Saturday, February 5, 2011

Storm damage at PE4BAS

Antenna on the ground.
The mast still standing, but damaged.
We had some strong winds here at the coast last night. Unfortenately my vertical broke off the mast at the weakest point. The horizontal loop on the fiberglass poles is still holding, hope it will stay like that.
Luckely it seems to be the autotuner and antenna itself are not damaged. But I need to get it up before next weekend when the PACC is on. As it felt over the versatower it reminds me I should do a request for a building permit to get the thing up. I would never happen when the vertical was on that tower. Although....you never know...at least I now know what to do next week. Yesterday I did drive near the contestlocation of PI4H where my fellow club members have been building antennas for the upcoming PACC. Unfortenately they have a lot of damage as well.


Vannacht heeft het hier aan de kust behoorlijk gestormt. Vooral de rukwinden zijn funest voor antenne's. De vertikale antenne is helaas van de mast gebroken op z'n zwakste punt (uiteraard). Gelukkig zijn de antenne en autotuner zelf waarschijnlijk nog heel zo te zien. Maar hij moet komende week wel weer omhoog voor de PACC. Zo als te zien viel de antenne over de versatower, dan herinnerd mij er aan dat ik een bouwvergunning aan moet vragen om het geheel zo snel mogelijk overeind te zetten. Dan was dit waarschijnlijk ook nooit gebeurd. Alhoewel....je weet maar nooit. In iedergeval weet ik wat ik in de komende week moet doen. De horizontale loop staat nog steeds en heeft de storm tot nu toe doorstaan. ik hoop dat dat ook zo blijft. Gisteren kwam ik toevallig nog langs de contestlokatie van PI4H waar onze clubleden al weekenden antenne's aan het opzetten zijn voor de PACC. Helaas leek dat ook niet goed, een hoop schade.


22 comments:

pa0o said...

Jammer Bas
toch schade

hier is de K9AY loop omlaag maar dat had ik zelf gedaan. door een foutje gisteravond. Maar vanmorgen moesten de wilde bomen toch gerooid. Nu ligt het mastje tussen de bomen en takken

VE9KK said...

Sorry to hear about all the damage Bas. Hope the contest station is able to get up and going before the contest next weekend. As for your antenna damage use care going up and down the tower.

Anonymous said...

Good luck with rebuilding your antenna facilities Bas.
Tnx for picking-up my 80m wspr signal this afternnon:

2011-02-05 14:32
PA2RF
3.594129 +6 0
JO22gb 5
PE4BAS JO33jk
215 44

Goed weekend nog,
73
Ron

Flip Verweij PD1TC said...

Niet zo mooi Bas, nu maar hopen dat je de boel weer in de lucht hebt staan met de PACC volgend weekend. Hier in Den Helder gelukkig geen schade maar het gaat wel lekker te keer gister en vandaag.

73's Flip PD1TC

pa0o said...

Nu hier ook plotseling Hi/SWR op 40/20/15 er zit (weer) iets fout in de traps .. Het was maanden goed na de laatste revisie..
Dat wordt nog lastig als het zo blijft waaien de rest van de week.
Toch nog CX2ABP en W5DNT EM01wo almost westcoast op 15M toen deed die het nog. VP8ORK is QRT ik hoorde ze gisteravond voor het laatst op 20M en ze stopten nadat ik een paar keer geroepen had.. naar later bleek was dat haast hun laatste CQ ik heb ze op 3 banden gewerkt (slechts) op 80m moet het een makkie zijn geweest maar ik heb ze daar gewoon nooit gehoord op de tijden dat ik QRV was. Zonet nog gehoord door VK6XT op 160m! das ook al lang geleden een 160m WSPR spot uit VK

pa0o said...

correctie
VP8ORK is toch nog QRV... did not see a single spot all day maar ik zie net dat ze op 30m en 20m worden gespot

PE4BAS, Bas said...

Hallo Jaap, dus toch meer schade. We zijn niet de enigen PE5T had ook behoorlijk wat schade aan antenne's. Nog gefeliciteerd met VP8ORK, ik heb ze geen enkele keer gehoord of gewerkt, heb ook geen tijd meer voor jagen op DXpedities. Mag al blij zijn als ik af en toe een contest mee maak. Netjes die spot op 160m, betekend dat de condities daar goed zijn? Zal hem vannacht weer op 80m WSPR zetten. De wind is nu wat gaan liggen en de rest van de week valt het wel mee geloof ik. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hello Mike, all masts are telescopic so no climbing for me. But I will take care when I'll assemble everything again. Hopefully before the PACC contest. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Ron, de loop staat nog. Netjes die +6dB. Ik werk met mijn FT-817 op 1W. Heb nog niet gekeken of je mij ook ontving. Vannacht zal ik weer QRV zijn op 80m WSPR. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Flip, hoop inderdaad alles weer snel op orde te hebben. De wind viel op zich nog wel mee. Maar het waren af en toe hevige windvlagen die de schade brachten. Hoop je te horen in de PACC. 73, Bas

KL8DX said...

Bas, sorry to hear about the damage but it's something I am all too familiar with. Good luck in your repairs!

PE4BAS, Bas said...

Hello Phil, and the weather is not even that extreme. You can't compare it with the weather in Alaska. I'll try to fix everything this week as the weatherforecast is reasonable it should be no problem...
73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, toch flink wat schade zo te zien. Dat is weer het nadeel van lange verticals. Als ik de 7,5 meter lange Falcon nog had, dan had ik ook het ergste gevreesd met die windstoten. De draad antennes houden het meestal wel uit. Succes met het opzetten van de anteene, want ja volgende week is het zover. 73 Paul

Anonymous said...

Ja je kwam hier ook binnen op de loop op zolder:

2011-02-05 14:36 PE4BAS 3.594194 -15 0 JO33jk 1 PA2RF JO22gb 215 226

73
Ron, pa2rf

John AE5X said...

Sorry to hear your bad news, Bas. Hopefully you'll be back on the air soon, better than before.

Bert, PA1B said...

Hallo Bas,
Hopelijk heb je de zaak weer in orde voor de PACC. Ik had vorige week net mijn inverted Vee weer gerepareerd. Maar ik moet van de week toch nog het dak op om de tuidraden strakker te zetten.
Succes, 73, Bert

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, heb vandaag de mast naar beneden gehaald en ga nu bedenken hoe ik het weer ga herstellen. De antenne en tuner lijken niet beschadigd. Zeker weten doe ik he niet, de tijd zal het leren. Ik sta er van te kijken at de loop nog overeind staat. Kan er verder ook weinig aan doen met deze wind, als ie gaat, gaat ie...het waait hier nog steeds hard. Die glasfiber mastdelen zijn toch best wel sterk, ze staan best krom maar breken tot nu toe nog niet...73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Ron, ja ik zie het. Gebruik je een magnetic loop? Ben wel benieuwd naar je antenneontwerp. Het werkt wel....anders kreeg ik je niet mee.
73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hello John, I'm still on air. But the loop doesn't work too well on 10m and 160m. So, I would like to have some backup. Besides that I will disassemble the loop in summer. So he vertical will be my only antenna then. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bert, ik weet zeker dat we niet de enigen zijn met antenne "schade". Hoop je te horen in de PACC. 73, Bas

Anonymous said...

Moi Bas,

Van mijn legermast is een buis van geknapt van rond 50mm precies net onder een tuikrans. Verder de 4el voor 15m die erin zat flink beschadigt, maar is weer gerepareerd.
De Moxon ligt helemaal uit elkaar. Zijn 2 hengels van gebroken, dat wordt hem niet meer voor de pacc.
Van mijn nieuwe mast was de 3mm staalkabel gebroken. Nu een 5mm ingezet. De 80m vertical van 21m hoog staat er nog. De hengel die er op staat stond in een flitse boog hi. Dipolen geen schade.

Van mijn eigen eme systeem geen schade gelukkig.

Peter pa4ps (pi4h)

Anonymous said...

OK Bas,
De onderste bijlage van het pi4raz forum laat een foto van m'n experimentele magn. loop zien:

http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=47&topic=109.msg686

Bij meer dan 10 watt gaat het knetteren in de varco, dus ik moet wel qrp uitkomen !

73 ron
pa2rf