten op een cluster. Ik weet niet of ik dan meedoe, want als ik niet gehoord word is zelf spotten essentieel. Als ik genoeg animo krijg doe ik wel mee en laat ik dus niet weten op welke frequentie ik zit. In het eerste geval zal ik zeker een checklog sturen. Wat ik doe zal ik beslissen als ik daadwerkelijk aan het roepen ga. En alle contesters zijn welkom natuurlijk mij aan te roepen.


Ik neem de Baofeng portofoon mee en zal PI2DZL op 70cm uitluisteren voor de radioamateurs in de buurt die een QSO willen maken. We kunnen natuurlijk een simplex frequentie afspreken om het een geldig QSO te maken.

10 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik ben benieuwd wat je resultaten zijn. WQel leuk zo'n eiland dicht in de buurt, je bent altijd wel een gewild object vanaf een eiland. Ik ben zaterdag redelijk dicht in de buurt, namelijk Zuidlaren. Een collega van de xyl trouwt daar en geeft een feest in Zuidlaren. Ik met het gezin heen, we hebben een hotel in de buurt geboekt. Zondagochtend vroeg gaan we terug voor de volgende afspraak in Bergen NH. Ik neem mijn bami-porto wel mee. Misschien kan ik nog wat werken zaterdagmiddag bij aankomst. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ik heb PI2DZL stand-by staan maar weet niet of je die kan werken vanaf Zuidlaren. Daarnaast zit ik ook pas s'middags voor de radio. Veel plezier daar. 73, Bas

Hans said...

Hallo Bas,

Heel veel succes met je Greenday Party als Backpacker.
Een van de leukste aspecten van onze hobby. Ik trek er ook vaak op uit met de 817, EndFed, Outbackantenne en/of HB9CV voor VHF. Geen SOTA, WFF of PAFF's. Gewoon lekker de natuur in.
Het geeft je best wel een kick hoor. Zeker weten dat jij veel plezier zult hebben. Ik zal naar je uitluisteren.
(Als je blijft overnachten en je hebt een HB9CV bij je dan kun je de volgende ochtend nog meedoen met RSGB 144MHz Second Backpackers van 9-13uur. Er zit alleen maar water tussen.)

Veel succes,
Hans, PE1BVQ

VE9KK said...

Good morning Bas, interesting that the radials do not have to be stretched out to work...but as you said the pattern will be affected. Good to know for when I am out and about with my k2. I dont always have to have the radials stretched all the way out but maybe if need be out a bit of an angle or out and back. Just to not take up so much a a foot print.

Dick said...

Hi Bas. Have fun with your activity. I don't know what your previous experience has been, but I have always preferred stretching out the radials and being sure they don't move. My own experience has been that having them piled up affects the swr if they are moved by wind, etc. When stretched out and made secure, they are in a fixed and firm position.

My observations only. Anyway, good luck. 73 Dick

Rob PD9R said...

Hoi Bas, heb je al een locatie uitgezocht waar je met de hele santekraan gaat zitten?
Mocht je interesse hebben, dan heb ik wel een glasfiber mastje van een meter of tien voor je te leen. Zitten geen tuien bij overigens.

PE4BAS, Bas said...

Bedankt Hans, het is voor mij de eerste keer in deze configuratie. Ik ben niet zo een VHF/UHF man, dus geen 144MHz contest voor mij. Het is de bedoeling dat we 's avonds weer teruggaan. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

I had a MFJ-259 on the antenna constantly. Actually I assumed if I would be fiddling around with the radials the SWR would be jumping around. But it didn't.. Anyway I'll try to lay out the radials as smooth as possible. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hello Dick, I know you got a MP-1 as well. I don't use the original radials and I haven't got a tripod to mount the antenna on. The MP-1 is mounted on a Alu pin and almost on the ground. Radials are directly on the ground and so not moving by wind. Could be that is a difference with your experience. By the way this will be my first real portable activation. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Rob, ik had een lokatie in gedachten vlakbij Kobbeduinen. Maar gezien de wind die ze verwachten ga ik denk ik een plekje meer richting de duinen zoeken om zo ergens beschut te zitten. In iedergeval zo ver mogelijk noord-oost en liefst waar verder geen pottekijkers komen. Ik weet niet of je al een TRX hebt, maar anders spreken we elkaar misschien nog. De glasfiber mast is mooi aangeboden, maar gezien de wind niet bruikbaar. De MP-1 is geen sterke antenne en ik heb dus de voorkeur aan een pin in de grond. Gezien de uitstekende lokatie (water) is hoogte niet zo belangrijk denk ik. 73, Bas