Wednesday, February 29, 2012

Viewing Digital photos on air

Reading this post from 2E0HTS Simon did give me some interest in SSTV again. Although I didn't want to do SSTV the traditional way as the images are low quality when QRM is coming in. I heard about digital SSTV modes and discovered now that it is actually not SSTV anymore. The pictures are send digitally and so you receive them they way they were made. This is really a nice mode for someone that has photography as a hobby. So, I had some spare time today to make this digital TV or photoshow happen. I installed Easypal the most used digital SSTV program around. And started on 20m receive, I actually received something but after half a hour still didn't see any picture. Later on I tried some TX to see if one of the online receivers could get my picture. But unfortenately my signal has not been received, till I saw another received picture online from I6IBE. He did seem to receive my picture and send one in return, but still it didn't appear on my screen. I don't know why? But at last I did receive some pictures on 20m mostly from Russian stations. In the evening I switched to 80m 3733KHz LSB and found a crowded frequency and lots of pictures were received. I also discovered most of these stations are using amplifiers and only a almost perfect signal can be decoded. It's not like analog SSTV were you see noise in the picture when QRM is fading in and out. If you get QRM with digital SSTV you simply miss some bits and you don't see the picture. There is a possebility to fix the missing parts, but from what I've been experiencing so far it's seldom been used. Conclusion: it was a nice experiment although I didn't have the time to completely figure out all possebilities of Easypal. For someone with less time for the hobby it's nice to receive only if you like all kind of pictures. But to make QSOs you really need a lot of time. After all I had a couple of hours radio fun.


Tnx report Ivo, unfortenately didn't receive you myself...
Na het lezen van een stukje op het blog van Simon 2E0HTS had ik weer eens zin in een SSTV experiment. Maar dit keer wou ik het niet zoals vroeger doen met SSTV wat soms nogal onduidelijke plaatjes weergaf. Ik had al eens gehoord van digitale SSTV, alhoewel ik er achter ben gekomen dat het eigenlijk geen SSTV meer is maar gewoon digitaal overseinen van een foto. Je ontvangt de foto dan ook in dezelfde kwaliteit waarin hij genomen is, ideaal voor iemand met fotografie als hobby. Dus had ik vandaag even een uurtje tijd voor de hobby en heb ik Easypal het meest gebruikte digitale "SSTV" programma maar geïnstalleerd. Ik begon met ontvangen op 20m. Zowaar ontving ik signaal, maar een plaatje? Helemaal niets zelfs niet na een half uur signalen ontvangen. Dan maar zenden proberen en kijken of ik ergens ontvangen word door een online SSTV ontvanger. Ook dat ging niet lukken, althans....op gegeven moment dook er online ergens een plaatje op van I6IBE. Hij scheen een plaatje verzonden te hebben als reactie op mijn uitzending. Maar ik heb hier niets op beeld gezien? Later ontving ik wel wat plaatjes van over het algemeen Russische stations. Later in de avond ben ik naar de 80m band gegaan 3733KHz LSB, daar is het gigantisch druk. De plaatjes stromen binnen en eigenlijk is er geen plaats om zelf uit te zenden. Ik ben er achter gekomen dat ook veel stations een hoop vermogen gebruiken en alleen de sterkste signalen zijn goed te decoderen. Het is niet zoals bij analoge SSTV waar je gewoon de QRM in het plaatje kan zien. Zit er QRM op het digitale signaal dan mis je gewoon een paar bits, zijn dat er teveel dan zie je geen plaatje. Er is wel een mogelijkheid om een correctie op te vragen, maar uit de ervaring die ik nu heb word dat eigenlijk bijna niet gedaan. Conclusie: Het was een leuk experiment, alhoewel ik te weinig tijd had om alle mogelijkheden van Easypal uit te proberen. Voor iemand met weinig tijd voor de hobby is het leuk om de ontvanger aan te zetten en af en toe mooie plaatjes te bekijken al je er van houd. Maar als je echt uit wilt zenden en QSOs maken moet je wel wat meer tijd hebben. Achteraf heb ik toch weer genoten van dit radio hobby experiment.

4 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, lijkt me interessant, ik heb het programma gedownload en zal van de week eens proberen. 73 Paul

VE9KK said...

Bas, this sure is another very interesting side to our hobby!

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, het leek me inderdaad wel een programma voor jou. Maar je moet er wel even wat tijd in steken om het allemaal te begrijpen. Het is mij niet gelukt om een QSO te maken of een rapport te krijgen. Rapporten worden over het algemeen rechtstreeks in de waterval gegeven. Maar ontvangen alleen is al leuk. De plaatjes zijn over het algemeen geweldig. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hello Mike, indeed this is interesting and given the crowded 80m freqency it is very populair as well.
Although you need very clear signals to decode the picture the quality is so much better as traditional SSTV. 73, Bas