Thursday, February 24, 2011

QRP struggle

Monitoring and transmitting WSPR on 12m last 2 days. QRP with 500mW. First day on the loop antenna I only received IW1PAK and M1AVV, they were not QRP !
Second day on my vertical, nothing....Both days I was not received by anyone. That brings back memories of calling every evening for over a week ending in a few short QSOs only. QRP is not always succes, it can be a struggle. I think this is not the best time to do 12m QRP, better wait till the ES season starts and try it again.


Afgelopen 2 dagen meegedaan aan de QRP activiteit op 12m met 500mW. De eerste dag gebruikte ik de loop en hoorde ik IW1PAK en M1AVV. De tweede dag de verticale antenne, ik hoorde niets. Zelf werd ik beide dagen nergens ontvangen. Het brengt herinneringen terug van lang geleden, avonden roepen een week lang en alleen maar een paar QSO's gemaakt. QRP is niet altijd een sucses en kan behoorlijk frustrerend zijn. Ik denk dat dit ook niet de beste tijd voor 12m QRP is, maar even wachten tot het ES seizoen weer begint en dan nog eens proberen.

3 comments:

Bert, PA1B said...

Hallo Bas,

Als het MOET, is het soms een loden last, als de propagatie het af laat weten.
Maar als de S-meter in de hoek knalt met S9 of meer, zit je te glunderen bij ieder station dat voor je terug komt.

De Zen van QRP: Verwacht niets en wees dankbaar voor alles. hi

72,73, Bert PA1B

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, mooie uitspraak van Bert. Ik zag al bij DX Sherlock dat er geen condities waren op 12 meter. En te weinig actieve stations met WSPR, dus niet de moeite waard om het zelfs te proberen. Hi. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

@Bert, je hebt gelijk hoor. Maar wou ook een keer schrijven dat QRP niet altijd de successen kent waarover je in de meeste blogs leest. Als QRP altijd een succes was had je op gegeven moment geen voldoening van een QSO. En daar komt de Zen van QRP weer om de hoek kijken... :-)

@Paul,normaal zou ik ook kijken of er condities waren, maar aan de andere kant zat ik niet voor de radio en kunnen de condities ineens omhoog gaan. Ik houd wel de MUF in de gaten en zag op gegeven moment wel een MUF van 23,5 MHz. En het feit dat ik wel 2 stations heb gedecodeerd gaf wel aan dat er wel iets was. 73, Bas