Tuesday, February 8, 2011

Voicekeyer troubles and FoF2 adventures

The voicekeyer is now build in the long awaiting box. I tested it yesterday in the RSGB 80m CC Contest. But still I have the same LFD problems as before. It's very annoying as the radio switches off when transmitting full power. Seems there is a problem with the cable from the voicekeyer to the radio as I can solve 80 percent when I pick it up with my hands. I'll try to shorten the cable today and will try it again this evening.  Hope I can solve it before the PACC. To get in the mood I participated in the EPC WWDX PSK63 contest and the XE RTTY contest last weekend. But propagation was very bad and I made only a few QSO, not even heard a Mexican station. A very strange thing occured to me when I was busy with the RSGB CC contest on 80m sundayevening. I got lots of very good reports, telling me I had a very strong signal. Then suddenly all British stations dissapeared, I only heard a few very weak almost not readable. Tuning over 80m I only heard some Italians talking to Japan (Japan not readable), the rest was very quiet like a total black-out. At first I thought that my horizontal loop was finally on the ground as there was still a lot of wind. But it was not like that, I think it was just a dissapearance of the F2 layer. When I took a view on my blog in the sidebar I saw a FoF2 of 2,3 MHz with a range of 175 Km. Searching on google this is the explanation of FoF2: maximum radio frequency that can be reflected by the F2-region of the ionosphere at vertical incidence (that is, when the signal is transmitted straight up into the ionosphere). And it happens NVIS that's what my loop is designed for....
Just 3 days to go till the PACC.


De voicekeyer zit nu eindelijk in de behuizing. Gisterenavond even een korte test in de RSGB CC 80m Contest. Helaas heb ik nog steeds hetzelfde LFD probleem. Erg irritant want het is zo erg dat de radio zelfs uit zichzelf uitgaat bij gebruik van vol vermogen. Waarschijnlijk zit het in de kabel van de voicekeyer naar de radio omdat het probleem 80 procent opgelost word als ik die kabel beetpak. Ik probeer vandaag de kabel wat in te korten en ga het vanavond weer testen, hoop dat ik de storing er uit krijg voor de PACC. Om alvast even in de stemming te komen heb ik dit weekend meegedaan aan de EPC WW DX PSK63 contest en de XE RTTY contest. Maar de condities waren zo slecht dat ik maar een paar QSO's heb kunnen maken. Heb zelfs geen Mexicaans station gezien dit keer...Iets heel aparts gebeurde er Zondagavond tijdens de RSGB CC contest op 80m. Het ene moment krijg ik nog rapporten dat ik een erg sterk signaal heb en het andere moment zijn alle Engelse stations opeens verdwenen. Een enkele hoorde ik nog heel erg zacht nauwelijks waarneembaar. Op het DX gedeelte hoorde ik op dat moment alleen maar een Italiaan die met Japan werkte (Japan niet waarneembaar). Verder was er gewoon niets meer, net een black-out. Ik dacht eerst dat de loop nu wel omgewaaid was, want het stormde nog behoorlijk. Maar een korte blik naar buiten bevestigde dat de loop nog steeds stond, de SWR was ook niet veranderd. Blijkbaar was de F2 laag opeens verdwenen? Toen ik op de sidebar keek van mijn blog stond de FoF2 op 2,3 Mhz met bereik van 175km. Op google vond ik de volgende uitleg van FoF2: Max. radio frequentie wat nog reflecteerd door de F2 laag bij een loodrechte straling (hoop dat ik het goed vertaal). Toevallig is loodrecht omhoog stralen precies wat mijn loop doet...
Nog 3 dagen tot de PACC.


5 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik hoop dat je de storing eruit krijgt. En dat vooral de condities beter worden. Nou ja, afwachten maar. 73 Paul

aartw said...

De draad een beetje oprollen en door een varkensneus heentrekken wil erg helpen. Je kunt voor 1 euro van die neusjes kopen die je op een draadje kunt klippen.
Massa op één punt op tafel. Niets laten zweven. Kastje van de voicekeyer afschermen en aan massa.
Afijn, hier dus ook een bekend probleem maar grotendeels opgelost (zelfs de vaatwasser had problemen...)

PE4BAS, Bas said...

@Paul, we doen ons best. Maar condities hebben we niets over te zeggen.

@Aart, heb al van alles geprobeerd. Massapunt gemaakt alles er aan, dan is het helemaal erg (aardlus?). Ferrietklemmen geprobeerd op diverse plekken. Afscherming kabel aan massa of los. Geen verschil. Heb nu het kabeltje met de helft ingekort en op in en uitgang een C van 10nF van MIC naar Massa gesoldeerd. Kastje is natuurlijk helemaal dicht, op foto had ik de desksel er nog niet op. Vanavond nog maar eens proberen. Het probleem doet zich vooral voor op 80 en 40. LFD en RFI kan heel vervelend zijn. 73, Bas

PD7BZ said...

Hoi Bas,
Ik bezit hier de MFJ-434B voicekeyer.Deze bevalt mij erg goed maar heb ik op de FT847 aangesloten.Nu was ik wat met N1MM aan het proberen.Het is mij nu gelukt om die te gebruiken en heb wave files gemaakt daarvoor.
Misschien ook een optie voor jou?

73's Bernard

PE4BAS, Bas said...

Hoi Bernard, mijn laptop kan dat niet aan. Mag al blij zijn dat het ding net N1MM kan draaien. Het probleem met de voicekeyer is intussen opgelost. 73, Bas